PDA

Vis full versjon : Kakling i forstilling - Risting i framhjul rundt 90-110km/t



Morten-st
14/06/10, 22:15
Jeg har en sykt irriterende kaklelyd i venstre framdekk, når jeg kjører over huller i veien og slikt.
Og det rister veldig i rattet når jeg ligger i rundt 90-110 km/t.
Har prøvd å balansere hjulene på nytt uten hell

Dette må vell være en opphengskule?

Noen som har bedre peiling enn meg? :)

Volvo360tic
14/06/10, 22:28
har ikke låv å kjøre fortere en 80kmt hehe

mrstfu
15/06/10, 01:15
stiller meg bak morten-st her, har samma problemet. rister FÆLT mellom 90-120, uavhengig av tilstanden til veien. og så kan det plutselig slutte, for bare å starte opp igjen i neste sving. føles også ut som jeg har en litt ekstra dødgang på rattet, liksom at det er litt slark. oppå dette føles servostyring veldig "av-og-på", dvs jeg kan ikke holde jevn sving over 40km i timen, uten at det rykker i rattet.

jeg fikk høre at det var bare å balansere hjula, sammen med en forstillingskontroll. samtidig fikk jeg høre at det er servopumpa mi som er gåen, og det er bare å bytte denne, fordi den visstnok tar inn luft. oppå alt dette fikk jeg høre det var tannstaget, og at det er fucka.

noen som har hatt samme problemet og kan fortelle hva som ordnet det for vedkommendes del?

bytter understell snart, så oppdaterer denne posten etter å ha balansert og justert forstilling.

Morten-st
16/06/10, 21:46
Ingen som har opplevd dette før meg? :(

ChrML
16/06/10, 22:45
Ville sjekket over bærekuler og endeledd og slikt. Greit å finne ut av det. En viss kamerat kjørte jo med noe som smalt i dumpene i forstillingen sin lenge :rolleyes:, og når han endelig gadd å se på det så hadde han nesten mista bærekula (skruene hadde skrudd seg ut). Vært fint om det hadde ryki eller detti av i en sving; rett til skogs.

Morten-st
16/06/10, 22:50
Regner med det er en bærekule ja.

Stabstaget lager vell ikke risting?

Lightyear
17/06/10, 12:29
Regner med at dere har peilet nivået på servo-olje? Jeg hadde litt lite av dette i fjor og da fikk jeg litt liknende symptomer.

A

Nilsson
17/06/10, 13:40
vil tippe bærekuler og eneledd jeg å. + litt ubalanserte hjul så blir det kalas frammi der :P

Morgis
17/06/10, 13:51
For meg var det klakking fra kyllingbeinet..
Sjekk at det er godt festet oppe og nede.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=6443

Morten-st
17/06/10, 22:22
For meg var det klakking fra kyllingbeinet..
Sjekk at det er godt festet oppe og nede.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=6443

Får ikke åpnet linken av en eller annen merkelig grunn.

Har du bilde av "kyllingbeinet" ? så skal jeg ut å skjekke nå i full fart.

Turbokassa
17/06/10, 22:35
det er ett tynt stag med ledd i begge ender, rundt 10-12 cm langt kanskje.
Sitter festet i forbindelse med stabstaget.
Du ser det fort, selv om du ikke vet hva som er stabstag.. hehe

EDIT:
Det er heller lite sannsynlig at stabstaget og/eller "kyllingbeinet" skal være skyld i disse symptomene.
De vil lage lyd i fartsdempere, småhull, hullete vei, "ristende" underlag der hjulet får en del kjapp belastning opp og ned.

Kontroller bærekuler og endeledd som sagt over. Trolig der feilen er.
Dekk er en annen "mulighet", men ikke passende symptomer til det. Gå for oppheng du:D