PDA

Vis full versjon : Oljekjøler?



morrun
01/05/14, 23:34
Hei.
Jeg har montert tilhengerfeste på min 2007 XC90 D5 automat (185hk/6-trinns). Monterte et THULE-sett med 13-pin og avtakbar krok. Naboens sønn har en 2011 XC90, han har også ettermontert hengerfeste på sin (Volvo original). Han har også montert en ekstra oljekjøler til automatkassa, og mener dette er nødvendig. Han trekker tung boggie-vogn på over 2 tonn, jeg trekker en lettere enkeltakslet vogn på ca 1500kg. Han trekker sin vogn 600 mil gjennom Europa, jeg trekker kortere turer, maks 20 mil enkelte helger. Til sommerferien blir det en lengre tur til fjels, totalt 60-100 mil.
Derfor spør jeg: Når anses det nødvendig med ekstra oljekjøler? Bør jeg montere ekstra oljekjøler? Hva koster ettermontering av en slik? Er det noe et hvilket som helst verksted gjør? Hvor mekanisk kyndig må man være for evt. å montere slikt selv? I så fall, får man kjøpt kitt som er "plug and play" og hvor?

hgnubel
02/05/14, 08:38
Sånn helt generelt (siden jeg har en annerledes bil) kan jeg jo nevne at de ca 2500 kronene jeg tror jeg gav for kjøler til min ikke føltes som noen upris når bilen likevel fikk ny automatkasse til ca 55k ferdig montert.

Hvis du ikke bytter girkassen samtidig blir det vel litt mer i montering, men du burde komme langt med en tiendedel av hva en ny kasse koster.

Men når det er nødvendig er vanskelig å si. Han andre du nevner har åpenbart behov, men vanskelig å dra noen absolutt grense før det er for sent dessverre.