PDA

Vis full versjon : Handbrekk Volvo 740



V0lv0
30/04/14, 14:09
Hei!
Byttet ifjor sommer bremseskoa til håndbrekket på min 740, men håndbrekket har alltid vært litt dårlig. Tok en titt og fant ut at håndbrekkvaieren var utslitt, så kjøpte ny vaier og monterte. Når jeg skulle stramme håndbrekket i midtkonsollen ser det ut til at forrige eier har vært litt hard med plastikkstrammingen, så den mutteren vil ikke noe vei. Er vel plastikk gjenga som har tatt kveld. Er det andre måter å stramme håndbrekket på, noen triks eller lignende? Er det stramming i navet?

Håper på kjapt svar da bilen skal på etterkontroll på fredag.

samaron
30/04/14, 19:37
Er mutteren i midtkonsollen som strammer og slakker vaieren. Fikk du ikke med ny når du kjøpte vaier?

V0lv0
30/04/14, 19:55
Er mutteren i midtkonsollen som strammer og slakker vaieren. Fikk du ikke med ny når du kjøpte vaier?

Nei, fikk bare vaieren desverre. Å de plastikkmutterne bare snurrer endeløst. Må vel finnes en eller annen hjemmepatent for å få det til å fungere enn så lenge?

eab
30/04/14, 20:17
Du kan jo bruke et eller annet som distansehylse (fullt av skiver, en bit rør eller lignende) mellom midtkonsollen og plastmutteren.

samaron
30/04/14, 20:21
Har sett noen har nappet ut mutteren fra hullet den roterer i og kilt inn et skruejern. Samme nytte som det eab beskriver.

I min bil måtte jeg godkjenne bilen med defekt håndbrekk. Helt utrolig latterlig vanskelige å justere. Verkstedet jeg brukte fikk det ikke til heller og bare godkjente bilen min.

eab
30/04/14, 20:26
håndbrekk på 7- og 9-serie er jo en tragedie.

Justerbare "distansehylser" istedet for de av fast lengde som står baki skiva er jo et must omtrent. Og så kommer problemet med at wire'n fra midtkonsollen går til venstre side av bakakselen hvor den først drar på bremseskoa på venstre side, før den saken på bakakselen drar på høyre side...

V0lv0
01/05/14, 19:53
håndbrekk på 7- og 9-serie er jo en tragedie.

Justerbare "distansehylser" istedet for de av fast lengde som står baki skiva er jo et must omtrent. Og så kommer problemet med at wire'n fra midtkonsollen går til venstre side av bakakselen hvor den først drar på bremseskoa på venstre side, før den saken på bakakselen drar på høyre side...
Fikk ordna med noe skiver å greier, så brekket ble stramt å fint. Prøvde det ett par ganger opp å ned, så røyk vaieren.. :mad:

Noen som vet hvor lang venstre/hovedvaieren er på Volvo 740 87 sedan? Eller har delenummer til mekonomen på rett vaier?
Og er det noen som vet hvor man får kjøpt gode bremsebånd til en hyggelig pris?