PDA

Vis full versjon : Hvor koble til turbotrykksmåler?



Jan Olav
30/04/14, 09:41
Tenkte nå til helgen å få byttet turbo og sette i enn chip som eg har liggende. Da er tanken å få kontrollert trykket med en måler, men hvor skal eg koble meg inn med t-stykket? Noen som kan vise med et bilde hadde vert helt supert. Bilen det gjelder er volvo 850 2.0 turbo (175hk).

Sendt from my Xperia Z.

mrstfu
30/04/14, 10:51
Ikke bruk T-stykket i det hele tatt. Når du ser ned i motorrommet, under dekselet til gasspjeldet, til venstre for selve gasspjeldet,msitter det et såkalt juletre, et avblendet plastrør med masse små uttak med gummihetter på. Dette er trykksatt, og viser trykket rett før innsugsventilene.

Jan Olav
30/04/14, 13:25
Glimrende. Takker så mye :-) Noen som vet ca hva turbo trykket skal ligge på? Skal sette i en 15g turbo og chip til italiensk t5.

Sendt from my Xperia Z.

mrstfu
30/04/14, 14:59
Standardtrykket skal vel være på 0.3-0.5bar, med kanskje noe høyere peaker. Min egen 2.5LPT peaker på 0.8.

Jan Olav
30/04/14, 15:06
Og så kommer mest sannsynlig det dummeste spørsmålet noensinne her inne. Når måles trykket? Ved tomgang? Visst eg velger å installere en pysventil hvor skal eg da koble meg inn for å kunne regulere trykket?

Sendt from my Xperia Z.

mrstfu
30/04/14, 16:22
Ved tomgang er det ikke noe trykk, men vakuum. Makstrykket er selvfølgelig på turtall, på det stedet på registeret trykktoppen er, akkurat den har ikke jeg peiling på.

Jan Olav
30/04/14, 18:01
Ok, det må ruses litt for å se hvor baren blir høyest med andre ord? Hva med psyventilen. Hvor kan eg koble den til?

Sendt from my Xperia Z.

turb00le
30/04/14, 18:15
I fart, bånn gass med belastning så ser du hvor måleren stopper.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

Jan Olav
02/05/14, 18:09
Takker for det. Hvor er letteste veien å gå igjennom torpedoveggen? Og letteste plassen å koble til strøm til turbotrykksmåleren?

Sendt from my Xperia Z.

morpheusbd
03/05/14, 01:14
Jeg gjorde dette i går selv og fant ut at letteste veien og strekke slangen er i gjennom et svart plast rør litt nedenfor der sikrings boksen sitter. Lett og se og du trenger ikke fjerne noe egentlig. Eneste er at du må lage hull i den "hetta" som sitter i enden. Så er det bare og dytte slangen inn.. du må jobbe litt med den (det måtte i hvertfall jeg) skru ned den plata som sitter over pedalene og da kommer slangen ut der et sted når du har fått dytta den i gjennom røret (det gjorde det hos meg) strømmen henta jeg fea hovedlysbryteren siden jeg har måleren i a stolpen. Kablene jeg kobla med på var den helt til venstre (svart) og helt til høyre (hvit tror jeg ):)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jan Olav
04/05/14, 18:29
Takker så mye for hjelpen.
Nå er turboen byttet og chipen er satt i. Eg måtte justere wastegaten for å få opp ladetrykket. Nå lader den 0.8, høres det tryggt ut eller kan eg gå høyere. Turboen er volvo 15g og chipen er til den italienske t5 (tuning chip, ikke original). Bilen er en 2.0 lt i utgangspunktet.

Måtte bruke det som er av gjenger for å oppnå det ladetrykket. Er det noen ulempe/fare ved det?

Sendt from my Xperia Z.

morpheusbd
04/05/14, 19:16
Min 2.0 lt (orginal) peaker på 0.7 ved fullt pådrag og den har vistnok blitt justert litt på wastegate. Syntes det virka veldig høyt med tanke på at folk sier at det kun er grunn trykk man justerer med tanke på at det er el justering på topp trykk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jan Olav
04/05/14, 19:21
Såvidt eg forstår etter å holdt på så er det ikke el justert topp trykk på min. Da eg startet å justere så var ladet den bare 0.3.

Sendt from my Xperia Z.

morpheusbd
04/05/14, 19:23
Hvordan finner man ut om det er el eller ikke da? Kanskje jeg ikke har det og at trykket faktisk har blitt justert. Hehe

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jan Olav
12/05/14, 20:01
Såg på strømmen bak bryteren for å koble meg til, den til helt til venstre er svart og den helt til høyre er lys brunish. Er det de to eg skal koble meg på for å få strømmen?

Sendt from my Xperia Z.

morpheusbd
13/05/14, 09:26
Her så er det svart og hvit. Når du tar ut bryteren og holder den rett så er det de øverste på hver side

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jan Olav
13/05/14, 19:39
Er det de to som er merket med nummer 2 og 10 på kontakten vist på bildet?http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/761.jpg

Sendt from my Xperia Z.

morpheusbd
14/05/14, 11:30
Jepp:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jan Olav
14/05/14, 11:32
Sweet takker :-D

Sendt from my Xperia Z.

gswede
14/05/14, 18:35
Så du har strammet pretension på WG fjøra fullt ut? Ikke bra.
Det er ikke sånn man justerer trykket, det er det chipen som gjør.

Får du ikke det trykket som chipen er satt til å levere, og wastegate er korrekt justert (noe din ikke er) har du andre problemer.

Jan Olav
14/05/14, 18:41
Men hvorfor lader den da høyere toptrykk nå wastegaten blir justert? Eg er ikke sikker på at min er elektronisk justert. Har en arbeidskollega med T5r og han kunne ikke se den modulen som gjør at den er elektronisk justert.

Sendt from my Xperia Z.

gswede
14/05/14, 21:01
Ladetrykket på disse bilene er elektrisk kontrollert ved at hjernen signaliserer til magnetventil om å enten holde trykk eller blø det av. Så også på din kompis sin bil.

Om magnetventilen bortkobles vil du få feilkode. Enkelte sjeler velge å koble bort slangene til ventilen men samtidig ha den koblet til nettverket. Gjør de dette må en manuell boostcontroller (pysventil) benyttes.

Godt mulig du har fått høyere topptrykk, men det er fordi du har skrudd igjen wastegate armen slik at uansett hva som skjer vil ikke signaltrykket kunne operere wastegaten. Du kunne like gjerne sveiset fast wastegateventilen.
Hverken det du har gjort eller gjensveising er å anbefale.

Jan Olav
14/05/14, 21:58
Han kan se den på sin, men ikke hos meg. Eg prøvde nå å justere ned wastegaten og monterte en boostkontroll. Men da begynte den å lugge når eg kom på 0.7 bar. Før ved å bare justere wastegaten så ladet den 0.8. Hvorfor det? Eg forstår det rett og slett ikke.

Sendt from my Xperia Z.

gswede
15/05/14, 00:44
Når du stiller på wastegaten, så justerer du igrunn kun basetrykk, om du som du - bare skrur inn justeringen fullt ut, vil aldri wg åpne og du vil få max trykk turbo kan levere minus baktrykk fra eksos samt mulighet for inflow luft.
Problemet er at det maxtrykket vil du få uansett rpm, det vil drepe både turbo, motor og girkasse/clutch respektive automat - manuell kasse.

Om du leser mitt forrige innlegg, så menes det med at hjernen styrer ladetrykk, i realiteten styrer hjernen dette på grunnlag av signaler fra gasspjeld sensor (tps), maf sensor, rpm sensor, oljetempsensor etc..

Kort og godt så finnes det en elektronisk styring av ladetrykk basert på sensorikk. Å tro at en kan enkelt justere seg til himmels med endring av forspenn på WG aktuator er galskap. Les deg opp på det du ikke forstår.

En annen ting, Stage 0 er alfa og omega før evnt trimming. Med det betyr det, å gå over alt av vakumslanger, BCS, TPS, CBV, PCV, FPR + alt av tenningsdeler (originalvare når det gjelder tenning takk :-) En ytterst vanlig feilkilde er tett evnt lekk PTC. Like vanlig er dårlige jordingsforbindelser. Sjekk spesielt jordingskabel fra batteri til blokk.

En liten jordingsfeil kan slå ut hele turbostyringssystemet (sette bilen i nødmodus). Er bilen sjekket og klarert for feilkoder. Det er 100++ ting som kan føkke med turbotrykket. En av de siste tingene som føkker det opp er selve turboen. Men det er likevel den som byttes oftest, latterlig kostbart og uten effekt om ikke alt det andre er i orden. Det holder at injektorene dine er litt urene og tenningsbank retarderer tenning til du har nada krefter igjen. Det gjelder kun om du har magnetventilen tilkoblet, visst ikke - bye bye motor

Det finnes hauger og lass med info her f.eks http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=10961
evnt les deg litt opp, her www.swedespeed.com eller her http://matthewsvolvosite.com/ eller her http://volvospeed.com/ etc etc etc etc etc...

Ett lite eksempel på jordingstull som kan sette bilen i nødmodus/null ladetrykk. Jeg koblet til et rele for selvstyring av kjølevifte til banebruk. Mens jeg jobbet med en akutt løsning hadde jeg ikke annet valg enn å trekke releets jordingspunkt inn i kupe (førerdørbeslag) Det førte til blåst høyttaler i den døren samt nødmodus og null ladetrykk. Løsning, lese feilkoder og slette disse samt resetting av parametre. Jeg gjør ikke det igjen for å si det sånn...om det ikke står om livet vel og merke.

Siden det er vanskelig å dele en pose Twist over interweben kan jeg nevne følgende:
BCS = Boost control solenoid/magnetventil
TPS = Thottle Position sensor/gasspjeldsensor
CBV = Compressor bypass valve/resirkulreingsventil
PCV = Positive crankcasepressure valve/Veivhusventilasjon
FPR = Fuel pressure regulator - Fueldamper/Bensintrykk regulator/demper
PTC = Positive Temperature Coefficient - forvarmer for gasser/olje fra PCV til innsug - ventilen som sitter på slangen fra luftfilter og inn på turbo - sitter rett før turboen. Enten så legger den i innfesting eller så er vakumslangen brukket, bendet festet på innsuget føkkt eller så er selve ventilen tett - at den samt PCV blir tett skyldes som oftest bruk av mineraloje.
Glemte nesten helt ut EVAP systemet og tomgangsmotor, dette bør være i orden. Skader heller ikke å bytte bensinfilter.

PS, har du tanker om å bruke en tusing på åpent filter vil jeg sterkt anbefale å oppsøke andre nevnte komponenter. Åpent filter er for pyser, pluss at du netto taper krefter på det. Eneste gyldige grunn til en slik løsning er mere lyd. At tro at det gir mer effekt er døvt og bevist ikke fungerende.

Nå lurer du sikkert fælt på hvorfor jeg ikke har nevnt ett ord om hveken MAF eller lambda sonder, grunnen er at disse sjelden går i stykker. De kan selvfølgelig gjøre nettopp det, gå i stykker men å skifte lambda fordi lampa lyser er som å kurere benbrudd med plaster. Det er 50+ feilkoder som kan tenne lambdalampa. Som regel er den minst sannsynlige synderen, sonden selv.

Jeg har sikkert glemt massevis her, som riktig stramming av gasswire, skifte av oljetempføler og olje på automatkassa osv..

Jan Olav
15/05/14, 06:38
Googlet litt og fant en tråd der det ble sagt at ecuen i en 2.0 lt er mere trykkfølsom en 2.0 t5. Kan dette stemme? Eg kjører med den originale ecuen og trimchip for 2.0 t5.

Når var justert på wastegaten så ladet den 0.5 fra 2500rpm fra 4000rpm og oppover så peaket den på 0.8. Den lader jo ikke makstrykk hele veien da, eller?

Nå ristes det sikkert godt på hodet i andre enden tenker eg.
Sendt from my Xperia Z.

mrstfu
15/05/14, 07:09
Gswede kommer med gode råd her, og som han sikkert kan fortelle deg, på en småtrimmet motor er elektrodeavstanden på tennpluggene viktig. I den sammenheng, Gswede... går i gang med pluggskifte snart, skal om ikke annet kontrollere elektrodeavstanden. Husker du hva den skal være? B5244T LPT.

Jan Olav
15/05/14, 07:14
Flaut å si det men ingen av tenningsdelene har vert byttet på de fire årene eg har eid bilen. Hvor lenge siden det er forrige eier byttet må gudene vite. Kan det være så enkelt altså?

Sendt from my Xperia Z.

mrstfu
15/05/14, 07:19
Om det ikke er så enkelt er det uansett førsteprioritet å få ferske tenningsdeler på bilen. Er rinelig kritisk for riktig motoroppførsel, uansett ytelse og type motor.

Jan Olav
15/05/14, 09:24
Da var plugger og rotor bestilt hos mekonomen. Kabler hadde de ikke. Er det noen spesiell måte å justere wastegaten tilbake på? Så eg vet at det har det grunntrykket den skal ha?

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
18/05/14, 18:00
En liten oppdatering.

Etter å ha lest litt og fått sammenlignet to 850er så viser det seg at min IKKE har elektronisk boostkontroll.
Slangene som skulle gått på boostkontrollen gikk fra wastegaten og direkte til sneglehuset. Tok av luftfilterboksen og der stod ledningen fast i en holder, klar til montering. Han som eg nevnte tidligere hadde en elektronisk boostkontroller liggende. Den ble installert og nå er der bare justeringer igjen så er ting på stell. Takker så mye for hjelpen :-)



Sendt from my Xperia Z.

Hassel
25/05/14, 22:10
Hjernen her får signaler ifra givere rundt om div steder på trykksider som maf senser osv. Som merker trykket og begrenser bensinmengden inn til motor. Dette gjør da at motor ikke jobber like mye som den har mulighet til og trykket blir ikke bygd høyere. En chip kan gjøre at motoren hjernen ikke begrenser bensininsprøtningen like tidlig som gjør at turbo jobber mer og med trykk blir bygd opp.

Jan Olav
25/05/14, 22:20
Det står en 2.0 t5 tuning chip i den nå. Vil det være skadelig da? Er veien å gå å skaffe seg en hjerne til 2.0 t5 og der i fra chipe?

Edit: bare glem det. Eg leste en gang til hva du skrev.

Sendt from my Xperia Z.