PDA

Vis full versjon : Normalt gripepunkt på clutch? -- slave -og hovedsylinder bytta



JK91
29/04/14, 20:14
Har bytta slavesylinderen pga lekkasje fra den, og nå vil ikke clutchpedalen ut igjen. Den må tvinges ut ved å dra den ut med foten. Tyder dette på luft i systemet, eller at master-clutchsylinderen er moden for utskiftning? Evt andre årsaker?
Kan nevne at før jeg bytta slavesylinderen, så var selve gripepunktet på clutchen nesten heeelt ytterst på vandringa, altså jeg trengte ikke å dytte pedalen veldig langt inn, før clutchen ikke var i inngrep.

Svartedal
02/05/14, 10:32
Du må lufte systemet, pass på at bremsevesketanken er så og si full hele tiden. Sleit litt med dette selv, men hjalp når den fikk bremseveske og ikke bare luft. :p

JK91
02/05/14, 14:57
Hmm...mulig det kan være årsaken. Jeg har ihvertfall fått tak i en hovedsylinder, så den blir nok også byttet, når jeg først er i gang. (skader nok ikke med tanke på at det har sitti der i snart 370K :) )
Du lufter bare på vanlig måte, men sørger for at det er nok væske i tanken? Når du sier full tank, mener du til maks-merket, eller helt opp? :)

Svartedal
02/05/14, 16:34
Helt opp, påfyllingen til slavesylinderen er et lite "hull" helt øverst i tanken. Pass på at den er full hver gang du lufter gjennom.

JK91
02/05/14, 23:14
Nå er hovedsylinderen bytta... En skikkelig kronglete jobb.. Men gikk med LITT tålmodighet :-P etter litt skikkelig lufting, så er nå clutchen foreløpig friskmeldt igjen :-) får seg en lengre prøvetur i morgen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

JK91
09/05/14, 06:28
Er det meningen at gripepunktet til clutchen på disse bilene er nærmest med en gang du trår på clutchen? Sånn min er nå, så trenger jeg ikke å tråkke pedalen nevneverdig mange cm, før jeg kan gire problemfritt. Gripepunktet er så langt ut på pedalvandringa, at jeg noen ganger lurer på om den kan begynne å slure :P

Svartedal
09/05/14, 09:50
Er det meningen at gripepunktet til clutchen på disse bilene er nærmest med en gang du trår på clutchen? Sånn min er nå, så trenger jeg ikke å tråkke pedalen nevneverdig mange cm, før jeg kan gire problemfritt. Gripepunktet er så langt ut på pedalvandringa, at jeg noen ganger lurer på om den kan begynne å slure :P

Er ikke sikker.. Min tar midt på (1993, 850), men kjærringa sin (1995, 850) tar sånn som du nevner her. Min er nylig byttet, kjærringa sin har sitti på siden vi kjøpte bilen (ca 2år siden). Kanskje "mrstfu" kan hjelpe deg. :)

JK91
09/05/14, 10:23
Nesten litt godt å høre at du har det samma :P (Misforstå meg rett!;) )
Clutchen/m utløserlaget etc ble, som nevnt øverst, bytta for rundt 2 år siden på min. Slave -og hovedsylinder ble jo bytta nå helga som var. Skulle jo tro at det meste rundt clutch-systemet er i orden da. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hva andre har erfart rundt dette.

Satse på at mrstfu, eller noe av de andre med litt erfaring, har noen gode svar :D