PDA

Vis full versjon : Eksos på orginal b230A



Volvo740gl
14/06/10, 19:51
Heisann, eg skal ha nytt eksosanlegg til volvoen min, ein 740 gl med b230A forgassar motor. Og so lurte eg på om nåken har erfaring med diverse effektanlegg? Fekk anbefalt simons 2,5" av pedersens racing. Men so høyre eg andre sei at Simons er det største dritet. Men er det nåken som har tips til meg? Skulle hatt råast mulig lyd. Takk for svar :)

Fighter
14/06/10, 20:03
Kommer jo ann på hvor mye du er villig til å koste på det, men har hørt mye bra om Ferrita:) Simons syntes jeg har en skikkelig skarp søplalyd, og JT er ikke så mye mer å skryte av det heller.

Volvo740gl
14/06/10, 20:08
okay, eg veit ikkje so mykje om eksosanlegg, men om du hadde fleire tips hadde våre bra :)

Fighter
14/06/10, 20:10
Tja er vel ikke så veldig mye som er å få tak i ferdiglagd til denne bilen, men kan jo prøve å lage noe selv om du er litt nevenyttig? :)

Volvo740gl
14/06/10, 20:15
har jo fått meg jobb som industrirøyrleggar so det burde ikkje være nåke problem, men starta ikkje før ut i august (lærling) ;)

Fighter
14/06/10, 20:21
Gratulerer med jobb da:)

Volvo740gl
14/06/10, 20:38
takk :) men du veit ikkje om fleire eksosmerke som eg kan sjekke ut? Ferrita va litt dyrt såg eg :S

Fighter
14/06/10, 20:48
Hehe kvalitet er dyrt. Nja kommer ikke på så mye i farten. Helt sikkert noen andre her som kan hjelpe deg.

Turbokassa
14/06/10, 20:50
Spørs som folk sier hvor mye du vil legge inn i det.. (pris)
Har selv simons 3" selvlaget med deler fra mekonomen.
Angrer på at jeg ikke bygde rustfritt da men.. (pga rust)

Syntes lydnivå og kvaliteten er ganske bra, men dette er på en turbomotor.
Kjører en liten og en stor lyddemper.


Billigst er å sveise selv, evt skjøte om du ikke har sveisemuligheter, men blir litt jalla og risikerer jo noe mer eksoslekk trøbbel.

Største forskjellen er vel mellom rustfritt og "ikke-rustfritt" etter hva jeg vet.
Blir litt "skarpere" mer gjenklang i rustfritt pga beleggningen på det...

Volvo740gl
15/06/10, 17:29
okay, ka meiner du med ein liten og ein stor lyddempar? Får eg eit brukande anlegg for 3000 kr?? takk for svar :)

Glien
15/06/10, 19:21
okay, ka meiner du med ein liten og ein stor lyddempar? Får eg eit brukande anlegg for 3000 kr?? takk for svar :)

biltema har billige eksos deler :) ok kvalitet å.:D

T90
15/06/10, 19:26
heimesnekkret 3 toms fra dp og bak med 4,5 utblås?
Å 1 lydemper.
Så får du sikkert rå lyd:)

ChrML
15/06/10, 19:35
heimesnekkret 3 toms fra dp og bak med 4,5 utblås?
Å 1 lydemper.
Så får du sikkert rå lyd:)
Og HØY lyd. Han trenger ikke akkurat slikt eksosanlegg på A-motoren sin. Blir veldig bråkete på sugemotor og. En kamerat har 3" på sin FB motor med 2 lyddempere og det bråker.

kermitt
15/06/10, 20:47
jeg har 2.5" på små opphora B21A og med to lyddempere så syns jeg det bråker mer enn nok. rustfritt gir mye mer klang. og det er strengt talt 110% poengløst med "effektanlegg" på gasser motorer om du ikke har kosta på motoren noenting utenom vedlikehold. da er orginal anlegget mestoptimalt, også er det av veldig bra kvalitet.

Turbokassa
15/06/10, 23:00
okay, ka meiner du med ein liten og ein stor lyddempar? Får eg eit brukande anlegg for 3000 kr?? takk for svar :)
Simons selger 4 typer lyddempere i 3".
Rund: Stor og liten
"Firkant": Stor og liten


Det sagt over her må jeg si meg enig i!

Det T90 foreslår er TOTALT overkill, turbomotor greit, sugemotor NEI.
Han nevner jo også dp, så mulig han tenkte turbomotor?

Bygde 3" på en B230F, bråker veldig. Dette med to lyddempere, fikk en fin "rally"-snerr, men ikke noe behagelig, spesielt ikke i byer/tettbygd. Gikk gjennom EU gjorde det jaggu å.

Og som sagt over, har du orginal motor så har det ikke noe for seg å bygge effektanlegg, men om du vil ha litt grommere lyd så kan du evt fjerne en lyddemper og sette på litt større enderør, det hjelper MYE.

Volvo740gl
16/06/10, 17:17
masse bra svar her :) men orginal anlegget er rusta mass hol i, so eg må ha nytt anlegg, so eg tenkte eit effektanlegg i samme slengen :) Men rart nok so har eg 2 potter og 1 gnistfangar på mitt anlegg, er dette uvanlig??

Fighter
16/06/10, 19:07
Det er ikke uvanlig:) Hadde det på 740n min med A motor også.

kermitt
16/06/10, 19:47
bare kjøp nytt orginalt. beste du får i etter min mening. om du vil ha ekstra lyd så tar du bare bort lyddemperen og gnistfangeren på midten. originale ruster minst og etter min erfaring. med unntak for rustfri annlegg selfølgelig.

Mysemannen
16/06/10, 19:48
Hadde Simons 2,25" "effektanlegg" på 240en min med samme motor som deg, Mindre lyddempere enn originalt,ja, tøffere lyd?, definitivt- nei.
Vil påstå det ikke blir særlig vellydende på en a motor uansett, men større rør diameter gir høyere desibel ihvertfall :3

Volvo740gl
17/06/10, 20:58
Okay, har virka som folk ikkje er so positive til Simons iallefall :P men ka med ein 3" halvsats då? at det e 3" JT frå gnistfangaren og bak??

Turbokassa
17/06/10, 22:57
Simons holder like godt som JT, og tilnærmet lik lyd..
Hvertfall bilene her.. Mulig det er lufta som gjør det :D :P

En orginal A motor er jo relativt død, så vil jo ikke oppnå grom lyd, men grommere vil det jo bli..
halve anlegget i 3" burde gi en god del mere lyd ja...

ChrML
17/06/10, 23:00
Bilen vil fortsatt høres slapp ut :p. Selv om lyden er "grommere".

Virker som det finnes både dårlig og bra simons. Mener Eldste Haugerud hadde et simons anlegg fra katalysator og bakover som holdt bra (ikke rustfritt). Så ble et rør bytta ut som også var Simons og det var fullstendig opprusta etter et år. Ikke akkurat de røra man vil legge mye tid og penger i :p.

samuel
28/06/10, 08:32
Simons er jo kjent for å ruste fælt. Ville satsa på 2,5" jt og eit bra grenrør:)

Volvo740gl
28/06/10, 14:38
Okay, tenkte eg skulle spørre deg om du viste om nåke men hadde heilt glømt det :) takk for tipset! :)

jonass
28/06/10, 15:17
Beste eksos rørene som ikke er rust fri er biltemas deler.

samuel
28/06/10, 15:26
Beste eksos rørene som ikke er rust fri er biltemas deler.

Det er det eg har brukt på 740n, gjekk greit å sveise de saman og få tilpassa det men problemet er at det er vanskli å få det tett i skøytene.. dårlig passning..

kermitt
28/06/10, 15:33
sveis mine gode mann ;) en vær som bygger eksos serriøst bruker sveis. der du mener du kanskje må demontere det senere sveiser du på en flens av noe slag som er lett å demontere.

TeamBørnOut
28/06/10, 16:35
råest mulig lyd i en volvo4er skal du forske litt på med eksosanlegg gitt :D
hvorfor mange sier siemens pottene er søppel er fordi mange av oss har brukt det på turbobiler. det blir ofte litt varmere der en på sugemotor anlegg.
kost på deg grenrør og 2.5" eksos av noe slag så blir du nok fornøyd uansett :) rustfri eksos gir ofte litt penere lyd. men igjen dyrere...

Mathisen
29/06/10, 12:28
jeg kjørte 2,5" simons ifra kat på gamlebilen min. funka greit det, bråka ikke før jeg greide å rive av en lyd demper i vinter:p men ble ikke så værst når jeg ærstata den med rett rør ifra biltema

Volvo740gl
29/06/10, 12:28
Takk for mange gode svar :) trur eg skal få meg eit 2,5" anlegg og eit bra grenrør :) men kan jo altids behandle anlegget med nåke utapå om det skulle ruste?? inni kan eg jo kansje borre eit 3 mm hol i kver potte so kondens får rent ut, gjorde iallefall fadern på Nye Renaulten han kjøpte (for sikkert 30 år sida), han sa det funka. Nåken som har ei meining her?

Fighter
29/06/10, 15:28
Takk for mange gode svar :) trur eg skal få meg eit 2,5" anlegg og eit bra grenrør :) men kan jo altids behandle anlegget med nåke utapå om det skulle ruste?? inni kan eg jo kansje borre eit 3 mm hol i kver potte so kondens får rent ut, gjorde iallefall fadern på Nye Renaulten han kjøpte (for sikkert 30 år sida), han sa det funka. Nåken som har ei meining her?

Hørtes ut som en ypperlig måte å få fiselyd i eksosen på:P

Turbokassa
29/06/10, 15:59
Blir neppe noe merkbar fiselyd med et tynt bor, ikke før det har rustet hvertfall..
Beste måten å sjekke om det funker på er jo å sjekke eksosen på renaulten ;)

Men høres mere ut som et godt startpungt for rust..

Eksos lakk, legg flere lagg eksoslakk, og vedlikehold med litt lakkering 1 gang i mnd elns. Da holder det utrolig mye lengre!!!
Men eksos er utsatte deler, så ingenting varer evig!

samuel
29/06/10, 18:48
du får kjøpe grenrøre mitt billi:)

ChrML
29/06/10, 21:11
Blir neppe noe merkbar fiselyd med et tynt bor, ikke før det har rustet hvertfall..
Beste måten å sjekke om det funker på er jo å sjekke eksosen på renaulten ;)

Men høres mere ut som et godt startpungt for rust..

Eksos lakk, legg flere lagg eksoslakk, og vedlikehold med litt lakkering 1 gang i mnd elns. Da holder det utrolig mye lengre!!!
Men eksos er utsatte deler, så ingenting varer evig!
hvis man skal lakkere litt på eksosanlegget en gang i måned så tror jeg man sparer både penger og tid på å bygge rustfritt :). Holder kanskje litt lengre når det er lakkert, men tviler på at det har stort utslag. Ruster uansett innenfra i tillegg. Et billig Biltema anlegg har man jo råd til å erstatte med tiden når det går istykker.

samuel
29/06/10, 21:20
kunne ikje blitt meir enig!;)

Turbokassa
29/06/10, 23:02
OFC
men er den eneste/beste måten å gjøre det på OM MAN SKAL beskytte eksosanlegget på noen måte.

Volvo740gl
30/06/10, 22:22
Ja de kan nok begynde å ruste, hadde frista med eit rustfritt anlegg :) men e da so mange anlegg å velge i til 740'en???

ChrML
30/06/10, 22:25
Ja de kan nok begynde å ruste, hadde frista med eit rustfritt anlegg :) men e da so mange anlegg å velge i til 740'en???
Vil tippe du er lei av A motoren lenge før anlegget ruster opp ;). Holder en del år. Blir grom lyd av 2.5", 3" er litt i overkant på sugemotor (bråker).

samuel
30/06/10, 22:41
kan no bygge om når han får bytta til turbomotor:D (merk deg NÅR Erlend:p)

Volvo740gl
01/07/10, 23:48
Hehehe, ja de blir nok ei stund til eg får råd til det ja :P men NÅR eg gjer det har no eg fårr jobba ein del som industrirøyrleggar so kan hende eg kan produsere litt dela sjølv og då :)

Daniel745
02/07/10, 01:25
skal ikke undervurdere Simons, ganske bra merke faktisk!
men har jeg hatt valget ville jeg tatt JT all the way ;) i tillegg så kommer det da i aluminium, noe som gjør det lettere å at det ikke ruster.

TeamBørnOut
02/07/10, 05:40
det er sprøytet med noe alu drit som gjør at det ikek skal ruste med en gang. men det gir en utrolig stygg lyd...

Turbokassa
02/07/10, 23:51
Den hinna med "alu" er ikke noe å stå etter, only piss..
Like bra som alt anna

TeamBørnOut
03/07/10, 00:02
holder seg penere lengre da :D

Volvo740gl
04/07/10, 03:15
Men ser litt på 3" halvsats JT og med eit grenrør som går i 1 rør og ikkje 2(som orginalt) kan det vel bli bra?? på orginale sugemotoren?? blir det bråkelyd eller blir det mørkare lyd?