PDA

Vis full versjon : Demontere front på XC70 - Skifte av Intercooler



Gvistung
29/04/14, 19:06
Hei!

Jeg har forsøkt å finne frem i forumet i jakt på noen som har skiftet intercooleren, for å se på tips om hvordan dette er gjort.

Er det noen som har skiftet intercooler på 2004 XC70/D5 og beskrevet demonteringen av fronten?

Jeg har sjekket på volvos nettsider, og rast gjennom YouTube, og forskjellige Volvoforum, men dessverre uten noe treff. Setter min lit til gruppen her, og håper at noen kan hjelpe med et par tips på veien til suksess!

Geir


Førstegangseier av Volvo
det ble en XC70/D5/2004

eab
29/04/14, 19:50
Det er ganske lenge siden jeg skiftet intercooler på min 2002 d5, men såvidt jeg husker så løsnet jeg bare radiatoren og fikk lirket ut intercooleren på den måten. Kan ikke huske at jeg måtte av med fronten/støtfangeren, tror ikke engang jeg tok radiatoren ut av motorrommet. Men det var veldig trangt, og sannsynligvis like greit å demontere det meste frammi der for å få bedre oversikt over hva man holder på med.

Fant ingen gode beskrivelser for akkurat xc70, men er her noe av det jeg fant nå i farten:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=175297
http://forums.t5d5.org/topic/10621-d5-intercooler-replacement/

Steen
30/04/14, 05:56
Skal ikke være nødvendig og ta av fronten på bilen. Måtte vertfall ikke det når jeg byttet på min S60 D5.
Er 2 skruer i toppen som må løsnes + 4 skruer som holder radiatoren, intercooleren og ac kjøleren isammen.
OG ta av slangene så skal det vel bare være og lirke den ut mener jeg og huske :)

TurboNoob
30/04/14, 17:53
Jeg gjorde det samme på min 2004 D5 AWD. Den sitter jo selvfølgelig i mitden av de 3 foran der....
Tror jeg lirket den ut nedover, men husker ikke helt eksakt. Hvertfall 2 år siden jeg gjorde det nå.

Steen
30/04/14, 22:01
Må ha bilen opp i fronten ja slik at du får lirket den ut nedover :)

eab
30/04/14, 22:47
Syns å huske at inn/ut står ovenfor rammevangene, slik at man ikke får til å ta den nedover uten å snu den på høykant?

Gvistung
08/07/14, 22:01
Løsning:

Demontere fronten som er kurant sak, løsne begge lykter, demontere låseplaten (tversover over lyktene), løsne radiator, AC kjøler og følgelig slanger til IC'n. Denne lirkes ut - jeg tok den opp - og med litt forsiktig lirking og følsomme hender var det hele en relativt kurant jobb, selv med en del skruing.

Den gamle ic'n var åpenbart defekt, den hadde "utposning" i underkant - som kan ha vært grunnet i kondens som fryser i vinterstid.

Imidlertid ser det ut til at jeg må skifte et par slanger som kollapser under pådrag. Det er vesentlig mindre arbeid enn IC'n...


Mvh


Geir