PDA

Vis full versjon : 2007 V50 1.6D blende EGR?

hknivers
29/04/14, 11:36
Leser en del om blending av EGR skal være bra når man driver med mye småkjøring. Vi bor sentrumsnært og 80% av kjøringa vår er mellom 5 og 10 minutter. Ofte enda kortere turer. Dette er jo ikke bra for denne motoren, akkurat det er jeg klar over. Men per nu har vi ikke noe valg da vi ikke orker å prioritere ny bil for øyeblikket. Spørsmålet er om blending av EGR kan være fordelaktig og om det i det hele tatt lar seg gjøre?

Om det lar seg gjøre; hvordan går man da frem for å gjøre det?

vålvo
29/04/14, 16:57
Jeg prøvde å blende egr på min med blendeplate, men der fikk jeg feil
men har forhørt meg med en citroen mekaniker, og han sier man må blende røret ved innsuget
har ikke fått testet dette anda selv

brynna
29/04/14, 17:39
Noen biler er enkel å blende EGR, andre får feilkoder.

Har akkurat slitt med problemet på en Peugeot 1,6 HDI. Der kan EGR ikke blendes uten at systemet gir feilkoder. Noen sier at dette kan unngås ved å borre små hull i blendeplata. Har ikke sjekket ut dette

Finnes kit å få kjøpt. Søk på nettet og i Forum. Kan hende det går...

Men... Hvorfor blende før du får problemer???

Svirre
29/04/14, 17:43
Å blende egr gjør at motoren ikke kokser ned. Kort og greit. EGR er regelrett noe forbanna drit om man skal bruke riktige ord, men miljømessig skal dette før til lavere utslipp, men ikke over tid. Man får egentlig aldri blenda EGR tidsnok :p

TS: Hvis dere driver med veldig mye småkjøring med dieselmotor er det viktig å ta seg en lengre kjøretur, kanskje 1 gang i uka, og blåse ut motoren. Kort og greit, en hard kjørestil må til. Da mener jeg full akselerasjon og bruke turtallet. I kombinasjon med dyserens vil det hjelpe på :)

brynna
29/04/14, 18:57
Å blende egr gjør at motoren ikke kokser ned. Kort og greit. EGR er regelrett noe forbanna drit om man skal bruke riktige ord, men miljømessig skal dette før til lavere utslipp, men ikke over tid. Man får egentlig aldri blenda EGR tidsnok :p

TS: Hvis dere driver med veldig mye småkjøring med dieselmotor er det viktig å ta seg en lengre kjøretur, kanskje 1 gang i uka, og blåse ut motoren. Kort og greit, en hard kjørestil må til. Da mener jeg full akselerasjon og bruke turtallet. I kombinasjon med dyserens vil det hjelpe på :)

Ikke for å starte en større diskusjon av dette... har jeg kjørt 400 000 km med EGR tilkoblet (dieselbil). MEN... jeg har ikke latt meg lure av VAG`s longlifeteori.

Hadde av toppdeksel for å skifte dekselpakning her om dagen og der var det helt rent uten koksklumper. (Har sett de samme bilene med et belegg som ser ut som noen har strødd grovsalt over toppen) Altså longlifeservice på de bilene.

Min filosofi er: Bytt olje og filter hver 10 000km Gi F.. i longlife. Bruk gjerne Biltemaolje (helsyntetisk) Den er god nok når det byttes ofte.

"Banner nok i kjerka" her men har ikke rørt motoren utover regreimskifte etter servicenorm. Altså feilfri i 400 000 km

Svirre
29/04/14, 19:04
Det kan nå være så, men resirkulert eksos sier sitt. Men siden du ikke har hatt så ille topp, er du sikker på at egr ventilen har fungert da? :p har aldri sett en "rein", ukoksa topp/innsug med egr.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

brynna
29/04/14, 19:31
Det kan nå være så, men resirkulert eksos sier sitt. Men siden du ikke har hatt så ille topp, er du sikker på at egr ventilen har fungert da? :p har aldri sett en "rein", ukoksa topp/innsug med egr.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

Regner med det hadde blitt feilkode hvis defekt, men er den defekt er det vel det beste som har hendt:)

Robert H.
08/05/14, 02:12
Det går an å blende EGR på disse, men det må være hull i blendeplata for å unngå å få feilkode.
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-blank-restricting-plate-Volvo-1-6-Diesel-Stainless-1-5mm-with-hole-/121235896206?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c3a38f78e

vålvo
16/05/14, 22:58
http://m.ebay.com/itm/261276259745?nav=SEARCH

Denne må sjekkes ut...