PDA

Vis full versjon : Piggfrie vinterdekk (FWD)



Lightyear
31/12/09, 08:46
Jeg tenkte å handle meg nye vinterdekk snart. Det er 205 eller 215/45R17 som trengs.
Er det bare Continental og Nokian Hakka som gjelder?
Har Nokian Rsi på 16" felgene mine nå og de funker jo bra selv om de er 6år gamle og ganske slitt. På firmabilen sitter det ContiWintercontact og de har ikke mer enn halvparten av grepet til nokian.

A

Lightyear
31/12/09, 21:03
Det er contivikingcontact 3 på firmabilen (Opel Mongo).

A

ChrML
01/01/10, 14:18
Har gode erfaringer med Viking Contact. Hadde 3-ern på 940-en og det tok seg fram godt det. Kom fram nesten overalt.

Husk at det er ikke bare dekka som avgjør hvor godt bilen sitter på vinterføre. Det er like mye bilen de sitter på. Kan hende firmabilen din rett og slett er dårlig på vinterføre?

henrik940
01/01/10, 15:46
Jeg har Continental Viking Contact 5, og de er VIRKELIG gode. Sitter ikke fast med de så lenge det er "normalt føre". Altså innen rimelighetens grenser.

Lightyear
01/01/10, 18:40
Har gode erfaringer med Viking Contact. Hadde 3-ern på 940-en og det tok seg fram godt det. Kom fram nesten overalt.

Husk at det er ikke bare dekka som avgjør hvor godt bilen sitter på vinterføre. Det er like mye bilen de sitter på. Kan hende firmabilen din rett og slett er dårlig på vinterføre?

Hehe! Som sagt er det en Opel Mongo (Combo), den er nok ikke beste vinterbilen nei.
Men at det skal være så stor forskjell klarer jeg ikke helt å forestille meg at det bare er fordi det er forskjell på bilene, det jeg merker det best på at når det slipper sidelengs i svinger, og mangelen på styring innimellom på Opel'en :rolleyes:

850'en min er nok litt tyngre enn Opel'en men det var en jeg snakket med her om dagen som trodde at det kanskje er feil type dekk å bruke på en kassebil, burde visst ha egne dekk som er til denne type biler?!

A

Lightyear
01/01/10, 18:44
Jeg har Continental Viking Contact 5, og de er VIRKELIG gode. Sitter ikke fast med de så lenge det er "normalt føre". Altså innen rimelighetens grenser.

Men da begynner prisen på dekkene også bli ganske rå tror jeg? Har ikke satt noe budsjett egentlig, så billig som mulig uten å kjøpe ræva dekk tenkte jeg.

Synd man ikke kan få prøvekjørt dekk før man handler egentlig.

Får sjekke litt rundt omkring.

Noen som har erfaringer med Kumho sine piggfrie? Autogrip anbefalte disse og prisen er ikke ille..

A

henrik940
01/01/10, 19:07
900 kr hjulet tror jeg mine ligger på. Ikke ille det egentlig..

Lightyear
01/01/10, 19:19
Ja, det er jo en bra pris, men i min dimensjon blir det kanskje litt mer?

A

henrik940
01/01/10, 20:19
Det er jo sant.. Hvor holder du til hen a?

Lightyear
01/01/10, 20:30
Bor i Oslo jeg..

A

Per Turbo
02/01/10, 20:23
Det er jo begge veldig gode dekk for Oslo bruk. Ser at Politiet kjører på Conti dekk på mesteparten av sine biler. Om det skyldes egenskaper eller gode anbudspriser etc. vet ikke jeg. Jeg har veldig god erfaring med Nokian sine piggdekk. Har ikke kjørt så mye piggfritt skla jeg innrømme. De Yokohama IceGuard 30 dekkene (piggfri) jeg hadde var veldig fine de også.

henrik940
03/01/10, 04:20
Ligger på 1800,- per dekk for deg da.

Lightyear
03/01/10, 10:18
Fordi jeg bor i Oslo eller er det dimensjonen som gjør det? :rolleyes:

A

henrik940
03/01/10, 14:07
Dimmen :P

gaupe
03/01/10, 15:19
Det er jo begge veldig gode dekk for Oslo bruk. Ser at Politiet kjører på Conti dekk på mesteparten av sine biler. Om det skyldes egenskaper eller gode anbudspriser etc. vet ikke jeg. Jeg har veldig god erfaring med Nokian sine piggdekk. Har ikke kjørt så mye piggfritt skla jeg innrømme. De Yokohama IceGuard 30 dekkene (piggfri) jeg hadde var veldig fine de også.


Politiet har kjørt Pirelli Carving på dei bilane eg har sett på, men dette har vorte nokre år sidan. Kan vere fordi dei har fått utrykningspigg på dei.

Shaiko
03/01/10, 16:32
Jeg har prøvd litt div. jeg får veeldig billige dekk via jobben. og billige dekk er vel så bra som dyre..

Nokian hakka sitter godt på vintern.
Men nexen som trur jeg koster ut til kunde 1800 for 4stk er fakta like gode og nesten hakket bedre. mange som sier nexen er tabu, men etter og prøvd mye forskjellig av nye dekk så har iallefall jeg fallt på nexen, og kommer te og gjøre det en god stund til tenker jeg. Koser meg på vinterføre om dagen med de dekkene =)

Per Turbo
03/01/10, 17:13
Det er nok en grunn til at de er billigere.. om ikke mange grunner..

Shaiko
03/01/10, 17:19
Det er nok en grunn til at de er billigere.. om ikke mange grunner..

Jeg ser hva du tenker på. men som NDI (norsk dekk import, vår forhandler av dekk) sier selv når jeg forteller mine erfaringer til dem, så er de helt enige med meg, og at det som selger nå til dags er merket. men så klart. folk vil alltid ha egne meninger om hvilket dekk de liker best, men som importøtrene sier selv så kan et billig dekk merke være vel så bra som et dyrt.

Per Turbo
03/01/10, 17:27
Jeg sier ikke at de ER dårlige, men jeg har mine tvil til slike typer dekk når det kommer til de viktige egenskapene som ett dekk må ha.

Og hva som kommer av argumenter fra salgsleddene er jo aldri noen overraskelse :)
Har jobbet en del med dekk selv, og vi anbefalte aldri billigdekk om ikke folk ville ha de spesielt..

Men når det her er snakk om premiumdekk som Conti og Nokian er jeg sikker på at Lightyear vil bli fornøyd uansett hva han faller på. Jeg gleder meg til å føle meg trygg på mine Nokian Hakka 5 i 205/50-17 :)

Lightyear
04/01/10, 00:00
Det er jo litt monkey business i dekkbransjen har jeg inntrykk av. Tester og slikt fremstår jo som litt upålitelige når ett dekk scorer sånn middels bra og får helt grei kommentar på kvalitet her i Norge, mens samme dekket får absolutt toppscore og omtales som noe av det beste på markedet i andre land :rolleyes:
Har bare sett dette på sommerdekk, men hørt at det skjer med vinterdekk også.

Nå skulle ikke dette være en tråd om dekkbransjen men alle innspill til dekk og kvalitet er interessante. Og som jeg nevnte litt lenger opp her så har jeg sett på kumho sitt dekk men er skeptisk bare fordi det ikke er like kjent merke. For alt jeg vet så kan jo kumho dekket være helt fantastisk. Men nå er ikke kumho billigdekk på linje med det dekk-sheriffen selger selv om det er langt rimeligere enn conti og nokian.

Har noen erfaringer å komme med når det gjelder andre merker så er det bare å skrike ut.


Og det er ikke bare Oslokjøring jeg skal gjøre med disse dekkene så det burde funke skikkelig. Skal gjerne komme omtrent hit på vinterføre også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/234.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/235.jpg

A

Per Turbo
04/01/10, 00:02
Fra meg får du tommel opp på Nokian dekkene ihvertfall. De er jeg fornøyd med :)

Lightyear
04/01/10, 00:05
Ja, jeg er jo veldig fornøyd med nokian RSi som sitter på bilen idag også. Prisen på slike til 17" er nok heller litt avskrekkende er jeg redd, bør være sikker på å ikke få noe innfall om å bytte felger til 18" på vinter også da :D
Ihvertfall ikke på noen år.
Må høre litt på priser rundt omkring, noen som vet om steder som gir bra priser så bare si fra...

A

Per Turbo
04/01/10, 00:08
Skal sjekke noen priser for Gaupe på Dekksenteret G8 i morgen, send meg en mail på hva du er ute etter av dim, så skla jeg ta med de i forespørselen.

perbacke@netcom.no