PDA

Vis full versjon : volvo 240 vindusvisker funker ikke

morten125
27/04/14, 18:48
Hei, har en volvo 240 1983 mod B21A. vindusviskeren pleide å fungere, men etter vinteren så funket den bare ikke. sikringa er god, for andre ting på samme sikring fungerer. noen som har ide om hva problemet kan være? vil mesten tippe at viskermotoren er gåen, men hvis noen har innsikt i dette hadde det vært greit å vite om det kan være noe ant galt. eventuelt hvordan jeg kan sjekke dette og hvordan jeg kommer til for å bytte motoren, og om noen har en motor som fungerer til en grei pris :)

TurboNoob
28/04/14, 10:40
Godt mulig at motoren er gåen. Måtte bytte ut på min 1986 240GLT i vinter.
Du må ta ned papplata under dashen på passasjersiden og legge deg inn på gulvet. der ser du mekanismen oppunder dashen. Der er det en klips på staget til viskermekanismen og en skrue du må ta av på den lille armen på akselen på motoren.
Åpne panseret så ser du motoren montert på torpedoveggen rett ved panserhengsla. Den er skrudd fast med 3 skruer. Den er også satt fast med noe sort guffe, butyltetning eller noe...

Egentlig en veldig enkel og grei jobb. Trenger bare en skralle med 10mm pipe og kanskje en flat skrutrekker til klipsen.

gaupe
28/04/14, 10:59
Start med å sjekke at du kan røre på armane, at ikkje lagringa har satt seg.

2førr10
28/04/14, 11:14
Ikkje so vanlig men kan være reléet, du skal høre 2 knett når du vipper viskerhendelen opp på interval. Hører du ingen lyd så er reléet for interval ødelagt, men kontinuerlig visking på hastighet 1 og 2 er direktestrøm.

Vil du sleppe å betale for en helt ny så finn du heilt sikkert en brukt en til en billigare peng på huggeren eller en delebil, husk berre å få selger til å sjekke om den fungerar før du kjøper. Då er det sjølsagt ingen garanti kor lenge den fungerar.

Men eg kjøpte min frå høggaren som eg demonterte sjøl, så eg fekk pruta ned 100kr på det, den fungerer fortsatt, bytta vel til den i forfjor haust ein gong :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

morten125
28/04/14, 21:18
Takker for svar, skal sjekke om de har satt seg først før jeg kjøper ny motor :) men jeg tror nesten at motoren fungerer nå, for jeg sjekka den i sta og da ble den veeldig varm ( den svarte store delen), selv om ikke viskerbryteren var på. Det er også spenning fram til koblingsklossen (den med 4 ledninger). Prøvde å lirke på begge viskerne, den på førersiden kan jeg ikke vrikke men den andre kan jeg bevege på. Men jeg kjenner ingen tegn til liv uansett om bryteren er på og jeg rikser på viskerne. Hvis de satt fast så burde jeg vel kjent at det "dirret" litt ? Angående bryteren så hører jeg ikke noe særlig klikk i et rele, bare vanlig lyd som det alltid har vært .. :)

morten125
28/04/14, 21:20
Bryteren sto opp som vanlig når motoren ble varm, trodde det var av men er ikke helt sikker . :)

gaupe
28/04/14, 22:00
Berre å hekte av motoren, då skal du kunne bevege armane, om det ikkje går, så kan du brenne motoren.