PDA

Vis full versjon : Bruke V70 2,5T AWD som donor bil ved automat - manuell ombygging v70r awd?



Haug1
27/04/14, 10:59
Heisann.
Som tittel sier lurer jeg på om jeg kan bruke en v70 2,5T awd med manuell kasse som donor bil til min v70R awd med automat?
Begge bilene er 1998 mod så da skal det vel ikke være noe problem med utvekslingen.

Regner med kassen og vinkel drev passer over, samt stikk akslinger?
men det "store" spørsmålet var vel egentlig om motornettet passer over fra 2,5t til 2,3 t5 motoren siden jeg har fått beskjed om at dette må byttes ved ombygging til manuell?

Evt er det andre komplikasjoner?

Takker for svar! :)

locked
27/04/14, 14:00
Seier med 99% sikkerhet at det går heilt fint, andre som er enige i det?

Jimmen
27/04/14, 19:31
Seier med 99% sikkerhet at det går heilt fint, andre som er enige i det?

Henger meg på her jeg, da jeg har R kasse i min bil ;)

Christian
27/04/14, 23:41
Mener alle P80 med manuell har m58 på awd mot m56 på fwd. Med unntak av fwd r som har m59?

Haug1
28/04/14, 04:58
Mener alle P80 med manuell har m58 på awd mot m56 på fwd. Med unntak av fwd r som har m59?

Det er sånn jeg også har forstått det.
Er vel samme manuell kasse på alle awd modellene altså m58?

Jimmen
29/04/14, 22:27
Er M59 jeg har, altså ikke AWD kasse.
Gikk litt fort i svingene, men alikevell tørr jeg påstå det passer :)

hgnubel
30/04/14, 06:00
Seier med 99% sikkerhet at det går heilt fint, andre som er enige i det?

Jeg tror også det går fint. Når begge er turbobiler fra samme år (sjekk at de har samme årskode i VIN!) bør det være likt. 98 er veldig likt med 97 også, men ikke 99.

mrstfu
30/04/14, 09:02
Noen forskjeller er det. Fra donorbilen må du muligens ta med deg spindlene fremme, siden du antageligvis må ta med deg drivakslene fremme.

Altså, i litt klartekst, det er små forskjeller på en del kritiske deler mellom alle årsmodeller AWD. 99 modell har noen millimeter kortere hjulbase, blant annet, og jeg har hørt folk som ikke får drivaksler fra 98modell inn i en kasse fra 2000 osv. På drivakslene fra 99, retter sagt på ytre fremre drivknutene fra 99, er det ikke en stor sentermutter, men en lang bolt med skive, som går inn i drivknuta. Er ærlig talt ikke sikker på om det er forskjeller på spindelen, men for å være helt trygg bør du ta med deg komplett drivlinje fra donorbilen, inkludert spindler, mellomaksel, og komplett bakakseloppheng. Dette med hjulbaseforskjeller har jeg fra Wikipedia, så man skal ikke stole blindt på det, men samtidig er det som regel grei informasjon derfra, og jeg har ikke funnet noen konsekvent informasjon som sier noe annet. Mulig det virker overdrevet å transplantere hele drivlinja, det kan godt hende at mellomakselen er klin lik, og at hjulbaseforskjellen ligger i vinkelkassa, viskosediffem eller bakakselen, men helgardering i mitt hode sier at du bør ta hele drivlinja. Eneste jeg kan garantere passer er demper, endeledd og bremsedetaljer.

Haug1
30/04/14, 13:24
Takk for svaret men om jeg henter donor bil blir bilen stående under hele ombyggingen slik at jeg har alt jeg trenger :)
Er vel annen utveksling i bakdiffen på automat og manuell uansett?

mrstfu
30/04/14, 14:58
Nja, er ikke så sikker. Ettersom M58 er en videreutvikling av M59, som igjen er basert på M56 som er er en FWD-kasse hvor all utveksling er i kassa, er det ikke helt fjernt å tro at all utveksling skjer i kassa. Om det var forskjellig utveksling i bakdiffen, kan det fort hende at det er forskjellige viskosediffer og, tror disse er lagd for å operere innenfor et visst turtallsspekter... men alt dette blir spekulering. Om du har komplett AWD delebil er det ikke noe problem uansett.

Turbovogn850
09/03/15, 07:51
Bumper denne haug1
Hvordan gikk det med ombygging, har planer om å gjøre akkurat det samme ser du.