PDA

Vis full versjon : Trøbbel me girkassen?



Premie
27/04/14, 10:31
Hei.

Har en v70 02 modell autmomat som har begynt å tulle litt.
Den rykker når du setter den i drive, og når bilen har kjørt seg varm så går den i nødmodus og jeg for feilmelding- vaxlade serv. Erfordras.
Alle disse problemene skjedde umoddelbart etter at jeg hadde skifte olje og flushet girkassa.
De på kvernland nekter for at de kan ha gjort noe galt, og det stemmer kanskje, men litt for tilfeldig syns no jeg. Uansett så er d vist en sensor eller 2 i girkassa som bør byttes. Disse satt inni girkassa fortalte de, så de anbefalte å overhalle eller skifte girkasse. Er dette virkelig nødvendig?
Har hatt bilen i kun 4 måneder og har ikke råd til noe sånt nå..
Håper noen kan gi noen svar

Takk på forhånd ;)

Ola Hagen
27/04/14, 16:45
hvis den rykker når du setter i drive og den gjorde det før flushing så kan det være øvre eller nedre momentforinga på motoren som hindrer at motoren vrir seg. vanlig feil på disse bila, og symptomen blir at bilen rykker når girkassa blir satt i d eller r, siden den "strammer" seg i festene.

Team Tynner
27/04/14, 16:55
Hvor langt har bilen gått?

Premie
27/04/14, 18:09
Takk for svar ;) bilen har gått ganske langt 250 000
Den rykker ja som sagt, men selve problemet er jo at den går i nødmodus hele tiden. Skal vist være en sensor som er gåen, og ifølge kvernland så sitter den inne i selva kassa.

Sotengel
27/04/14, 19:19
Få lest ut feilkoder på kassa med Vida elles blir dette rein gjetting. Er det brukt riktig olje på kassa under flushing? Men som sagt få lest ut feilkoden med Vida, hjelper også om du hinter om hvor i landet du bor, mulig det er noen i nærheten av deg som har Vida ellers går turen til Volvo. men få svar på hva feilen er, ikke godta svaret "om at det er en feil med en sensor" men hvilken spesifik sensor..

Premie
27/04/14, 20:07
Fikk lest ut feilkoden, men husker ikke hvilken elr hva sensoren het. Men fikk vite at den satt inne i kassa og at en overhaling var å anbefale. Merkelig at så mye trøbbel kan skje etter et enkelt oljeskift og regreimskift...

Torsen67
27/04/14, 20:46
På kvitteringen så står det vel hvilke olje som er brukt. Sjekket at den er riktig?

Premie
27/04/14, 23:12
Regner med de har kontroll på hva slags olje som er rett på et volvoverksted?
Jeg kan svært lite om dette så jeg aner ikke hva som er rett og gal olje.

Torsen67
28/04/14, 09:12
Greit nok, men det er jo enkelt å sjekke da, slik at man kan eliminere en og en ting om gangen. Selv om det er ett Volvo verksted så er det ikke dermed sagt at de ikke slurver.
Du kan jo skrive her hva spesifikasjonene på oljen er?

gswede
28/04/14, 13:16
flushing er og forblir en risikosport, jo lengre bilen er gått jo større risiko. Og ja, verksted gjør feil fra tid til annen. Uansett en kjedelig sak du har gående her, håper det løser seg.

Premie
28/04/14, 15:32
Ja, de innrømmet at å flushe girkassa når den var gått så langt var risikosport. Men siden de mente det burde jeg kanskje fått beskjed før de gjorde det?
Har lest på forumet hær inne, at disse sensorene sitt som regel utenfor girkassa, men kvernland mener de sitter inni.
Ergo mye dyrere å få byttet.. Vet ikke hva jeg skal tro.
Klarer liksom ikke å stole på kvernland lenger..

Sotengel
28/04/14, 16:12
Vil du ha en link til youtube ang solinoider ti Aisin kassene? Da ser du i allefall hvor de sitter og hva du kan gjøre med de hvis du vil prøve selv. Ellers har de kasser på bil design til overkommelig priser synns jeg.

Sendt med talatut fra bondelandet

Premie
28/04/14, 21:48
Ja vil gjerne ha link til den videoen om du har :)
Ellers vurderer jeg å kjøpe brukt kasse ja. Koster rundt 10k ser jeg og d kan da ikke koste mer enn 10k for jobben eller?

griffin
28/04/14, 23:35
Hvorfor er det risikosport å flushe kassa?

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

Ola Hagen
29/04/14, 04:54
Hvorfor er det risikosport å flushe kassa?

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

møkk og dritt, kan flytte seg i kassa og legge seg på dumme plasser, som ventiler og lignende som igjen resulterer at ventil blir treg eller ubrukelig..

Sotengel
29/04/14, 08:49
Her er linken: https://www.youtube.com/watch?v=PrAe4XBzENc
er til en nissan maxima (så og si samma kassa som sitter i volvo,chevrolet,toyota) han har mange videoer om howe toos ang aisin kasser så se på kanalen hans på youtube ;)

Børge Vikebø
29/04/14, 10:06
Om de ikke har nullstillt oljeskiftindikatoren/telleren, så kan den gå i nødmodus. Dette gjorde min da oljen hadde vært varm et visst antall ganger. Flushet kassen på 220000 km, resatte denne og varselet har ikke kommet tilbake i de 30.000 km bilen har rullet etter dette.

gswede
29/04/14, 10:48
Lærer noe nytt hver dag, vet du om det finnes tilsvarende system (oljeskift indikator) på 850 96-97 modeller?

Premie
29/04/14, 10:59
Sier du det? Hvilen feilkode fikk du da?

jerognal
29/04/14, 11:04
Har ingen tro på at ny olje får en kasse til å ryke. Er da ikke engangskasser som lages.... Det er MANGLENDE oljeskift som fukker ting opp.
Men har og hørt at kassene skal ha en resetting etter flushing.....

Flushet min XC70 for ikke lenge siden. Ingen feilkoder der iallefall, uten resetting.

Men til trådstarter: Har du sjekket nivå på oljen? Kan ta litt tid å treffe der etter flushing.

Premie
29/04/14, 12:14
Sier ikke at selve oljeskifte fucker opp kassen, men noe sljedde ivertfall. Mulig den var moden for utskiftning uansett, men problemene startet etter flushing og regreimskiftet. Ut fra feilkodene var d en sensor som var gåen. Og den sitter inni kassa. Derfor anbefalte de overhalling til 60 000kr.
Det har jeg ikke råd til så derfor tenkte jeg å spørre hær om hva folk tror, da jeg ikke stoler på kvernland etter flere rare situasjoner og fra hva andre har erfart.

Når det gjelder oljenivået så synes stefaren min at det var litt høyt.
Dette nevnte vi til de på lvernland, men de mente at d var umulig da de har målere og div som gjør det umulig tydligvis.

Børge Vikebø
29/04/14, 12:16
Lærer noe nytt hver dag, vet du om det finnes tilsvarende system (oljeskift indikator) på 850 96-97 modeller?

De har vel en OBDII-løsning som ikke er optimal, ei heller canbus som de nyere har. Derfor kan jeg ikke svare på akkurat det. Jeg fikk hjelp av hgnubel til å resette indikator via Vida. Jeg nullstilte også adapsjonen til girkassen (den lærer seg å følge slitasje og oljeviskositet) for å få mykere og fine skift.

Sotengel
29/04/14, 12:21
Hvor i Vida resettes adapsjon til kassa?

Sendt med talatut fra bondelandet

Børge Vikebø
29/04/14, 12:25
Sier ikke at selve oljeskifte fucker opp kassen, men noe sljedde ivertfall. Mulig den var moden for utskiftning uansett, men problemene startet etter flushing og regreimskiftet. Ut fra feilkodene var d en sensor som var gåen. Og den sitter inni kassa. Derfor anbefalte de overhalling til 60 000kr.
Det har jeg ikke råd til så derfor tenkte jeg å spørre hær om hva folk tror, da jeg ikke stoler på kvernland etter flere rare situasjoner og fra hva andre har erfart.

Når det gjelder oljenivået så synes stefaren min at det var litt høyt.
Dette nevnte vi til de på lvernland, men de mente at d var umulig da de har målere og div som gjør det umulig tydligvis.

Ble oljepeiling på kassen utført med motor igang? På automat må den være igang ved peiling.

Børge Vikebø
29/04/14, 12:26
Hvor i Vida resettes adapsjon til kassa?

Sendt med talatut fra bondelandet

Usikker. Søk om hgnubel her inne og send han en pm.

Premie
29/04/14, 12:42
Nei, tror motoren var av under peiling..

Børge Vikebø
29/04/14, 12:48
Om motoren er stengt av under peiling, vil nivået være noe høyt. Når den er igang så kan den måles enten på kald eller varm, det er 2 målenivåer avhengig av temperatur.

Premie
29/04/14, 13:16
Ok takk ;)

Premie
05/05/14, 18:12
Feilkoden jeg får er p0717 - input turbine speed sensor.
Sitter den inne i kassen eller utenom?
De på kvernland mener den sittr inni, men flere jeg har snakket med mener de inke gjør det.
Hjelp.

Sotengel
05/05/14, 18:50
Sitter utvendig mener jeg se på linken som jeg postet.

Sendt med talatut fra bondelandet