PDA

Vis full versjon : Knirkelyder fra forstilling



matros72
23/04/14, 21:40
Har besett med knake/knirkelyder fra forstillingen når jeg kjører over fartsdumper. Høres mest ut som det kommer fra fjærene egentlig,men de skal vel ikke lage knirke lyder? Noen som har noen forslag her før jeg blir tullete?

Sagen
24/04/14, 05:56
Fjærbeinslager, tørre/slitte foringer..? Kan også være en knekt fjær kanskje? Sjekk at det ikke ligger steiner eller annet rundt stabiliseringsstaget. Har ikke vært borti det på V70, men på en V40.. Søsteren hadde en V40 og fikk plutselig snodige knirkelyder som stort sett bare kunne høres ved kjøring over fartsdempere. Det viste seg at det lå småstein rundt stabstaget, som hadde spruta opp etter å ha subbet nedi på grusvei.

mrstfu
24/04/14, 07:24
En kjent synder på disse bilene er stabstaglenkene, eller kyllingbeina, om du vil, sol forbinder stabstaget og fjærbeina. Disse har kuleledd i hver ende, og når mansjetten enten får hull på seg, eller kula sliter skikkelige spor i huset sitt, blir det veldig fort knirke og knakelyder. Kalles blant annet knirkestagene, på folkemunne.

Lett sak å bytte, men vil anbefale deg å ha vinkelsliper tilgjengelig, hender de sitter som faen.

matros72
24/04/14, 20:57
Det er nye fjærer på den,så de er ivertfall ikke knekt. lyden var der før di ble byttet også. Kylling beina er sjekket,og dem er det ikke. Høres akkurat ut som en fjær som ligger i spenn og blir sluppet. Altså en typisk fjærlyd på en måte. Merkelig greier dette egentlig.Hadde samme lyden på orginal fjærene,men nå er det montert senke fjærer fra eiback som er nye. må vel få sjekket fjærbeins lagrene da kansje?!

mrstfu
24/04/14, 22:27
De bytter man som regel ved understellsskifte.

jerognal
27/04/14, 15:50
En jeg kjenner ble ikke kvitt fjærlydene før han gjorde følgende: Klippet til noe plast fra en tom spylevæske-kanne og la mellom fjæren og nedre skålen. Da forsvant alle lydene...

matros72
28/04/14, 19:57
Ja kansje d ikke er så dumt. skal prøves:)