PDA

Vis full versjon : Tøfft, men er dette lov?



morrun
21/04/14, 00:29
Hei.
Jeg kjøpte brukt Volvo av bilia nylig. Piggdekk på ved levering og 20" sommerhjul i bagasjerommet. Takk og hei! Sommerhjulene var tema med selger før kjøp og både han og jeg var fornøyde da han fant sommerhjulene på bilia sitt dekkhotell og konstaterte at det var 20-tommere. Litt slitt var felgene, men kun avflasning, ikke skade. Derfor har jeg plasti-dippet de sort matt, ettersom jeg må avvente litt før evt. proff oppussing.

Etter påskeutfart har jeg montert de på bilen i dag. Ser umiddelbart at hjulene forran stikker en drøy cm (har ikke målt, kanskje nærmere 2?) utenfor skjermkant, på det minste. Over bakhjul går de fint kant-i-kant med skjermkant. Er dette lov? Uansett er jeg litt i uvisse om dette er pent eller harry? Hva gjør jeg? Står jeg i fare for å ende opp med noen kjipe 17-tommere som erstatning, hvis jeg reklamerer på det her? Hjulene er 9x20", jeg har ikke lest av impress. Bilen er en XC90 Sport og jeg tror den er levert med 19" xc-felger standard. Det er hvertfall det som er på vinterhjulene. Har sett flere xc90 med 20" hjul. Nyere R-design har vel dette originalt. Det var slik dimensjon jeg fikk forståelse for at det var på bilen, men de stikker jo ikke utenfor skjermkant på nyere R-design heller. Jeg har full tillitt til selger forsåvidt. Selger visste vel ikke at det var slik han heller. Jeg ble ikke opplyst annet enn at det var 20" sommerhjul på alu-felg som fulgte med bilen.

Vennligst opplys meg!

rline
21/04/14, 09:01
Har du sjekket at ET Innpreseet er litt på alle felgene bak og foran ? Skal ikke være ulovlig at dekk/felger stikker ut 2 cm på øyemål

morrun
21/04/14, 09:20
Hei rline.
Ja, ET er 35, altså 9x20" felg med impress ET 35. Satt og tittet på bilen mens jeg drakk morrakaffi, og lurer på om ikke dette blir litt vel mye "West Coast Customs" for en mann på 43 og hans familie. Hadde jeg skjønt dette med å laste bilder, skulle dere fått se. Framhjulene stikker nok nærmere 2 cm utenfor skjermkant forann og jeg synes felgene ser ut som de hører til en BMW X5, av designet å dømme. Kan det stemme at tidligere eier har kjøpt brukte X5-hjul til bilen, som passet neeeesten? Har jeg noen sjangs til å reklamere på dette? Da må jeg nesten kunne vise til at det er ulovlig eller at det vil ta i skjermkant ved full kompresjon av fjør eller noe, tror dere ikke? Det er hvertfall sikkert at jeg kommer til å bli kvitt det meste av lakken på siden av bilen, hvis jeg ikke monterer skvettlapper omgående.

turb00le
21/04/14, 09:36
Eneste jeg har vært borti et at mønsteret i dekket ikke skal være på utsiden av skjermen samt at et ikke kan endres med mere enn 7,5mm i forhold til hva som står i vognkort.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

rline
21/04/14, 11:30
Ossen dekk dim er på hjulene og felgen er det x5 er det 9" og 245 /45 r20

Jimmen
21/04/14, 11:37
Innpress på 35 synes jeg hørtes litt feil ut, når jeg tok en kjapp googling kom jeg fram til at riktig ET til XC90 er ET49.
Så det vil jo være 14mm feil.

Felger utom kant er ikke lov, og kan få kjøreforbud om du møter riktige seigmenner etter veien.. :p

Når det kommer til klaging hos bilselger, så spørs det jo egentlig hva som står i kjøpekontrakt vil jeg tro, du kan ta turen til han og høre.
Min bror har nettopp handlet BMW X5, rett før han skulle hente bilen ble hans 19" felger stjålet fra forhandler.

Selger kom så med en katalog til han, der han fritt kunne velge felger, og endte opp med helt nye 22" :)

morrun
21/04/14, 12:17
Dekkdimensjon er 265/45-20". Om man søker f.eks på Megahjul sine sider, kommer det feilmeldinger om man går over 255 dekkbredde, 9" felg og ET42. Feilmelding går på sporvidde. Kontrakten er standard og bilen er kjøpt av autorisert Volvo-forhandler. Jeg har ikke vært i kontakt med selger ettersom de nok er stengt, men prøver å skjønne meg på dette før jeg evt tar kontakt.

morrun
22/04/14, 23:19
Hei igjen. I dag har jeg sendt spørsmål til selger om hva de mener om disse felgene. Venter i spenning på respons derfra.

Børge Vikebø
24/04/14, 10:35
Felgene har iallefall utfra hva bilens originaldimensjoner en endret innpress på 14 mm, noe som gir 28 mm total sporviddeøkning. Maks er 15 mm, dvs at du kan maks gå ned til ET42. Dermed er felgene ikke lovlig i bruk på din bil.

morrun
25/04/14, 21:03
Takk for alle svar, nå står jeg styrket i min argumentasjon. Har purret på avklaring i dag. Den ble besvart med ønske om bilder av hjulene. Bilder er sendt, der vises det tydelig at hjulene stikker for langt ut.

morrun
29/05/14, 01:34
Som dato for start av tråden viser, tok det sin tid før bilfirmaet besluttet å gi meg nye og lovlige felger til bilen. De tok ansvar og det er bra, men det måtte purres og purres og på et tidspunkt var det litt vanskelig å beholde sitt gode humør. Fikk til slutt et sett ettermarkeds-felger i 20". Det var ikke Volvo-original som satt på, så det måtte jeg godta. På tross av en betydelig mengde innsats som måtte til fra min side, er jeg fornøyd med resultatet. Takk til Bilia Forus for det.