PDA

Vis full versjon : Hva går "Bilens Kontakt" til?



164
19/04/14, 07:47
Hei som det står lurer eg på hva "bilens kontakt" som står i a til f guiden går til. Har en 83 mod 240 som det ikke er noen plugg å koble inni denne kontakten, så lurer litt på om det er noe eg trenger i det heletatt.
Takker meget for alle svar :)

gaupe
19/04/14, 08:40
Er berre å leite fram koblingsskjema frå din bil og bil du har ledningsnett frå og følge kvar alle kablane går.

850GLTsilver
19/04/14, 16:08
Av ren nysjerrighet: Hvor finnes denne guiden?
Skjemaet på bilen din finnes her: http://www.vccn.no/dokumentasjon/Volvo%20koblingsskjemaer/200/volvo_240__1983.pdf
Men dessverre så er det ikke mye hjelp å få der.

Mener å erindre at det er en "ikketerminert" kontakt på disse bilene, som det egentlig ikke noen gang er blitt gitt en fullgod forklaring på årsaken til denne kontaktens tilstedeværelse.

164
19/04/14, 19:21
okei får prøve å leite meg fram etter de skjemaet. den guiden ligger under "how to - triks og tips" > generelt alle modeller.
klipte opp kontakten i donorbilen som nettet kommer fra. ledningene går inni veggen rundtomkring rattstammen. fikk ikke sett akkuratt hvor, hadde ikke tid til å demontere noen panel..

850GLTsilver
19/04/14, 19:50
Forklaringen ligger jo der.

Den "bilens kontakt" kom ikke før i 1989.

Spørs om du ikke må se på skjema for den donorbilen, om du har en slik kontakt i anlegget ditt.

Der er forøvrig den startinjektoren din også.
To orange kabler. Ut fra klemme 32 på elektronikken.

Er den kontakten med ledninger som følger: Grønn/sort, Rød/Sort, Hvit, Sort? 8-polt?

164
19/04/14, 21:43
Ja stemmer det. Har sett litt på skjema for 91mod som donor bil er ifra. Men for meg ser det bare ut som en hau streker.. :P skal få min far til å se på det imorgen, han tror eg fårstår litt bedre etter 40 år som bilmekaniker.

Husker ikke hvilke farger det var for øyeblikket, men det kan stemme det var 8 pol, men kun med 4 ledninger festet.

164
19/04/14, 22:32
tror eg fann ut av hvor det går :)

Grønn/blå - Innslag fra tenningslås
Rød - Til ladelampe
Svart - Oljelampe
Gul/hvit - Vann temp