PDA

Vis full versjon : Fornuftig "forvaltning" av automatgirkassa på XC90?



morrun
19/04/14, 00:40
Hei.
Da har vi blitt XC90 eiere! Etter å ha strøket ett og annet kanskje mer fornuftig alternativ fra lista, ble det bilkjøp etter hjertet først og fremst. Har kjøpt knall rød 2007 D5 Sport med masse go`saker. XC90 har vært en drøm siden de kom og spesielt etter 07-faceliften. I stedet for å kjøpe billigst mulig xc90 tidligst mulig, valgte vi å vente til at modellene etter faceliften med hva jeg anser som kurant km.stand, kom innunder vårt budsjett. Bilen er godt fulgt opp og kjøpt hos Volvo. Det ikke mange 7-seters komfortable firehjulstrekkerer å velge blant for omtrent 350.000 kroner. Ville ikke ha traktor eller kassebil og så er vi veldig glade i Volvo. Så er det bare å behandle den godt og satse på et greit bilhold de neste årene, ikke sant?

Bilen har gått 130.000km. Automatkassa er ny-flushet og er også flushet tidligere i bilens levetid. Bilen har ikke tilhengerfeste, men det skal jeg ettermontere nå. Som dere sikkert forstår har jeg blitt noe påvirket etter å ha lest om girkassehavari på disse bilene. Derfor ber jeg om gode råd for hvordan jeg skal bruke automatgearet på bilen, når jeg skal trekke campingvogn med den i ferien. Campingvogna er ikke stor, den har en totalvekt på ca 1600kg. Bilen har 185hk og 6-trinns automat.

Skal jeg la bilen styre alt selv i auto-modus?
Skal jeg bruke manuell styring hele tiden eller i kupert terreng(Kupert terreng=Norge utenom Østfold)?
Spares kassa best ved lavt turtall eller tvert om?
Hva med winter-programmet, kan det være riktig å bruke det?

Noen øvrige generelle brukertips? Har hatt Volvo med automat og langt høyere km.stand tidligere. Ikkenoe problem! S60`en hadde BSR i årevis, både før "min tid", under "min tid" og etter, uten et feilslag! Den rundet 200.000km omtrent da jeg solgte den. Xc90 skal få beholde sin originale programvare.

Jeg er ikke svært teknisk kyndig og ber derfor om å bli dette forklart tydelig og greit.

Mvh Morten

gaupe
19/04/14, 09:21
Du må aldri bruke winter-programmet. Bruk manuell giring i motbakkar, la motoren gå på høgare turtal enn den ville valgt på automat. Vet forsiktig med å bruke cruise control, for du har meir enn nok krefter til å belaste kassa hardt.

morrun
19/04/14, 20:12
Takk gaupe.
Er det fordi bilen legger seg på lavest mulig turtall og høyeste mulige gir eller pga motorbrems at man skal være varsom med å benytte cruise control? Er det slik at det er bedre kjøleeffekt i automatkasseolja ved høyere turtall?

gaupe
19/04/14, 21:12
Du skal prøve å følge terrenget i mest mogleg grad, la den gå lettast mogleg i motbakkane og heller hente litt fart i undabkkane. Cruise controlen vil alltid prøve å halde jamn fart i oppoverbakkane, og på den måten belaste motoren hardare.

Winterprogrammet slurar i gang i 2/3 gir for å unngå hjulspinn, og drep olja samtidig.

eab
20/04/14, 22:43
Jeg har den gamle 163hk d5 motoren og den gamle 5-trinns automaten i en v70. Helt sammenlignbart blir det nok ikke, men jeg prøver etter beste evne å holde turtallet såpass at lockup-clutchen i converteren er låst. På den måten unngår man iallefall at oljen blir unødvendig varm.

morrun
21/04/14, 00:10
Ok eab, men hva er en slik, hvilken funksjon har den og hvordan merker man at den er låst eller åpen? Takk for svaret.

medbakhjulstrekk
21/04/14, 08:39
Ok eab, men hva er en slik, hvilken funksjon har den og hvordan merker man at den er låst eller åpen? Takk for svaret.

Lockup merker du når turtallet følger hastighet helt nøyaktig. Gir du lite ekstra dytt på gasspedalen så vil ikke turtallet øke før hastigheten har økt tilsvarende, gir du litt for stort dytt på gasspedalen vil den hopper ut av lockup. Det kreves en viss hastighet før at den slår inn, hastigheten er gjerne større i oppoverbakke enn i nedoverbakke. Og den er gjerne større for kaldt automatgir, i alle fall er det slik på min 960. På min bil er det lett å kjenne når den slår inn, det kreves kanskje at du følger litt med for å oppdage det.

eab
21/04/14, 11:01
Ok eab, men hva er en slik, hvilken funksjon har den og hvordan merker man at den er låst eller åpen? Takk for svaret.

Veldig enkelt forklart så kan man se for seg converteren (momentomformeren) (http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter) som to propeller i et lukket kammer mellom motoren og girkassen. Den ene propellen sitter fast i motoren og den andre i girkassen. Kammeret er fyllt med automatgirolje og når motoren går så vil propellen som sitter fast her dra med seg propellen som sitter fast i girkassa, på grunn av oljen. Dette fører til en del sluring, da disse to propellene aldri vil ha lik hastighet, og oljen blir varm og brytes etterhvert ned. Prinsippet til denne lockup-clutchen er ganske enkelt å låse fast disse to "propellene" slik at de går i samme hastighet og kraften fra motoren overføres direkte til girkassen slik som på en bil med vanlig manuell girkasse.

Aktivering av lockup-clutchen styres av girkassen basert på ting som f.eks temperatur på oljen, hastighet, gasspådrag, turtall osv. Funksjonen aktiveres ikke i de to første girene. Hvis du f.eks låser girkassen i 3.gir og akselererer rolig fra ca 20-30 og oppover mot 50-60km/t vil du merke når lockupfunksjonen aktiveres. Du vil se turtallet synke, omtrent som om girkassa skifter gir og du merker godt at det ikke er noe sluring mellom motor og girkasse.