PDA

Vis full versjon : Bytte av xenonpære.



Gubbe57
18/04/14, 19:23
Hei.

Jeg trenger ny DR2 pære,ifølge brukermanual skal det
være pære på 55W.
Finner bare 35W pærer på nettet,hva skjer ved å bruke 35W?
Har det skjedd noe med xenonpærer siden bilen var ny i 2006?
Tenker da f.eks.økt effektivitet,nye krav til pærer etc.

FroBe
18/04/14, 20:27
Halogenpærer har maksimal lovlig effekt 55W for bruk på offentlig vei, mulig det er dette du har lest i brukermanualen.
Xenon-pærer skal kun være 35W, det har ikke vært endringer på dette. 35W xenon gir uansett 2-3 ganger mer lys enn 55W halogen.

D2R-pærer av anerkjent merke finner du til kr 649 på Jula, og muligens noen kroner billigere andre plasser:
http://www.jula.no/xenonpare-xenon-vision-d2r-p32d-3-35w-423876

Uoriginale D2R-pærer kan ha dårlig UV-filtrering, da kan reflektor og plastglass bli matt.

Selv om det står at man med Philips pærene med fargetemperatur på 4400K ikke trenger bytte begge pærene på en gang er det ikke en ulempe å bytte begge pærene samtidig hvis de er like gamle.
http://www.philips.no/c/car-lamps/vision-xenon-frontlyspaere-85126vis1/prd/;jsessionid=C80ED9D0C3924AE7D9FEE6486FD74147.app10 1-drp2
Levetiden er omtrent 1600 timer, og hver gang de tennes trekkes det en time levetid. Dermed forsvinner levetiden fortere hvis man ofte slår dem av og på:

TurboNoob
20/04/14, 11:54
Jeg kjøpte DR2 pære på Torshov, Osram. Tror jeg betalte 550,- eller deromkring for den.
Ser at det er litt forskjell i lysstyrken når jeg kjører inn mot garasjeporten, så burde kanskje ha bytta begge...men er ikke såå nøye.

Gubbe57
21/04/14, 16:05
Det satt 35w pære i fra fabrikk,instruksjonsboka sier 55w.
Hjalp ikke å bytte,så feilen ligger et annet sted.
Sikringen er heil,la også merke til at lykta dugget.
Skjedde på vei hjem fra Helmia,blir da en snarlig retur.

Jimmen
21/04/14, 22:11
Siden du har dugg i lykta kan jeg garantere deg at det er vann der hvor ballasten er.
Er du heldig er det nok og tørke, i værste fall må du bytte ballast..

Kjent problem hos V70 :)

Gubbe57
22/04/14, 14:36
Ja,antar det er noe i den gata.

Torsen67
22/04/14, 17:33
Men du har atageligvis en sikring i motorrommet også. Var denne som gikk hos meg. Jeg skrudde av lykt og tok ut ballast. Det rannt vann ut av den når jeg holdt den opp ned. Så tok jeg bokstavelig talt og tømte masse elektrorens i den slik at det fosset ut. Tørket den så med hårføner. Koblet på lykt igjen, skiftet sikring, og dermed ble det lys:)
Ett annet forumsmedlem har gjort dette to ganger på samme lykt.

På min lykt er det pakningen til parklyspæra som har tørket ut. Vannet renner lett inn der. Masserte den med silikon og la på en o-ring for sikkerhets skyld. Ingen fukt når jeg spylte bilen nå.

Gubbe57
22/04/14, 17:49
Mener sikringen er heil.
Kommer tilbake når jeg har fått det fikset hos Helmia,
har ikke anledning med det aller første.

Gubbe57
17/05/14, 16:41
Ja,ballast full av vann.
Jeg hadde ikke satt blinklyspæren skikkelig på plass,dermed lekkasje.
Skjønner jo nå hvorfor det sitter gummipakning rundt pæreholderen
Men hvorfor skal det bli så mye fuktighet inn i lykta bare p.g.a.det?

Torsen67
19/05/14, 21:39
Den pakningen tørker ut og gjør ikke jobben sin. Prøv å masere den inn med flytende silicon eller noe og legg på en o-ring i fra Biltema eller noe i tillegg.
Hva gjorde du med ballasten? Jeg helte ut vannet, druknet den så i elektrorens i fra Biltema, tørket den med hårtørrer. Vips og det ble lys igjen.

Gubbe57
20/05/14, 15:45
Byttet til ny hos Helmia,har tatt vare på den gamle for reserve.
Vet jo ikke om denne fungerer etter tørking,men kan jo prøve hvis
det skjer en gang til.
Kostbar sak.