PDA

Vis full versjon : Ac anlegg ! dårlig kjøling ....

apollo
18/04/14, 13:18
Ac anlegget kjøler dårlig , har testet i dag og blir ikke kaldere enn 13 grader i dyse nærmest døra, , når det står på kaldt , regner med det blir rep . nå , noen som har noe tips ?

Stig-Arne
18/04/14, 13:57
Mest sannsynlig for lite trykk i AC anlegget ditt.
Du kan jo også kontrollere om sikringen er hel til pumoen

Aleks_
19/04/14, 01:53
Trenger som oftest bare å fylle gass.
Volvo sier det lekker ut ca 15-20% i løpet av ett år.
Ta en klimaservice. :)

apollo
19/04/14, 19:51
får prøve over påske med en service på anlegget , ser mekonomen tar kr990 for service , får dra innom og spørre, eller kansje best å få det gjort på volvo :)

Aleks_
20/04/14, 09:33
får prøve over påske med en service på anlegget , ser mekonomen tar kr990 for service , får dra innom og spørre, eller kansje best å få det gjort på volvo :)

Pleier å være gassen som koster.
Hos Volvo her koster 1kg med gass 2100kr, og dette kommer oppå serviceprisen igjen.

apollo
20/04/14, 14:25
skjønner det blir ikke noe billig :-)

apollo
22/04/14, 14:55
Har vært på mekonomenverksted i dag og de fant ut at kompressorn ikke slår til , de hadde koblet på så de kunne se trykk og kjøleveske , ikke noe feil der , ikke lekasje , men de kunne ikke si hva det var , måtte ha bedre tid for vidre søk , så regner med kompressor er røket .......

Stig-Arne
22/04/14, 16:00
har du sjekket sikringen ?

apollo
22/04/14, 18:11
ja har det , er vel bare en sikring på 15 a Kompressor A/C pos.32 og den ser hel ut

Stig-Arne
22/04/14, 18:36
Om trykkene er rett, og sikringen er hel, så kan det være mangneten som er defekt, og denne er det mulig å bytte ut uten å bytte hele kompressoren mener jeg.
Men kan også være giveren for trykk som er defekt, da kompressoren ikke skal koble inn om trykket er for høyt eller for lavt.
Kan være flere feilkilder, men tviler på kompressoren i seg selv er defekt ennå, heller styringen av selve kompressoren som fusker.

apollo
22/04/14, 18:48
håper at den ikke er defekt , skal på service med bilen i Årjeng på førstkommende mandag så de skal sjekke vidre

apollo
28/04/14, 20:53
Var ikke noe god nyhet , Kompressor har skurit, remmen er borta , står det på servicelappen .......

Stig-Arne
30/04/14, 10:45
Heldig at det bare er ac kompressor er gåen. Historiene er mange om at reimen har tullet seg inn i registeret og ført til total havari på motor. Få undersøkt goodwill fra Volvo på kompressoren. Mener de har en sak på dette

Sent from my Lumia 1020

Holern
01/05/14, 15:40
Jeg hadde havari på min klimakompressor like etter at jeg kjøpte bilen for snart tre år siden.....
Kostnad for bytte av den var på rundt 16000.-
Fikk byttet den kostnadsfritt hos Kverneland bil i Tr.heim.

Det er riktig som Stig-Arne skriver at motorhavari kan bli resultatet om man har uflaks...
Men jeg synes det var merkelig at Mekonomen ikke så at reima var borte...:rolleyes:

gaupe
01/05/14, 18:29
Om reima er borte, så har jo du mista servo og dynamo ikkje, det hadde du merka.

MadAss
01/05/14, 18:39
Om reima er borte, så har jo du mista servo og dynamo ikkje, det hadde du merka.

Nei, for AC kompressoren går på en egen reim. Sitter helt nede og er vanskelig å se.

Om denne reima ryker, går det som regel alltid bra med motor.
Men om multireima ryker derimot, er faren for motorhavari stor

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

apollo
01/05/14, 19:29
J a det er egen reim til kompressoren og jeg har ikke merket noe før det ble varmt i været :-) Skjefen på mekonomen beklaget at de ikke hadde sett at reima var borte , har fått prisoverslag på bytte av ny kompressor fra 8500 .- på mekonomen og til 12- 12500 på volvo i Sarpsborg og fredrikstad , Hk bilar i Strømstad svk. 11247.- og skulle få fra Turesson i Årjeng også , alle har oppgitt bytte av ny kompressor med reim , så er jo litt prisforskjell .
Orginalnr på kompressor fra Volvo er 36011309 ,

Stig-Arne
01/05/14, 19:47
Nei, for AC kompressoren går på en egen reim. Sitter helt nede og er vanskelig å se.

Om denne reima ryker, går det som regel alltid bra med motor.
Men om multireima ryker derimot, er faren for motorhavari stor

Nei, dessverre er eksemplene mange på at det nettopp ikke har gådd bra når AC reimen ryker

Volvo hadde problemer med AC kompressoren mellom 2008-2010, som gjorde at den kunne skjære seg, og da ryker reimen, og mange ganger har denne havnet inn i registerreimen og medført havari.
Så trenger ikke være multireimen som lager kaos.

MadAss
01/05/14, 19:49
Nei, dessverre er eksemplene mange på at det nettopp ikke har gådd bra når AC reimen ryker

Volvo hadde problemer med AC kompressoren mellom 2008-2010, som gjorde at den kunne skjære seg, og da ryker reimen, og mange ganger har denne havnet inn i registerreimen og medført havari.
Så trenger ikke være multireimen som lager kaos.

Er fullt klar over dette. Jobber på volvo og har byttet mange ac kompressorer. Men som regel går det bra når kompressoren skjerer seg på disse motorene.

apollo
16/05/14, 20:17
Bestilt time på Helmia , Turesson bil i Årjeng for bytte av kompressor og reim , svk. 9220.- Har ringt til HK-biler i Strømstad og prøvd å få det til samme pris , men de ville ikke , de skal ha svk 11247.- for samme jobb , samme kompressor på begge plassene med samme delenr . 36011309 det er denne som volvo har nå , jeg skal ikke benytte HK biler mere ,de er blitt mye dyrere, snakket med en som bor i Strømstad han dro til Uddevalla når han skulle reparere eller ha service på volvoen , sa det var billigere :-)

gswede
18/05/14, 00:37
Det går an å skifte lagre i kompressoren for småpenger, lagrene i seg koster knapt 20lappen stykket og er hyllevare overalt de selger lager.

Cane
23/05/14, 18:34
Bestilt time på Helmia , Turesson bil i Årjeng for bytte av kompressor og reim , svk. 9220.- Har ringt til HK-biler i Strømstad og prøvd å få det til samme pris , men de ville ikke , de skal ha svk 11247.- for samme jobb , samme kompressor på begge plassene med samme delenr . 36011309 det er denne som volvo har nå , jeg skal ikke benytte HK biler mere ,de er blitt mye dyrere, snakket med en som bor i Strømstad han dro til Uddevalla når han skulle reparere eller ha service på volvoen , sa det var billigere :-)
Opplevde noe av det samme i 2013 da min kompressor-reim gikk av og festet seg nær registerreimen. Heldigvis stengte jeg av motoren relativt raskt så konsekvensen ble ikke større enn at jeg måtte bytte kompressor.

Uddevalla er sikkert bra det også. Ellers - hvis pris på service/deler er viktig så er det definitivt Volvo Bil i Göteborg som gjelder; https://www.volvobil.se/volvo-serviceverkstad
Det er egentlig forbeholdt for Volvo-ansatte, men jeg har vært der et par ganger nå uten problemer. (Mulig det er fordi jeg snakker svensk). :-) Sist gang betalte jeg cirka 2200 SEK for en bas-service - noe som jeg mener å huske at Bilia Fornebu skulle ha rett over 6000 NOK for.

apollo
27/05/14, 16:33
Kompressor er byttet , Kompressor svk. 6187.- og reim 425.- arbeid svk. 1000.- Tapping , fylling og prøvetrykning svk. 1600.- .... svk. 9213.- for hele greia :-)

way_
28/05/14, 07:28
Kompressor er byttet , Kompressor svk. 6187.- og reim 425.- arbeid svk. 1000.- Tapping , fylling og prøvetrykning svk. 1600.- .... svk. 9213.- for hele greia :-)

Grattis med fix. :)

Hvor mange grader måler du ut av dyseåpningen nå?

apollo
02/06/14, 07:40
Takker , er iallefall bra at det fungerer igjen så varmt som det er , har ikke målt enda , men kjøler skikkelig :)

way_
05/06/14, 11:27
Takker , er iallefall bra at det fungerer igjen så varmt som det er , har ikke målt enda , men kjøler skikkelig :)

Fint om du kunne tatt et referansemål. Har en XC70 fra 2011 som jeg ikke syns kjøler godt nok. Har ikke målt i dysa, men kan ikke være spesielt kalt det som kommer ut.

Hadde vært interessant å sammenligna med din. :)

Alfs80
24/06/23, 12:35
Har fyllt på min ac med gass men kjøler ikke slik den skal.hva kan være årsaken?

jiha1968
24/06/23, 18:51
Feil på fordamperens-temp-sensor (evap-temp), for mye/lite gass, sliten kompressor, kjølevifte(r) , TXV-ventil, feil i styring av kompressorens slagvolum m.m.
Sjekk eventuelle feilkoder i CCM og ECM, sjekk om bilens temperatursensorer (omgivelse, kupé, evaporator og kjølevæske) har normale verdier, test kjøleviften(e).
Sjekk trykk og trykkdifferanse i AC-anlegget (med egnede manometre)

Alfs80
24/06/23, 21:50
Jiha vil jeg få feilkoder ved koble på vida?er det vanskelig skifte evt kompressor?ver du evt nr på komp

jiha1968
24/06/23, 22:52
Klart du kan lese av eventuelle feilkoder med vida;) (Diagnostics---> Fault trace---> Delivery) , men kanskje tvilsomt at det er noen relevante der når du i det minste har litt(?) kjøling, men sjekk allikevel.
Sjekk også de nevnte temp-sensorene når bilen har stått over natta, og deretter fult oppvarmet for å se om de har normale/logiske verdier.
Prøvekjør gjerne kjøleviften(e) (Diagnostics---> Vehicle Communication---> ECM)

Å bytte kompressor er en relativt grei sak, strekkreima kan jo være morsomt, men du finner nok et triks eller to om du leter. (bytt begge aggregatreiemer om det ikke er gjort nylig)
Husk å få evakuert gass hos din kjøletekniker før demontering og tilbakefylling etterpå.
For å beholde garantien på kompressoren så kreves det som regel kvittering på utført spyling av AC-rørsystemet, bytte av tørkefilter og TXV-ventil.

Før eventuelt bytte bør du få feilsøkt AC-anlegget (trykk og trykkdifferanse- oppførsel) så du ikke kaster pengene under panseret uten grunn, kan jo hende kompressoren bare trenger ny regulerings-solenoid om du ikke har funnet annen årsak innen da.

Delenummer kan du sjekke i vida under "Information---> Parts---> Body & Interior---> Climate Units--->Cooling Unit" , antar at din bil har kompressor 36050841 (rettere sagt den tidligere 36001462)
TXV: 31291817, Tørkefilter 30776238

Alfs80
25/06/23, 18:51
Jiha har trykk på 4764 hpa hva betyr det hehe.hvordan tester jeg komponenter

jiha1968
25/06/23, 19:48
1000hpa tilsvarer 1Bar, så du har 4,7Bar trykk (69psi) i AC-anlegget
Går utifra at dette er trykk uten kompressoren i gang, men det sier på nær ingen ting om tilstanden på AC-anlegget, eller mengde gass.
Bilen (vida) kan kun vise deg trykket fra høytrykksiden av kompressoren, og gir bare en indikasjon på om trykket oppfyller vilkårene til at kompressoren kan aktiveres.
Skal du finne ut tilstanden/oppførselen på AC-anlegget trengs det trykkmåling på både lav og høytrykkside, med ett AC-manomenter (to trykkmålere med slanger og koblinger til bilens LP og HP-port)
Dette bør du kanskje overlate til en kjøletekniker/biltekniker med kompetanse innen bil-kjøleanlegg.

Som nevnt ovenfor her, så kan du aktivere komponenter i bilen her: Diagnostics---> Vehicle Communication---> ECM, eller en av de andre modulene
(f.eks kompressoren styres av ECM, ikke CCM)

For de spesielt interesserte så har jeg lånt (https://mechanics.stackexchange.com/questions/21649/low-side-and-high-side-pressures-lower-than-expected-after-ac-repair) denne trykktabellen som kan brukes som pekepinn:
https://i.stack.imgur.com/SBEAL.jpg
1000kpa=10Bar