PDA

Vis full versjon : Montere el. vindu 850?



yearbogen
14/06/10, 12:03
Hei!

Har en 1994 850 uten elektriske vinduer, hva trenger jeg for å gjøre de elektriske? Er dette en omfattende/ vanskelig jobb?

hgnubel
14/06/10, 12:46
Hei!

Har en 1994 850 uten elektriske vinduer, hva trenger jeg for å gjøre de elektriske? Er dette en omfattende/ vanskelig jobb?

Du trenger løftemekanisme/"plate", motor, el-nett og nye dørpanel i alle dørene, samt bryterpanel i midtkonsoll. Skal være plug'n play... Selv har jeg bare kommet til "plug" på min bil, mistenker defekt motor.

Delebil eller hugger er nok enklest og billigst.

Enkel jobb, men kan nok ta litt tid. Vanskeligste må vel være å løsne og feste løftemekanismene fra skinnen som vinduet står i, jeg er ihvertfall alltid redd for å knuse ruten når det skal av/på.

yearbogen
14/06/10, 12:57
Kan det monteres uten å bytte dørpaneler? Slik at det lir et hull etter sveiva?

hgnubel
14/06/10, 13:19
Kan det monteres uten å bytte dørpaneler? Slik at det lir et hull etter sveiva?

Ja, men det blir jo stygt... og så må du eventuelt lage hull selv i dørpanelene bak for å montere knappen der.

yearbogen
20/02/11, 19:29
Noen som vet en enkel måte å tre ledning fra døren og inn i bilen?

Hvor bør jeg hente strøm til utstyret? Ser av koblingsskjemaet at det egentlig skal hentes i punkt 23/412, hvordan kan jeg finne ut hvor dette er?

hgnubel
20/02/11, 20:01
Det enkleste er nok helt klart å få tak i originalt el.nett til hver dør som er for el.vinduer. Mener alle 850er har dette trekt frem til pluggen i B-stolpen der ledningene til markeringslys (det røde bak på døren) og sentrallås går i dag. Det erstatter ledningsnettet du har i døren nå :)

yearbogen
20/02/11, 20:49
Det enkleste er nok helt klart å få tak i originalt el.nett til hver dør som er for el.vinduer. Mener alle 850er har dette trekt frem til pluggen i B-stolpen der ledningene til markeringslys (det røde bak på døren) og sentrallås går i dag. Det erstatter ledningsnettet du har i døren nå :)

mangler alt av ledninger etter hva jeg kan se, så er ingen ledninger for vindu i den delen av kontakten som er på a stolpen heller. Trekker derfor opp egne ledninger, men sliter med å komme fra døra og inn på en pen måte. Trodde også at ledniger lå klart, i alle fall i dørene om ikke i dashbordet, men finner ingen ting i det hele tatt.

Nero
20/02/11, 21:07
Sett etter om du har kontakten for selve bryterpanelet til vinduer i midtkonsollen da? I det oppbevarings "feltet" under askebegeret framme i bilen så er det vel 2-3 kontakter om jeg ikke husker feil, 1 av disse skal man plugge sammen med bryterpanelet(Grå eller gul kontakt tror jeg, lenge sida jeg så på det:p).
Har selv denne kontakten og skal koble opp 4 x el.vinduer om 1-2mnd, går utifra at alt av ledninger ligger klart fram til kontaktene ved A-stolpe & B-Stolpe hvor dørene er plugga i, sida jeg har den kontakta i midtkonsollen:rolleyes:

yearbogen
20/02/11, 21:30
Hadde ingen der heller. Var bare 1 kontakt der hos meg, den var i bruk (setevarme?). Vinduer er vel grå kontakt ja.

bottis
27/07/14, 20:21
Frisker opp denne tråden litt :)
Har bytta elnettet i GL'n for å få el-vindu.
Flytta over dørene fra delebilen,så jeg vet at alt fungerte før.
Men kun el-speila som fungerer,sjekka sikring og prøvd flere bryterpaneler og reléer.
Får det fortsatt ikke til å fungere..noen gode forslag til hva som bør prøves? :)

850GLTsilver
28/07/14, 19:33
Kan rett og slett mangle kablinga mellom midtkonsollen og de runde kontaktene til dørene.

bottis
28/07/14, 21:34
Tatt ut alt av kabling i bilen og erstatta det fra delebilen som har 4x elvindu,så de kontaktene inn til dørene er der :)
Men sjekka mer i dag,og det kan se ut som at jeg mangler overspenningsreleet fra sikring #37 og inn i bilen..om det ga noe mening?

850GLTsilver
30/07/14, 11:11
Tatt ut alt av kabling i bilen og erstatta det fra delebilen som har 4x elvindu,så de kontaktene inn til dørene er der :)
Men sjekka mer i dag,og det kan se ut som at jeg mangler overspenningsreleet fra sikring #37 og inn i bilen..om det ga noe mening?

Sikring 37 (automatsikring forøvrig) må sitte der ja.
Også hjelperele 107. (Standards J-rele)
Kablingen derfra skal normalt være tilstede.
Er en 2mm² blå ledning dette. Helt ut mot den ene enden av kontakta der fremme i midtkonsollen. (klemme 10)

bottis
30/07/14, 11:37
Var ikke kablet opp mot sikring 37 :)
Men holder på og kabler opp nå.
Så får vi se hvordan det går :)

bottis
31/07/14, 21:34
Har du fasiten på hvor de 3 ledningene skal gå til sikringa?
Mener jeg har fått alt riktig,men funker fortsatt ikke..
Blå til kobling 1 under sikring,rød til 2 og gul/lilla til 3? Om jeg husker rett fra i går..

850GLTsilver
01/08/14, 11:03
Rød skal fra felles +12V (1 på sikringene 5, 6, 9, 11, 15) og bort til 1 på releet.
Gul/Fiolett skal fra Releet kontakt 3 til pinne 1 på sikring 37
Blå ledning fra 2 på sikring 37 og ned på kontakt 24/2 kontakt 2
Den blå ledningen går via et grenpunkt (der det muligens er flere blå som er koblet sammen) og ned til kontakt 10 på C/CK (Kontakta i midtkonsollen)

Slik du forklarer det så ser det ut som om du har koblet rød på sikringen, hvor den lbå egentlig skal stå.

bottis
01/08/14, 11:09
Takk for svar! Ser ut som jeg blundra der ja :)
Skal gi tilbakemelding når jeg har fått sjekka :)

bottis
01/08/14, 11:44
Var bare å få kobla pluss på riktig,så nå funker det bra :)
Takk for hjelpa!

Svartedal
23/04/16, 21:25
Gammel tråd, men..

Åssen kommer man til under sikringboksen? Er redd det skal løsne ledninger hvis jeg drar for mye i den..