PDA

Vis full versjon : ETM/Gasspjeld



yildis12
16/04/14, 20:11
Er det samme ETM på 2,0t som 2,4t? er en på finn som selger en ny en som er til 2,0t mens jeg har 2,4t 2001mod, delenr på denne er 8644345

turb00le
16/04/14, 21:16
Hvor bor du? Har en brukt som gis bort mot henting, ingen aning om den funker.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

FroBe
16/04/14, 21:44
Jeg har ikke prøvd å bytte ETM, men har forstått at det selv med riktig delenummer må man ofte inn til Volvo for å få det til å snakke sammen med ECU på CAN-bussen.
Kjøper man et nytt og ubrukt ETM får man det ikke til å virke uten software, da må man taue bilen til nærmeste Volvo-verksted med mindre man setter tilbake det originale.

Noen firma (Xemodex) som lever av å modifisere ETM ser ut til å ha funnet en måte å legge inn korrekt software på forhånd slik at man kan kjøpe en ferdig modifisert ETM til å montere i bilen. Det normale er at man sender inn sitt originale ETM og får det ferdig modifisert i retur for å minimere kompatibilitetsproblemer.

aarnes
16/04/14, 23:23
Så lenge den har samme delenummer er det svært sjelden eller aldri nødvendig å laste software for at den skal fungere.
kan ikke gi noe eksakt svar ang ETM,

FroBe
17/04/14, 10:58
Google sier at brukte ETM kan byttes mellom biler, men man bør ikke kryssbytte turbo/na-modeller.
Jeg er usikker på hva som skjer hvis en ETM har fått software-oppdatering og en annen ikke har denne oppdateringen.

yildis12
17/04/14, 23:55
Hvor bor du? Har en brukt som gis bort mot henting, ingen aning om den funker.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

Hei. Jeg bor i verdal, så det blir litt langt å kjøre da, men om du kunne hive den inn på postkontoret så kan jeg betale inn for transporten på forhånd jeg.

yildis12
18/04/14, 00:00
Fant dette på nettet, usikker på om det funker men verdt forsøket kanskje. http://www.atech2.com/files/manager/pdf/volvo%20spj%C3%A4llhus%201011%208644345(1).pdf

MadAss
18/04/14, 00:48
Google sier at brukte ETM kan byttes mellom biler, men man bør ikke kryssbytte turbo/na-modeller.
Jeg er usikker på hva som skjer hvis en ETM har fått software-oppdatering og en annen ikke har denne oppdateringen.


Gasspjeldene på turbo og ikke turbomotorer er ikke like i det hele tatt, og vil ikke fysisk passe på bilen.
Uten å ha sjekket opp i det, tror jeg det finnes bare to typer spjeld til disse bilene - nemlig for turbo og ikke turbo.

Tidligere var ETM en egen styreenhet/modul, men pga styringsproblemer er denne nå omgjort til en slaveenhet styrt av ECM. Dette har blitt gjort med programvareoppdateringer.
Uten å si det helt sikkert, vil en brukt ETM som allerede er omgjort til slave ville kunne funke å montere i en bil uten programvare.
Men i en bil som ikke har fått denne programvare, må mest sannsynlig ny programvare lastes - slik det må med alle moduler som monteres.

Sotengel
18/04/14, 08:15
ETM på 2.0t og 2.4t er identiske å se på i allefall. Men som MadAss Skriver over her så er ETM for turbo og N/A motoren så ulike som de kan komme de sitter ikke på samme sted engang. Tviler på at Volvo har tatt seg bryet med å lage forskjellige ETM's til 4 forskjellige turbomotorer (2.0 2.3 2.4 2.5 litere) motorene ser jo identiske ut på utsiden også. forskjllen på 2.0 og 2.3 liter'n er slaget da borringa i blokka er lik.