PDA

Vis full versjon : V70 atuomat til manuell HJELP



roffenn
13/04/14, 15:21
Har en v70 med automat og 2.5 turbo. Automaten er gåen og må byttes, har funnet en 850 med manuell med 2l motoren uten turbo. Passer da dette over i min? En jeg snakket med sier det ikke bare er og bytte over og man burde ha hjerner og slikt fra en lik motor og bytte over til sammen med girkassen. Drivknuter vil heller ikke passe. Sist jeg spurte her var det bare og bytte over girkasse og skifte pedaler, og gjøre noe med kontakten slik at man fikk start.

Har nå en komplett 850 med 2l men manuell stående som delebil, kjørte bilen hjem med prøveskilter og var rimelig fast og innen harde girskift.
Har demontert hele forstillingen med motor og gir på så skal ta pedaler og girspak en dag jeg har tid.

850GLTsilver
13/04/14, 16:49
V70 eksisterte fra 1997 og utover. I alle fall frem til 2000 så skal 850-kasser fungere fint.
Senere kom vel andre kasser, men mekanisk vil de vel stort sett fungere en td frem i alle fall.

Vil hjelpe STORT om du forteller hvilken V70 du har.

Manuell er ikke avhengig av hjernen.

roffenn
13/04/14, 20:57
Var litt rask og skrive :) bilen er enn 98/99 mod :)

mrstfu
13/04/14, 21:03
Løsningen der er vel å la PNPkontakten ligge pakket inn i en plastpose i motorrommet, la TCU stå i boksen, laske mellom de to som fjerner startsperra, legge opp ledere til ryggelysbryter, og deretter bytte drivaksle, om jeg ikke tar feil?

Problemer er motornettet, som er tilpasset automatkassa. Uten å bytte dette, eller klippe og lime som en helt, trenger du meg bekjent å ha PNPkontakten liggende.

MadAss
13/04/14, 21:31
Om du har en 99 model og CAN BUS, så kan det bli litt større problemer å bygge om fra automat til manuell. Girkasse og motorstyreenhet snakker da sammen via CAN.
Da må du mulig også bytte motorstyreenheten og hovedstyreenheten fra en bil med manuell for å få dette til å funke skikkelig.

mrstfu
13/04/14, 22:26
Nei, for der er alle enheter programmert opp mot hverandre og snakker kun med hverandre. Herligheta med CAN.

Er dog rimelig sikker på at manuellkassa fremdeles ikke har noen form for styring eller overvåking. På toppen av det, så lenge man lar PNPswitchen og TCU tro de gjør jobben sin, burde ikke det ha noen påvirkning på bilen. Hastighetssignalet hentes tilogmed fra ABS.

roffenn
21/04/14, 19:41
Noen som kan si det helt sikkert om svinghjulet passer over på min motor og vil fungere? Drivknuten må bestilles for en bil men manuell har jeg forstått?

mathiasa96
25/04/14, 08:13
bump.

Tore
25/04/14, 12:45
Herlighet gutter - Man snakker ikke over CAN. CAN er en protokoll. Over et nettverk som har denne protokollen kan ulike modulene kommunisere. De snakker ikke, de signalerer...

mrstfu
25/04/14, 13:07
Herlighet gutter - Man snakker ikke over CAN. CAN er en protokoll. Over et nettverk som har denne protokollen kan ulike modulene kommunisere. De snakker ikke, de signalerer...

Det blir for spesifikt for at noen gidder å legge et gram vekt på hva du sier, Tore.

Tore
25/04/14, 13:51
Det blir for spesifikt for at noen gidder å legge et gram vekt på hva du sier, Tore.

SKRIVER mrstfu... jeg SKRIVER i et forum, det er når jeg snakker at jeg sier noe :p

Christian
27/04/14, 23:53
Løsningen der er vel å la PNPkontakten ligge pakket inn i en plastpose i motorrommet, la TCU stå i boksen, laske mellom de to som fjerner startsperra, legge opp ledere til ryggelysbryter, og deretter bytte drivaksle, om jeg ikke tar feil?

Problemer er motornettet, som er tilpasset automatkassa. Uten å bytte dette, eller klippe og lime som en helt, trenger du meg bekjent å ha PNPkontakten liggende.

Noe så vanvittig useriøst ville aldri jeg hatt i min bil hvertfall. Det var jo sånn det var i bilen til Stokmann!

mrstfu
28/04/14, 12:19
Noe så vanvittig useriøst ville aldri jeg hatt i min bil hvertfall. Det var jo sånn det var i bilen til Stokmann!

Mange som gjør det slik, med stor suksess. Så lenge man er klar over det, ser jeg ikke det helt store problemet.

Morgis
28/04/14, 13:13
gjør det ordenltig.. Få med ledningsnettet som hører til i motorrommet.. Plug&play, og du slipper flåklypaløsning med plastposekoblinger som korroderer og lager faenskap over tid.

du trenger pedalsett, brytere til evnt cruisecontrol på pedalsettet, drivaksler, svinghjul.

roffenn
28/04/14, 15:44
gjør det ordenltig.. Få med ledningsnettet som hører til i motorrommet.. Plug&play, og du slipper flåklypaløsning med plastposekoblinger som korroderer og lager faenskap over tid.

du trenger pedalsett, brytere til evnt cruisecontrol på pedalsettet, drivaksler, svinghjul.

Har hele delebilen stående så skal plukke av alt dette, så hvis svinghjul er likt er det bare å kjøpe nye drivknuter og montere. Det er ikke cruisecontrol på delebilen men det er ikke det som er høyest prioritert. :) Når jeg demontere girkassen så var det bare en 2 polet kontakt på denne.

mrstfu
28/04/14, 18:08
O
Har hele delebilen stående så skal plukke av alt dette, så hvis svinghjul er likt er det bare å kjøpe nye drivknuter og montere. Det er ikke cruisecontrol på delebilen men det er ikke det som er høyest prioritert. :) Når jeg demontere girkassen så var det bare en 2 polet kontakt på denne.

Hastighetsuttak, regner med delebilen er en 850? De første tre-fire årene 850 hadde hastighetsuttak på kassa, i motsetning til senere modeller som har det fra ABSledningsnettet. Den sitter i tilfelle under i bakkant. På toppen av kassa sitter ryggelysbryteren.

roffenn
28/04/14, 18:31
O

Hastighetsuttak, regner med delebilen er en 850? De første tre-fire årene 850 hadde hastighetsuttak på kassa, i motsetning til senere modeller som har det fra ABSledningsnettet. Den sitter i tilfelle under i bakkant. På toppen av kassa sitter ryggelysbryteren.

Delebilen er en 850 fra 1996 :) Vi var flere som demonterte så må se over etter for og si det helt sikkert om det bare var en kontakt.

mrstfu
28/04/14, 19:25
Som sagt, ryggelysbryteren sitter på toppen ved siden av spakvaiertilkoblingene, hastighetsuttaket, om det er det, bak og under, pekende utover. Den første er en bryter med to tapper stående rett opp, det andre et stikk man stikker et støpsel inn i, begge topolede.

roffenn
12/05/14, 19:16
Noen som kan si hvordan svinghjul jeg trenger? :)

Morgis
12/05/14, 19:40
gå for enkeltmasse svinghjul om du først skal skaffe

roffenn
12/05/14, 20:29
gå for enkeltmasse svinghjul om du først skal skaffe

Fordel med et enkelmasse svinghjul? hvordan motorer sitter disse på?

Edit: Det svinghjulet som står på delebilen går ikke å bruke på v70 motoren?

Morgis
12/05/14, 21:38
et dobbeltmasse svinghjul blir utslitt i fjørene, og kan lage mange ekle lyder. det er også veldig tungt.
alle passer omhverandre på motorene

mathiasa96
14/05/14, 08:42
Svinghjul passer, men det fra 850-en er for 228mm clutch diameter, og på V70 med 2,5T er det 240mm originalt, på grunn av høyere effektoverføring. Så enten må du ha nytt svinghjul med 240mm clutch flate + clutch, eller finne en sterk 228mm clutch til det svinghjulet du har.

Morgis
14/05/14, 09:26
var vel kun i 96 man fikk enkeltmasse 240mm svinghjul?
Uansett, så har sachs "r" kløtsjer til begge to som holder godt.

Turbovogn850
23/05/14, 08:28
Hva må man tenke på når man skal bytte fra automat til manuell, har en V70R som har en automatkasse nå. Men kjenner savnet av manuell er for høyt, kan jeg eventuelt sette inn en T5 kasse fra 850?
Hvordan går det med utvekslinger, følere og kabler?

mrstfu
23/05/14, 08:47
Er det en R, eller R AWD?

Turbovogn850
23/05/14, 08:51
R awd

Morgis
23/05/14, 08:56
Må ha M58 girkasse og vinkelkasse til den kassen.
Dette må være fra årstall 97-98 dersom bakakselen din er fra dette eller 99-00 dersom den er det.
Det var endringer i utvekslingen fra 99, som ikke kan blandes omhverandre

Turbovogn850
23/05/14, 08:57
Har det noe å si om bilen er fra 1997/1998 ish?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morgis
23/05/14, 09:14
97-98 og tidlig 99 bruker samme drivstell.
sen 99-00 har annet drivverk

Turbovogn850
23/05/14, 09:18
Så jeg kan ikke bruke en girkasse som har vært på en forhjulsdrevet bil, i dette tilfellet en 850 T-5?

Det jeg må skaffe er en M58, vinkelkasse, clutch, svinghjul og spakstell?
Hva slags clutch burde jeg sette på denne kassa? Eventuelt feilmeldinger på styreenheter (hjerner)?

mrstfu
23/05/14, 09:31
Følg instruksjoner som bskrevet tidligere i tråden for å unngå feilmelding. Og nei, du kan ikke bruke en M56 fra ee T5, du MÅ ha en M58

Morgis
23/05/14, 10:02
Så jeg kan ikke bruke en girkasse som har vært på en forhjulsdrevet bil, i dette tilfellet en 850 T-5?

Det jeg må skaffe er en M58, vinkelkasse, clutch, svinghjul og spakstell?
Hva slags clutch burde jeg sette på denne kassa? Eventuelt feilmeldinger på styreenheter (hjerner)?
Nei. Framhjulstrekkerene (M56 eller M59 girkasse) har ingen uttak for 4x4.
Du må ha M58 girkasse fra AWD med tilhørende fordelingskasse.
Clutsj, svinghjul og spakstell passer fra M56 og M59 på M58.

Turbovogn850
22/06/14, 15:10
Passer fordelingskasse fra automat på M58?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morgis
22/06/14, 15:41
neppe