PDA

Vis full versjon : Hjullagerbytte på 2004 v70 d5



Tonyd5
13/04/14, 07:19
Hei
Igår skulle jeg bytte hjullager på min v70. Det gikk greit, helt til jeg skulle ha drivakslingen på plass i navet igjen.. Da merket jeg at det var noe som ikke stemte med drivakslingen. Tok derfor av den indre mansjetten(mot girkassen) for å se, og det viste seg at nesten alle disse kulene hadde falt ut av sporet og lå i mansjetten. Det jeg lurer på er hvordan man monterer dette sammen igjen? Skal det ikke være noe mer enn disse kulene? Jeg så for meg at det må være en ring eller noe som holder alle kulene på plass? Og hvordan skal sporene på akslingen stå i forhold til sporene inni denne "koppen" som står på girkassa? Skal de stå likedan eller motsatt av hverandre?

Mvh Tony

FroBe
13/04/14, 08:11
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men det du opplevde er det flere som har opplevd og advart om her.
Derfor har jeg alltid vært forsiktig med å trekke i drivakslingene, og prøvd å binde dem opp når jeg løsner resten av hjullageret.
Det er antagelig et triks/prosedyre for å sette kulene inn igjen, hvis du bare plasserer alle kulene inn først så vil de sperre for å dytte akslingen inn.
Kanskje du må sette inn akslingen før du setter inn siste kule?

Tonyd5
13/04/14, 09:06
Ok takker for svar.
Vet du hvordan akslingen skal stå da? I forhold til koppen den er tredd inn i.. Disse sporene kulene ligger i går jo på skrå fra hverandre, så man har jo to muligheter for hvordan man skal sette dem sammen, entn slik at sporene er likedan på aksling og kopp, eller at dem står omvendt i forhold til hverandre. Vanskelig å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener:p

Sotengel
13/04/14, 11:09
Ligger en "ramme" inni der som holder kulene på plass/adskilt denne hadde blitt ødelagt på min (sikkert skjedd da jeg bytta bærebruer) å da lå kulene inni mansjetten. du må se godt inni der om du kan se denne "ramma" er vrient da allt er fullt av fett. Er det høyere eller venstre drivaksel det er snakk om her? er det høyere (den lange) og at ramma er ødelagt så kan du belage deg en tur på Volvo og kjøpe deg en ny stikkaksling da de ikke selger løse indre drivknuter. husk å ta med rundt 7k i lommepenger til dette. Jeg ga 6700 kr for min på Østlie i Elverum. Er det den ytre drivknuta står det bedre til disse får du kjøpt på Automester feks. for rundt 2k, den ytre drivknuta er lik på høyere og venstre side. Lite tips Hvis du må ut med stikkakslingen av kassa så bytt den pakningen på kassa samtidig koster 150 kr og sparer deg for at du kan få lekasje der seinere

Tonyd5
13/04/14, 12:10
Ligger en "ramme" inni der som holder kulene på plass/adskilt denne hadde blitt ødelagt på min (sikkert skjedd da jeg bytta bærebruer) å da lå kulene inni mansjetten. du må se godt inni der om du kan se denne "ramma" er vrient da allt er fullt av fett. Er det høyere eller venstre drivaksel det er snakk om her? er det høyere (den lange) og at ramma er ødelagt så kan du belage deg en tur på Volvo og kjøpe deg en ny stikkaksling da de ikke selger løse indre drivknuter. husk å ta med rundt 7k i lommepenger til dette. Jeg ga 6700 kr for min på Østlie i Elverum. Er det den ytre drivknuta står det bedre til disse får du kjøpt på Automester feks. for rundt 2k, den ytre drivknuta er lik på høyere og venstre side. Lite tips Hvis du må ut med stikkakslingen av kassa så bytt den pakningen på kassa samtidig koster 150 kr og sparer deg for at du kan få lekasje der seinere

Ja fant den ramma inni mansjetten nå:) så da er det bare å få dette sammen. Er på høyre side. Vet du hvordan drivakslingen skal stå iforhold til den koppen den er tredd inn i? Da sporene kulene ligger i går på skrå, så lurer jeg på om de skal stå likedan på aksling og kopp, eller motsatt? Sikkert ikke helt enkelt å forstå hva jeg mener men:p

Sotengel
13/04/14, 14:47
Ramma får du ned i huset/yttre del av drivakslingen ved å sette den inn igjen i 90 grader for å så vri den 90 grader i gjen ned i huset.. litt vrient og forklare også ;)kulene og ramma passer vel bare en kant mener jeg.. (dette er tatt ut av egen hukomelse.har tatt feil før) men du må få satt inn kulene ug hele knuta med fett..mye fett. veit ikke om dette var noe til hjelp,men har da gjort et forsøk.

Tonyd5
13/04/14, 17:53
Takk for svar:)
Men er det noen som vet hvordan akslingen skal stå i forhold til koppen som står på girkassa? skal sporene krysse hverandre, eller skal dem stå slik at sporene har samme retning?

mrstfu
13/04/14, 18:09
Jeg har gjort jobben et par ganger på min 99 V70, samt en gang på fatterns XC70, som er rimelig likt. Så lenge du ikke har vært hardhendt kan denne settes sammen ganske lett.

Ta ut hele akselen, og sett den opp i en skrustikke, et bord med et hull i eller lignende, uansett med indre del ned, slik at du slipper ytre del NED i koppen. Ta fra hverandre koppen, posisjonsringen og kulene, tørk at HELT RENT og fettfritt, og inspiser etter skader, grader, og alle ujevne flater. Finner du noe slikt noe, må du bytte indre del, altså ny aksel, som beskrevet over her.

Om du ikke finner skader, stapper du litt drivknutefett nedi koppen, får en kamerat til å holde ytre del av akselen oppe, mens du holder posisjonsringen og dytter to og to kuler på plass. Dette kommer til å være prøv pg feil, er ekstremt små marginer mellom å holde akselbiten for langt inne i koppen, for langt ute av koppen, og helt perfekt... er snakk om millimeter her. Mister du noe på bakken, tørk godt av det, du vil ikke ha møkk inne i knuta der.

Driten er at jeg ikke husker om sporene i koppen skal være motsatt eller likt som senterbiten, men jeg mener det er motsatt. I alle tilfeller, det er enten eller, og halvveis logisk når du ser på det. Om du putter de inn feil, vil ikke drivknuten kunne beveges i det hele tatt, mens den på riktig måte kan beveges som normalt.

Ligger noen bilder i prosjekttråden min, linket fra førsteposten, som kanskje kan hjelpe. Lykke til!

Edit:

Fant bildet jeg mente:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/816.jpg

Om du ser der, er mellomrommet mellom to av sporene i senterbiten smalest øverst, der det står mot det bredeste mellomrommet mellom sporene i koppen. Noe mer du lurer på?:D

Edit2: Ikke spar på drivknutefettet. Det og det alene gjør at drivknuta ikke eksploderer lenge før du når postkassa.

Tonyd5
13/04/14, 18:30
tusen takk for svar:D
Er det bare å dra ut den koppen fra girkassa eller er den festet på noen måte? og blir det oljesøl om jeg drar den ut?:)
Er det helt umulig å montere det sammen mens koppen står på girkassa?

mrstfu
13/04/14, 18:39
Ikke umulig å montere med koppen, eller indre drivaksel, i kassa nei, men ikke verdt styret. Du må ha minst et par hender til på kulene i tillegg til en som holder akselen, og det blir fort trangt inni der.

Høyre drivaksel sitter fast bakpå motorblokka med to bolter som holder en lagerbane, som igjen holder akselen fast. Mener disse er 12mm bolter, bare følg akselen inn så finner du den. Når du har løsnet den, skal du kunne dra akselen rett ut av girkassa, i litt rykk og napp, uten forferdelig stor innsats. Så å demontere akselen er mye lettere enn å balansere ytre aksel, seks kuler og posisjonsringen i horisontal posisjon.

Så lenge bilen står horisontalt, skal det ikke lekke olje ut av simringen, nivået ligger rett oppunder akseluttaket. Om det skvetter ut noen dråper gjør ikke det noe. Tørk av akselen skikkelig før du monterer igjen, og smør opp de delene på akselen hvor diameteren øker, på denne måten gjør du det litt lettere p komme forbi simringen uten å risikere skade.

Tonyd5
13/04/14, 18:40
ok:) takker for svar!:D du har hjulpet meg langt på vei!:D

mrstfu
13/04/14, 19:43
ok:) takker for svar!:D du har hjulpet meg langt på vei!:D

Bare hyggelig, det er liksom hovedfunksjonen til forumet:D