PDA

Vis full versjon : forsterke 3 gir m90



stiank
14/06/10, 09:20
hei, skal forsterke 3 giret på m90 kassa mi, men er det noen her som har gjort dette før eller noen som kan forklare meg hvorfor man skal sveise der ?
hva er det som gjør at det blir forsterka ?

microplex
14/06/10, 09:25
hei, skal forsterke 3 giret på m90 kassa mi, men er det noen her som har gjort dette før eller noen som kan forklare meg hvorfor man skal sveise der ?
hva er det som gjør at det blir forsterka ?

Hør med TBO. han har vist gjort det er par ganger

Moseby Racing
14/06/10, 12:20
må vell være bedere og kjøpe seg en zf kasse på l-m-r.se eller bakaxel.se som er ferdig tillpasset rød blokk.den kassa tåler jo mye mer enn m90.bare ett tips fra min side.:)

microplex
14/06/10, 14:01
må vell være bedere og kjøpe seg en zf kasse på l-m-r.se eller bakaxel.se som er ferdig tillpasset rød blokk.den kassa tåler jo mye mer enn m90.bare ett tips fra min side.:)

Det er jo det beste ;)

Vetle
14/06/10, 17:53
er det ikke sånn at det ikke går ann å forsterke 3 giret før det har knekt a? :) syns jeg har hørt det at man ikke får gjort noe med det før det er ødelagt

asdf
14/06/10, 19:18
Man skal ikke sveise/forsterke 3. gir noe som helst. Det man skal gjøre er å sveise fast "stoppringen" som hindrer drevet å vandre videre innover akslingen det går på.

altså denne ringen som ligger løst:

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/m90/PICT5016.JPG

Punkt den fast til tennene på tannhjulet under der. Men ikke fyll opp med sveis, da tror jeg det blir dårlig med olje til lageret som 3.giret går på.

jonass
14/06/10, 19:46
Hvordan blir kassen etter en slik forsterkning, merker man at det er gjort?

asdf
14/06/10, 20:17
På to av kassene jeg har "reparert" har jeg ikke merka noe som helst, men på min så må jeg av en eller annen grunn ha girspaken ørlite grann mer til høyre enn vanlig for at den skal skli inn i 3'a. Det er bare en vanesak, og kan kanskje komme av at jeg har tatt synkring fra et fjerdegir og lagt inn i tredjegiret mitt.

stiank
14/06/10, 23:41
ok :) takk for svar :) du har ikke et bilde der ringen er sveisa også ? :)

ChrML
15/06/10, 00:29
Hadde ikke TeamBørnOut en guide på hvordan man skal gjøre dette? Etter det jeg husker å ha lest der så er det litt av en prosess å gjøre dette. Ganske mye som må demonteres og dras frahverandre for å få gjordt det. Jeg har aldri åpnet en M90 kasse så jeg vet ikke.

stiank
15/06/10, 07:35
kasse er demontert, men vil gjerne vite litt mere før jeg hiver meg på å sveiser inni der :P

asdf
15/06/10, 16:46
Har ingen bilder der ringen er sveisa fast, men er det virkelig nødvendig? Bare hold ringen plant med toppen av "drevet" den ligger imot og punkt den fast der. På bildet over her ser du jo hvor den skal ligge.

Hva er det du vil vite da, stiank? Det er stort sett bare å skru av lokket på kassa, og plukke seg nedover på akslingen som står i midten.

ChrML
15/06/10, 17:04
Har lest på en eller annen guide og at man bør fylle kassa full med billigolje først. Sånn at sveisesprut ikke kan sette seg på ting.

asdf
15/06/10, 17:12
Jeg syns det er mye bedre å bare rive ut innmaten, så man kan sveise i fred og ro uten å knote nedi kassa.

Gammel spillolje duger sikkert greit nok til at sveiseperler holder seg borte fra ting de ikke bør feste seg til.

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/m90/DSC00431.JPG

her er vel stort sett alt som er nedi kassa, bortsett fra inngående aksling (som 3'a sitter på)

TeamBørnOut
18/06/10, 06:50
Man skal ikke sveise/forsterke 3. gir noe som helst. Det man skal gjøre er å sveise fast "stoppringen" som hindrer drevet å vandre videre innover akslingen det går på.

altså denne ringen som ligger løst:

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/m90/PICT5016.JPG

Punkt den fast til tennene på tannhjulet under der. Men ikke fyll opp med sveis, da tror jeg det blir dårlig med olje til lageret som 3.giret går på.
Blir sveisen for "høy" så går ikke kassa rundt. enkelt å greit :D

Jeg kan lage en ny guid når jeg får det nye lageret til kassa mi!
får høre om turbohansen har sett på den andre kassa mi også snart :D

asdf
18/06/10, 18:57
Er det inngående lager du snakker om? Hvor får du isåfall tak i det? Skulle hatt et selv.

TeamBørnOut
18/06/10, 19:01
Ikke inngående. er til en av de andre akslene. Hvis du tar målet på lageret så kan du bestille på hvilken somhelst "jernvare" forhandler eller via skf på nettet

asdf
18/06/10, 20:31
Kompis av meg (som eier kassa) har visst prøvd allerede. Syns egentlig det er litt rart at han ikke klarer å finne jeg da. Men det skal jo være lukket på ene sida, og åpent på det andre.

Fighter
18/06/10, 21:52
Kompis av meg (som eier kassa) har visst prøvd allerede. Syns egentlig det er litt rart at han ikke klarer å finne jeg da. Men det skal jo være lukket på ene sida, og åpent på det andre.

Om det er det å finne et som er lukket på ene siden som er problemet, er det jo bare å bestille et som er lukket, og fjerne den nylonringen som lukker lageret på ene siden:)

TeamBørnOut
19/06/10, 04:51
skf skaffer alt av lagre. hvis han ikke fant leitet han ikke godt nok. jeg kan sjekk ut nrene på lageret. mins faktisk at volvo selger inngående og utgående lager? (som en av få ting de selger til denne)

asdf
19/06/10, 10:57
Du kan jo alltids ringe volvo hvis du vil, men han snakket med volvoforhandleren her i byen senest på fredag...

Jeg har en liten teori om at org. lageret kommer fra timken

TeamBørnOut
19/06/10, 11:19
sjekker opp navnene etterpå (står sikkert)