Vis full versjon : Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.
Treff på Flisa, sjekk ut glåma cruising eller noe i den duren på facebook. Er 9 mai, så har du på Elverum den 2 mai, det er også ute på facebook. Så har du vel noen VCCN treff med banekjøring på Gardermoen, samt VCCN hovedtreff på våler litt senere i høst.
Fikk tatt første prøvetur med ny turboen i dag. virker som ting fungerer greit. Var ihvertfall kvitt surginga fra turboen :) trykket var ca 1,3 bar. Da var trykkregulatoren som jeg kjøpte av Zeeker skrud helt ut på minimum, så fjøra i WGn er nok litt stram. Men trykket skal jo bare justeres opp uansett :cool:
Oljetilførselen fiksa jeg bare med et kobberrør i går og laga eksos :) Røret sprakk i ene loddinga under testinga. fikse det så er vi good to go igjen :) Skal prøve å få laget en videosnutt etter hvert!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/596.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150412_194445_zpsvuhkphm1.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/597.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150412_194126_zpsxfn7mczh.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/598.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150411_114915_zpsybyyyysj.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/599.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150412_193946_zpsgrwghtot.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/600.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150412_194102_zpsrh4asxrd.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/601.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150410_174845_zpsg8fg6jfg.jpg.html)
Ny girspak ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/602.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150412_194005_zpso0ekmc64.jpg.html)
Dette er litt av en sleeper ja :)
Tøft!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fikk tatt første prøvetur med ny turboen i dag. virker som ting fungerer greit. Var ihvertfall kvitt surginga fra turboen :) trykket var ca 1,3 bar. Da var trykkregulatoren som jeg kjøpte av Zeeker skrud helt ut på minimum, så fjøra i WGn er nok litt stram. Men trykket skal jo bare justeres opp uansett :cool:
Oljetilførselen fiksa jeg bare med et kobberrør i går og laga eksos :) Røret sprakk i ene loddinga under testinga. fikse det så er vi good to go igjen :) Skal prøve å få laget en videosnutt etter hvert!
Ser frem til det. :)
En annen sak. Helt inne der hvor kompressorhuset er på det minste er det en forsterkning som er beregnet for å borres opp slik at man kan montere en nippel til åpningstrykket til WG. Anbefaler at du vurderer å bruk denne.
Ja tenkte å gjøre det etterhvert :)
Vet noen om man får skjærekantpakning til b21? Hadde vert lettvint i stede for pianotråd.
Hansi9stad
13/04/15, 18:49
Tøft prosjekt , syns det er kjekt at det er noen som lage sine egne deler og ikkje kjøpe alt nytt Mye kjekkare med gassar turbo som går bra , alle sette jo bare på chip og skrur opp trykket.
Bra du synes det :) Ja, begynner å bli en del hjemmelaget på bilen å synes det er moro selv. Lettvint med Volvo da det meste er prøvd før :p
Ja tenkte å gjøre det etterhvert :)
Vet noen om man får skjærekantpakning til b21? Hadde vert lettvint i stede for pianotråd.
Ja det finnes. Jeg har det på min.
Arti skyss Bjørnar [emoji6]
Må sjå på den neste gang jeg er oppover [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det finnes. Jeg har det på min.
Hvor kjøpte du den? evt. pris?
Arti skyss Bjørnar [emoji6]
Må sjå på den neste gang jeg er oppover [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det må du gjøre :)
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1586&List=1&SortField=ProductName&catpageindex=6&Level=2&ProductID=20643
Se der du. Noe spesielt man må gjøre ved bruk av slik pakning? Noe annet tiltrekningsmoment for eksempel?
Har hat en mistanke om at topppakningen var i ferd med å gå da det kom trykk i kjølevannet når motoren var kald. Så var innom BCB i dag å kjøpte med skjærekantpakning og nye toppbolter, og monterte i sta. Har dratt til med vanlig moment som står i Haynes reprasjonshåndbok. Holder det eller er er det noe mere jeg bør gjøre?
Personlig smører jeg motorolje til gressklipper på gjengene, på skivene, under bolthodet på umbrakoboltene og drar til i 3 steg opp til 11 kg. Så blir det varmkjøring til driftstemperatur og ca. 15 min avkjøling. Deretter løsne en bolt ca. 180 grader og drar den til med 11 kg på direkten før du fortsetter med neste.
okay :) har ikke umbrakobolter på motoren min, men vanlig 14mm sekskanthode uten løse skiver.... men kan prøve å etterdra fordet. Brukte olje på gjengene når jeg skrudde de på ;)
Da har du strekkbolter som egentlig er engangsbruk, de er svakere, de skal IKKE dras med 11 kg, men med vinkel, og de skal ikke ettertrekkes.
Den er god :) har dratt med 61N for så 90 grader så det er nok det bra ;)
Beste er arp pinne bolter [emoji6]
Får hændle dæ meste gong [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Neste*
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blir nok det neste gang ;)
Hehe, får tru det ikke blir no neste gang da [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håper ikke det blir før det evt. skal ny og bedre topp på;)
Var ute å kjørte lit å tenkte å filme. Men oljerøret til turboen sprakk igjen. Kobberrør er nok ikke tingen her, så må nok krype til korset å reise på Tess å få laget en slange :P
vart en ørliten filmsnut, men da hoppet selvsagt en pluggkabel av så måtte gi meg med filmingen. Men legger den ut likevel :)
https://www.youtube.com/watch?v=PwIEKG5a08g
Gjort litt småtteri i dag. Bytte oljeslange til turbo, tennplugger og pluggkabler. pluggene banket jeg inn til 0,55mm. Også har jeg monter dumpvenilen jeg lagde. Den fungere som bare det! Det eneste er at jeg nok må sette inn ei lit stivere fjør ;)
Lagde en lite filmsnut av det hele :cool:
https://www.youtube.com/watch?v=NVqIyFj8Kz0
Ser bra ut detta [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gjør i grunn det ;)
Har fått kjørt noen turer med den nå og ting fungerer greit. Motoren går hvertfall rent og pent uten turbo som fjusker :) Har kjørt med ladetrykk som har lagt jevnt på 1,3 bar. Turboen starter å lade på 3000 rpm men er noe treg opp til 0,5 bar. men virker ihvertfall mye bedre en kinasnurra og skal henge greit med når vi nærmer oss 2 bar :cool:
Sliter litt med kjøling. tror grunnen er for liten vifte da den koker ved småkjøring. Det blir nok å få tak på ei v70 vifte, håper det løser problemet.
Har ei 940 turbo vifte, fra bil med ac [emoji4]
To stegs [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha det fungerer sikkert vettu. Sender deg pm ;)
Turboen starter å lade på 3000 rpm men er noe treg opp til 0,5 bar. men virker ihvertfall mye bedre en kinasnurra og skal henge greit med når vi nærmer oss 2 bar :cool
Uff, det var trege saker. På hvilket turtall klarer du 1,3 BAR da? 4000? 4500?
Du mister all morroa på denne måten og de to dobble forgasserene får ikke vist hva de kan og kommer ikke til sin rett. Anbefaler at du vurderer å se deg om etter en betydelig mindre turbo som f. eks. en gammel og billig Cosworth turbo. Jeg tror at opplevelsen av en slik test til overbevise deg om hva motoren din og du egentlig trenger.
nei etter en grundigere testtur nå, med grundig observasjon av ladetrykk og turtall viser det seg at turboen begynner å røre på seg ved 2300 og lader 1,3 ved 3600. (målere fra biltema ;) )
nei etter en grundigere testtur nå, med grundig observasjon av ladetrykk og turtall viser det seg at turboen begynner å røre på seg ved 2300 og lader 1,3 ved 3600.
Flott. :)
dette på 4 gir med pull fra 2000 og oppover. er på 0,5 litt over 3000
så er litt treg opp dit men da skyter den fart. Tror dumpventilen min hindrer litt respons pga. slapp fjør. må liksom lade seg oppigjen når jeg slipper gassen på 4000 å tråkker den rett ned igjen ;)
Nja, siden jeg bor på vestlandet har jeg alltid vært skeptisk til Holset fordi Holset bruker uvanlig store og tunge turbinhjul. Husk at en tyngre diesel ikke trenger endre turtall like raskt som det vi ønsker på en trimmet bensinmotor.
Det er helt umulig at slike turboer klarer å endre turtall like raskt som turboer med mindre og lettere hjul. Se responsen med knøttlite og veldig lett turbinhjul. : https://www.youtube.com/watch?v=RaugNDofb8k
Det du beskriver her er dessverre helt typisk når man har stor turbo og jeg synes at slikt er dritkjedelig å kjøre andre steder enn på motorveier.
Holset gir vanligvis lavt baktrykk og dette pga at de bruker store turbinhus rundt sine store turbinhjul. En slik turbo sine egenskaper fører til at resultatet blir flotte tall fra 4500 - 5000 o/min og ut til 8500 o/min. hvis man bygger motoren slik.
Her ser du den største og sterkeste pådriveren for Holset turbo på Volvo rødmotor i aksjon i benken. Legg merke til på hvilket turtall man må opp i før dreiemomentet kommmer seg opp på ett ok nivå.
https://www.youtube.com/watch?v=qj_l7H_uuEE
Får nok kjøre med en 13c Bjørnar [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja har sikkert rett i det batland. Men nå står dumpen oppe når motoren går på tumgang grunnet stort arial på membranen inni der og for lita fjør. Skal se litt på saken til helga igjen å kanske få så smått begynt med tenninga ;)
Får nok kjøre med en 13c Bjørnar [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fysj :p
Fikk du lagd ferdig de bredda plåttisene egentlig?
nei har bare blitt med en foreløpig :P
Ah kjedelig da, mye skulle du hatt for å lage et sett evt?
Ja har planer om å gjøre det ferdig. Men har blit litt nedprioritert ;)
tja kommer du med 8 like felger uten dekk og betaler 600kr pr ferdige felg så kan det nokk la seg gjøre ;) når du bredder felger på denne måten er problemet att det blir vanskelig å få på dekket da du har 2 "baksider" på samme felg. Men det går...
Stiller heller ingen garanti for at sveisen blir tett ;)
Da må jeg nok prøve å finne 8 like felger en dag, har kun 4 nå.
Jepp :) jeg satte sammen 15" 940 og 15"v70/850 felg da blir de en tomme bredere en med to 940 felger. Men blir jo fett det å ;)
skjer lite her om dagen. Begynte å montere nye dempere, coilovere og sperre bak i forjre helg. men måtte gi opp på grunn av magesjau :p var også å henta en komplett servo med pumpe å tannstag og alt i går meget billig. så nå blir det servo på pärlan :)
Detta blir knalltøft det er jeg sikker på, du skulle fått benka'n. Har du funnet om du skal på noe treff enda?
Dette blir bra [emoji6]
Blir vell klar til kaupanger marten? [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja håper det. Var det som var planen ;)
Detta blir knalltøft det er jeg sikker på, du skulle fått benka'n. Har du funnet om du skal på noe treff enda?
ja hadde vert moro å benke den etter hvert. Om jeg greier å få den til å fungere fint med oppimot 2 bar lade trykk så bør det vel være håp om å bikke 300 hk også :)
Nei har ikke tenkt noe mere på det. :)
Få håpe min har kommi seg i salget til da å [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Amundsen T5r
01/06/15, 00:14
Detta var en artig tråd ;) Følger med her :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/294.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150609_162549_zpsq1gvohoo.jpg.html)
da vat sperra inne :) er det riktig å dra boltene på lagerbukkene med 60Nm?
Håhå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/299.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150609_210300_zps58lmbayu.jpg.html)
Laget en patent slik at fjørene sitter dønn fast ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/300.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150609_210234_zpsvpl9fpog.jpg.html)
å så har jeg laget en patent på stabstaget som jeg får se hvordan fungerer. time will show...
Dette blir bra tror jeg :)
Betyr dette 4,10 utveksling???
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/311.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150609_140114_zps463gacy7.jpg.html)
41 og 10 det står? 41÷10 blir vel 4,10 ja
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Takk :) det jeg tenkte meg ;) da trenger jeg ikke bytte den med det føtste. Om den ikke ryker da...
Blir vel litt turtall da, for kassa di er vel 4 trinns?
ja 3500 omd. eller noe i 80 ;) speedometeret virker ikke så ikke helt sikker :P
bilen gjorde faktisk 170kmt med original b21a og 4 trinns m40 ;)
Sjå der ja, fått gjordt litt att? [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
ja har det. nå spinner det på begge hjul ;)
har i det siste opplevd lavt oljetrykk på tomgang (rundt 900rmp) når motoren blir skikkelig varm. Da ligger oljetrykket på 1bar men så fort jeg rører gassen så spretter trykket til værs (3 bar på 1300-1400rpm). på normal krusing på 3000rpm ligger den fint på 4,5 bar. Hva kan dette skyldes? slitne lager i blokka? sliten pumpe? olje? annet?
Er 1bar på tomgang så ille da?
Synnes ikke det har så horribelt jeg [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
nei. vet ikke hva det skal ligge på, men syntes 1 bar var lite. Da er det på rødfeltet på måleren (type biltema). Forøvrig ingen ulyder i motoren så er nok ingen fare men...
Når jeg bytter turbo flyttet jeg oljetryksføleren fra filterholderen til direkte i blokka. Oljeslangen til turboen ble også lenger og med litt større diameter vet ikke om det har noe å si. kan ikke huske den at trykket var så lavt på tomgang før jeg byttet turbo. Oljen er forøvrig agip 10-60
Jeg har ikke mere en 1 bar på tomgang selv [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jaja. Da er det vel ikke så uvanlig da :) oljelamper lyser ikke så ... ;)
Nei, da er det vell greit da [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oljen er forøvrig agip 10-60
Grøss. Vær forsiktig. Har i løpet av de siste årene sett flere motorer som har fått lagerhavari og samtlige har kjørt dette billige sølet.
har drevet å brukt stp oljetilsetning med denne oljen. men er ikke det på nå...
Etterhvert som motoroljene blir mer og mer miljøvennlige så blir oljetilsetning stadig mer viktig slik jeg ser det.
skal skaffe meg en dose til av det å ha på :)
men da er vi enig i at 1 bar på tomgang ikke er farlig?
skal skaffe meg en dose til av det å ha på :)
men da er vi enig i at 1 bar på tomgang ikke er farlig?
Godt.
Det stemmer. Enkelte velkjente og svært solide motorer har faktisk bare 0,2 BAR oljetrykk på tomgang helt originalt fra fabrikk.
Hva slags tilsetning er dette? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/additiver-och-tillsatser/oljetillsats-pa879sv
Ahaa [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gjorde seg med noen andre felger gitt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/653.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150619_221237_zpsigkhanka.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/06/654.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150619_221249_zpsqnwa0xuv.jpg.html)
Følg gjerne en kamerat av meg sin instagram, falck.drifting!!! ligger en filmsnutt av bilen min der og kommer sikkert flere ;)
https://instagram.com/p/4Eev2wM8jn/?taken-by=falck.drifting
En liten filmsnutt:
http://vid1324.photobucket.com/albums/u617/BjornarW/received_10203980605988111_zps43szi5s8.mp4
Kjøring på lukket bane...
Ser da ut til å funke [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
ja da gjør da det ;) spant da tredje giret med 17" tommere på så :P
Team Tynner
20/06/15, 15:51
Omega 909 er og fine greier å bruke i motorolje:) Relekta selger dette.
Det er bra [emoji6]
Min kommer seg den å, sveise monster cooler i dag [emoji6]
Så får vi ta et lite drag en dag [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Omega 909 er og fine greier å bruke i motorolje:) Relekta selger dette.
Aha. Ta en titt på den kanskje da ;)
Det er bra [emoji6]
Min kommer seg den å, sveise monster cooler i dag [emoji6]
Så får vi ta et lite drag en dag [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hehe. Da har j ikke sjans :p
Det kan vell hende [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen som kan fortelle meg hvordan man justerer ned bensintrykket med malpassi fkt2 bensintryksregulatorren?
Tror den gir for høyt trykk. Når jeg friruser motoren holder den igjen, putrer og labdaen er veldig fet. skrur jeg av pumpa og ruser den kun med det som ligger i flotørkammeret i gasserren er den helt fin og mye mer responsiv. den er forøvrig fin ved kjøring.
Noen som har tips? :)
Har du noe retur? Har du noe sted å måle trykket?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har retur ja.
Har ikke noen måler...
Få på en måler, f.eks 6 bars fra tess, da kan du begynne å justere [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trur ikke han trenger 6 bar fra tess altså, for gassere skal vel ikke ha stort mer enn 0.3 bar.
Han har egt mere enn nok med org turbo gasser pumpe? Mekanisk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
må nok det ;)
Tipper at det er flotøren som ikke tetter helt fordi trykket er litt for stort slik at den presser gjennom for mye bensin? eller er jeg på jordet?
Bør jo bare vare å justere ned til den går rent når jeg fri-ruser den? den får jo finfint når jeg er ute å kjører og akselererer...
Batland har sikkert svar på dette :)
Han har egt mere enn nok med org turbo gasser pumpe? Mekanisk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei det har jeg ikke. på tomgang skal den vel ha 0,2 eller noe. men når laddtrykket øker trenger den mer suppe ;)
Viss blandingen er riktig på fullt pådrag, ville jeg ikke gjordt noe..
Sent from my iPhone using Tapatalk
nei lambda på rundt 12,5-13 på pådrag men på frirusing er den langt under 10 (måleren viser ikke lavere) sikkert bare en bagatell ...
slik her er den når jeg skrur av bensinpompa: https://www.youtube.com/watch?v=IuHBTq1uw-c
helt perfekt uten fjusk.
Med pumpa på putrer det og smeller og turtallet øker sakte.
Menne er det ikke bunnkar eller noe sånt som på mopeder på disse også da? Slik at bensinpumpe egentlig bare forer opp bunnkaret helt til flottøren går opp og bensina går i returen?
jo er det. men hvis ikke flotøren tetter helt?
Da vil den ikke gå rent? Evt så kan det være at den blir 'lurt' av trykket og ikke klarer og åpne. Virker jo som om den drukner, og hvis den ikke åpner så drukner den om jeg ikke tar helt feil?
Noen som kan fortelle meg hvordan man justerer ned bensintrykket med malpassi fkt2 bensintryksregulatorren?
Tror den gir for høyt trykk. Når jeg friruser motoren holder den igjen, putrer og labdaen er veldig fet. skrur jeg av pumpa og ruser den kun med det som ligger i flotørkammeret i gasserren er den helt fin og mye mer responsiv. den er forøvrig fin ved kjøring.
Noen som har tips? :)
På toppen av FKT2 er det en kuppelmutter. Denne tar du av. Under er det en justeringsskure. Når denne justeres oppover (mot klokken) så reduseres bensintrykket. Dellortoforgassere skal ha 0,18 BAR.
Jeg er alltid "livredd" for å få uren bensin inn i forgasserene og bruker derfor EFI bensinfiltre. Ett rusk på sete til nåledysen er nok til at man får problemer. Ett annet problem er for høyt bensintrykk. Dellorto er nøye på dette så se til at du kjører maks 0,18 BAR på tomgang.
må nok det ;)
Tipper at det er flotøren som ikke tetter helt fordi trykket er litt for stort slik at den presser gjennom for mye bensin? eller er jeg på jordet?
Bør jo bare vare å justere ned til den går rent når jeg fri-ruser den? den får jo finfint når jeg er ute å kjører og akselererer...
Batland har sikkert svar på dette :)
Å friruse en motor med turboforgassere er ikke som å friruse en sugemotor. Turboforgassere MÅ ha relativt store dyser for å kunne gi korrekt AFR ved ladetrykk. Disse store dysene gir vanligvis i overkant mye bensin ved frirusing.
Da skal jeg skaffe meg en måler å prøve å få justert det :)
Å friruse en motor med turboforgassere er ikke som å friruse en sugemotor. Turboforgassere MÅ ha relativt store dyser for å kunne gi korrekt AFR ved ladetrykk. Disse store dysene gir vanligvis i overkant mye bensin ved frirusing.
Men det skal vel fremdeles kunne ruse motoren uten at den fjusker?
Hvis du smeller gasspedalen i bunnen så er svaret i utgangspunktet: "Neida og overhode ikke." Dette gjelder først og fremst når forgasserene er bestykket for ladetrykk fra ca. 1,4 BAR og oppover. Det var en av grunnene til at jeg la ut det videoklippet, for å vise at frirusing er mulig å unngå selv om de fleste sliter her.
Akkurat dine forgassere har som du har sett potensiale for å unngå dette, men det forutsetter at det ikke dras veldig vakum i trykkboksen. Hvis man har en stor og treg turbo så friruser motoren så fort at turboen ikke har sjangs å henge med. Motor har da kun lufttilgang gjennom det lille arealet inne i kompressorhuset og dette er ofte ikke nok.
Videoen du linket til er med BSRT325 som spooler slik den gjør.
Du kan forsøke å friruse uten slangen mellom trykkboks og intercooler for å se om det er turboen din som er problemet.
Da skal jeg skaffe meg en måler å prøve å få justert det :)
Du kan også bruke ladetrykksmåleren og sette den inn på forgasserene. Det er ledig original 8 mm nippel tettet med en original Dellorto skue og skive.
bensintrykket lå på 0.3 så har justert ned til 0.18. Er enda litt fjuskete, men det er altså ikke noe stor ting å by seg om da :)
bensintrykket lå på 0.3 så har justert ned til 0.18. Er enda litt fjuskete, men det er altså ikke noe stor ting å by seg om da :)
Ser man det ja.
Synes selv at frirusing er ett større problem enn at det fusker når man driver med denne unødvendigheten ;) , men nei, fuskingen er helt ufarlig.
hehe ja sant det ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cF-v-v76KfI
ikke så lett å høre her kanskje men skulle tro den hadde antilag :P
Lader jo greit tidlig likevel da [emoji23]
Fylt trykk på fri rus [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hehe ja det å er litt fiffi i grunn :p
Ikke sant [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
hehe ja sant det ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cF-v-v76KfI
ikke så lett å høre her kanskje men skulle tro den hadde antilag :P
Ser her ja. Dette var veldig nyttig.
Som sagt så mange ganger før. Hovedulempen til en forgasseremotor er at man vanligvis ikke har datatenning slik man har når man kjører sprut. Slik jeg vurderer det nå så hadde det vært interessant å se hva en tenningslampe viser når du friruser slik.
Under frirusing bør tenningen ligge rundt 40 grader v/ 4000 o/min. så du kan koble fra vakumklokken, vri fordeleren og teste på nytt.
Skal sjekke tenninga. må bare få skaffa meg nytt registerreimdeksel da delen hvor man leser av gradene er knekt av :P
Skal sjekke tenninga. må bare få skaffa meg nytt registerreimdeksel da delen hvor man leser av gradene er knekt av :P
Oops. Nøyaktig tenning er mye mer viktig for sluttresultatet sin del enn det nøyaktig AFR er så hvordan har du justert tenningen nå da?
Justert til 27 grader på 4000 mrd 1,5 bar i vakumklokka. Fåør den røk for ei stønn sia ;)
skal få tak på ny og montere daratenning ;)
Har sendt mail til Volvo i dag så jeg får papirer på hva bilen skal godkjennes med. Så da får vi tro jeg får svar over helga, så jeg kan finne på noe lurt å skrive til biltilsynet :)
Har også prøvd en annen dumpventil, men den holder ikke tett. Har derfor bestilt meg en bosch resirk.ventil med utskiftbare fjærer som sitter bla på Audi. så da får vi håpe det blir bedre.
Får også mye skryt over at bilen går bra av de som sitter på, så det er morro :)
Har bestilt meg en bosch resirk.ventil med utskiftbare fjærer som sitter bla på Audi. så da får vi håpe det blir bedre.
Får også mye skryt over at bilen går bra av de som sitter på, så det er morro :)
Anbefaler at du monterer denne "Audi style" dvs. med luft INN på siden av ventilen og ut i bunnen.
Mye skryt for bra fart i bilen du? Hmm! Det høres ut som lavkomp. forgasserturbo ja. :D
Aha da får jeg prøve det :) tror du forresten det har mye for seg å bruke den som resirkuleringsventil å sende det tilbake, kontra å la det gå ut i friluft?
ja folk synes den er kvek. en kompis med en 300hk 242 mente den gikk bedre en den. Det med "bare" 1,5 bar trøkk ;)
Med unntak av lyden ser jeg ikke at det har noen som helst betydning om du sender luften tilbake til turbo eller rett ut i friluft.
Morro det der og du har mer å gå på. :)
Aha da kjører jeg det i friluft ;)
Ja er det. prøvd den litt på 1,7 å da begynner dett jammen å dra godt ;) men har justert ned igjen til 1,3 for å at det ikke skal skje noe galt ;)
Det kan du godt begynne med og så kobler du deg inn på turboen når du går lei.
Sånn er det med den saken. Bedre safe than sorry, men B21ET har gode sylindervegger, smidd veiv, tykke smidde råder og pumpebensinvennlig kompresjonsforhold så jeg ser i grunnen ingen problemer med 1,7 BAR når du har skjærkantspakning på det oppsettet du har. Eneste forbeholdet er tenningsbank pga høy kjølevannstemp., for tidlig tenning e.l., men med stor turbo og 4,10:1 diff i en eldre 240 med B21 motor så ligger du uvanlig godt an. :)
Blir ikke lei litt puff og sututut ;) hehe
Ja et det jeg tenker å. Gikk nok fint å kjøre på 1,7. Eneste som er at motoren bli fort varm . Mest ved herjing når det ikke går så fort, og på grusveier. Hvorda vil det være å fjene termostaten? Eller blir motoren for varm? Var vel et triks med 5 kronig her?
Ellers så må mekanikeren få somla seg til å få montert det superfantastiske tennigsanlegget sitt ... slik at det lan lades mer med god samvittighet ;)
Blir ikke lei litt puff og sututut ;) hehe
Ja et det jeg tenker å. Gikk nok fint å kjøre på 1,7. Eneste som er at motoren bli fort varm . Mest ved herjing når det ikke går så fort, og på grusveier. Hvorda vil det være å fjene termostaten? Eller blir motoren for varm? Var vel et triks med 5 kronig her?
Ellers så må mekanikeren få somla seg til å få montert det superfantastiske tennigsanlegget sitt ... slik at det lan lades mer med god samvittighet ;)
Akkurat. Det indikerer at du har for liten radiator. Jeg mener at fjerning av termostat er en forferdelig idè. Det vil åpne returpassasjen mellom termostathus og vannpumpe og derfor ikke øke kjølekapasiteten som egentlig bare bestemmes av radiatorens kjøle kapasitet. Vi har juksa litt med å spyle vann på radiatoren med vindusspylermotoren og noen dyser. Den rette løsningen er imidlertid radiator med større kjølekapasitet. Det med 5 kroningen er mye misforstått. Volvo sine originale termostater tetter denne passasjen og en 5 kroning vil ikke kunne tilføre noe som helst. Grunnen til at dette trickset er oppstått er at man tidlig innsåg fordelene med å bruke en billig og kald universaltermostat på 65 - 70 grader. Slike termostater er kortere og vil derfor ikke tette returpassasjen. Når denne står åpen så reduseres fløde gjennom radiatoren fordi en god del av det vannet som er på vei til radiatoren tar snarveien rett ned i vannpumen og sørger for at man mister kjølekapasitet. Løsningen er å delvis lukke denne store lekkasjen med en 5 kroning.
Man kan også tette passasjen helt, men da MÅ!! man ALDRI glemme å ha varmeapparatet på full varme før termostaten åpner. Risken for å glemme dette er FOR stor til at denne løsningen kan anbefales. Jeg har forsøkt.
Til rent banebruk kan man modifisere en termostat med å komprimere fjæren til "returlokket" slik at den tetter returpassasjen helt og så hullborrer man selve flødeareralet og rundt flødearealet i termostaten slik at vannflødet gjennom radiatoren er maksimalt fra lave temperaturer. Med lavere kjølevannstemperatur som utgangspunkt før man begynner å herje med høye ladetrykk - jo lengre kan man herje før det blir så varmt at man risikerer tenningsbank.
Ser frem til du får på datatenning og evt. mappet dette i benk slik at motoren din kan få den tenningen den ønsker ved alle ladetrykk. Når motoren går godt med 27 grader på 1,7 BAR uten tenningsbank så vil den ha mye mer på 1,3 BAR og lavere ladetrykk så du enda mye å hente. :)
Så da er beste løsningen bedre radiator som alltid greier å holde temperaturen jevn? bedre vifte? Har egentlig byttet til meg ei 940 turbodiesel vifte jeg tenkte å prøve etter hvert, det vil nok kanskje hjelpe litt.
ja skal bli moro å prøve den. får vel mappet en del etter veien også. men ser jo fordelen av å mappe under kontrollerte forhold i benk også ;)
Så da er beste løsningen bedre radiator som alltid greier å holde temperaturen jevn? bedre vifte? Har egentlig byttet til meg ei 940 turbodiesel vifte jeg tenkte å prøve etter hvert, det vil nok kanskje hjelpe litt.
ja skal bli moro å prøve den. får vel mappet en del etter veien også. men ser jo fordelen av å mappe under kontrollerte forhold i benk også ;)
Det stemmer, større radiator er løsningen. Elektriske vifter er alltid veikere og dårligere enn motorvifter - sånn er det bare. Grunnen til at elektriske vifter fungerer er at de alltid brukes på radiatorer som er mye bedre enn de små og gamle radiatorene som ble brukt sammen med motorvifter.
Mappe fuel langs vei går helt fint, men for å mappe tenningskartet korrekt så bare MÅ!! man i benk.
Aha.
Får vel ta kontakt med en kar med rulle i hedmark/ østerdalen da ;)
Edit: Noen som vet om en ?
Har en virkning på hvor tidlig du klarer å lade opp igjen trykket ditt [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tenningen tenker jeg han mente.
Det som sto til slutt, resirk ventil [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke vet jeg :P men det blir vel ikke noe fryktelig trykk på innsugsiden av truboen selv med resirk. overskuddet av luften går vel bare ut filteret igjen.
Hvis du blåser trykkluft på ett kompressorhjul som står i ro så begynner dette å rotere. De som mener at resirk dumpventil gir raskere spool mellom gearene tenker sikkert noe i retning av dette.
Vis en resirk ventil er riktig juster, slipper den ikke ut alt trykke, så det er igjen rundt 0.1-0.2 bar, så klart ved raske gir skift. Å jeg har selv merket forskjellen på mine 940 turboer, selv med 13c.. Med resirk får du ikke en bitteliten pause når du girer fort å tråkker bunn gass, da har du turbo trykk med en gang [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er sant, men det er do det samme som er poenget med vanlig åpen dump å, så da spiller det vel liten rolle om man resirkulerer lufta eller bare slipper den ut i friluft ;)
For meg personelig, ville jeg gått for resirk, men det må jo bli opp til deg [emoji6]
Kanskje prøve begge å se om du får forskjellige resultater?
Sent from my iPhone using Tapatalk
må nok det for å komme til bunns i dette :P
Jau [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Overhalt litt eksos i dag som skura bakken... Fikk å laga meg en kardang bøy så nå går eksosen lenger en til bakakslingen for første gang siden det kom turbo i bilen :P Vart meget fornøyd, ser ut som det er god plass til akslingen selv med mye senk. Men det kommer velt til å skrangle å skure når jeg begynner å kjøre med det lell :P
Dette har opprinnelig vert en org. kardang bøy fra biltema... passet ikke akkurat godt til volvo slik den var...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/415.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150706_193410_zpsvnxkj1no.jpg.html)
Kardang Bøyen på 240 er mongo desverre.. Men ser da bra ut [emoji6]
Måtte bytte ut å juster JT 3" for å få fin tilpasning på en 240 jeg dreiv på.. Så du ekke alene om det [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
verste jeg vet med bil er den jævla eksosen. spesielt når en må ligga i grusen uten løftebukk. Men detta gikk faktisk ganske greit av en eller annen merkelig grunn :P
Ja synes det er dårlig tilpassing på JT anleggene, både på 2 og 940. kardangbøyen skrangler og skurer på begge biler av det jeg har erfart...
Tenkte litt på å legge den under. Men det er jo noe drit når en skal jekke opp bilen og akslingen klemmer ned eksosen. Dessuten var det dårlig plass til det på grunn av en hjemmelaget patent på bakre stabbstag ;)
Ja, stusselig til passning [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har fiksa på en del midlertidige, dårlige og stygge løsninger med trykkrørene i dag. Så nå har jeg fått på 2,5" og så lite bøyer som mulig. Lurer på om det også hjalp litt på tidligere ladetrykk. Håpløst å se når en kjører, men prøvde å filme det. Så ut til å være 1,6bar på 3600rmp. synest det ikke er verst for en tung holset :)
Var ute en kjøretur med bilen slet med at den ble veldig varm hele tiden. viste seg å være reima til vannpumpa :eek: fikk den på igjen, tempen ble fin og kjørte som en tulling for å teste, bilen ble strømmtom og motoren ble varm igjen uten at jeg merket det da spenningen var så lav at temp måleren fjusket.... reima var borte. Så må få tak i ny fort som f. Merket ikke noe uvanlig men, håper bare det gikk bra med toppen...
Men må si bilen går noe tullete godt selv. Drar noe jævlig når den bikke 1,5 bar. Kjørte på et parti med bløt vei å her spant det rett ut på pådrag på 3gir! Skumle saker :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/583.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150708_193645_zpst1u9qh7p.jpg.html)
Må da vell begynne å bli bra detta Bjørnar [emoji6]
Når man synes det går tullete selv, da er noe riktig [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så ut til å være 1,6bar på 3600rmp. synest det ikke er verst for en tung holset :)
Men må si bilen går noe tullete godt selv. Drar noe jævlig når den bikke 1,5 bar. Kjørte på et parti med bløt vei å her spant det rett ut på pådrag på 3gir! Skumle saker :D
Nå går det veien her. :) 1,6 BAR på 3600 o/min er det god grunn til å være fornøyd med. :)
2wd på våt vei med en turbomotor som fungerer er langt fra ufarlig hvis man ikke følger med. Med datatenning og oppjustert ladetrykk så kommer du nok til å slite løs på 4. gear også. Flere rundtom her river løs lett på både 4. og 5. gear ved rolig gasspådrag, som som for bare få år siden virket helt urealistisk. Direkte farlig.
Håper 945'n blir klar da, så vi får se forskjellen på diesel å bensin turbo [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håper 945'n blir klar da, så vi får se forskjellen på diesel å bensin turbo [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nytter ikke med en sure dieselbiler:rolleyes: hehe:p
Neia, skal bli gøy å se hvordan den fungerer ;)
Vi får nå sjå på det da [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå går det veien her. :) 1,6 BAR på 3600 o/min er det god grunn til å være fornøyd med. :)
2wd på våt vei med en turbomotor som fungerer er langt fra ufarlig hvis man ikke følger med. Med datatenning og oppjustert ladetrykk så kommer du nok til å slite løs på 4. gear også. Flere rundtom her river løs lett på både 4. og 5. gear ved rolig gasspådrag, som som for bare få år siden virket helt urealistisk. Direkte farlig.
Såppas! ja det er ingen spøk når bilen logrer med rompa på høye gir. Men moro lell :D
Du vet ikke forresten om lignende motorbygg har blitt godkjent hos biltilsynet?
Vi får nå sjå på det da [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Time will show
..... ;)
Såppas! ja det er ingen spøk når bilen logrer med rompa på høye gir. Men moro lell :D
Du vet ikke forresten om lignende motorbygg har blitt godkjent hos biltilsynet?
Det er kjøre- og eierglede ja. :)
Jeg kjenner ikke til det, men mener at mulighetene er tilstede med korrekt argumentasjon. Volvo leverte selv en 2 x dobbel 40 mm forgassersats til 8V rødmotoren i 360 som da tydeligvis må være godkjent. Hvis man da sier at man har en 140 hk Volvo B21AT motor som nylig er blitt påmontert Volvo sin egen 2 x dobbel 40 mm forgassersats og deretter effektmålt til 190 - 200 hk så burde det kunne gå gjennom.
Videre leverte (leverer ?) GIK Turbo ett turbokit til Volvo som heter VT211. Dette består også av 2 x dobbel 40 mm forgassere, men hvorvidt disse lar seg godkjenner er uvisst, men med hjemmelaget grenrør og Holset turbo så sliter du uansett.
http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis.html
Håper 945'n blir klar da, så vi får se forskjellen på diesel å bensin turbo [emoji6]
At dere får se forskjellen, det skal vi fort bli enig om. :D
Kanskje jeg få sende en mail til volvo da å høre om de kan sende noe informasjon rundt den satsen. Men det var uten turbo denne satsen til 360?
Ja sendte en mail til GIK om denne VT211 satsen. Erland som hadde greie på dette var på semester, men mailen skulle skulle sendes videre.
Ja tenkte å bare godkjenne den med gasserne og originalt ET manifold og turbo. Er tross alt bedre en ingenting.
Trur du skal klare å få det godkjent om den klarer avgass kravet [emoji6]
Det var det de var mest bekymret for på mitt bygg [emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trur du skal klare å få det godkjent om den klarer avgass kravet [emoji6]
Det var det de var mest bekymret for på mitt bygg [emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men får de målt det i norge da?
Avgassen ja.. Blir tatt på alle eu kontroller det [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Avgassen ja.. Blir tatt på alle eu kontroller det [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
ja faen :P
Men du har vell lov tell å forurense som ett fly da, siden den er 75.. Regla fra 75 gjelder da for den bilen liksom [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
ja er det. var det 3,5% CO det sto i kjøretøyforskriften? Prata med biltilsynet på tlf. i går. Der var det lite hjelp og råd å få. Fikk bare beskjed om å sende søknaden på hva jeg hadde tenkt å gjøre.
Kanskje jeg få sende en mail til volvo da å høre om de kan sende noe informasjon rundt den satsen. Men det var uten turbo denne satsen til 360?
Ja sendte en mail til GIK om denne VT211 satsen. Erland som hadde greie på dette var på semester, men mailen skulle skulle sendes videre.
Ja tenkte å bare godkjenne den med gasserne og originalt ET manifold og turbo. Er tross alt bedre en ingenting.
Det stemmer. Det var en ren sugemotor trimsats til Volvo 360, men hvis den i praksis fungerer helt fint med turbo ved godkjenning så hva kan de si? Alt er jo tidsriktige Volvo original deler.
Helt enig. God plan. :)
Men får de målt det i norge da?
Neida. Dette er misforstått. En orginal bil må klare gjeldende krav. Den er allerede typegodkjent og alt er i orden. Dette norske CO på tomgang dillet er bare for å kvalitetssikre at bilen ikke er utslitt til for langt unna original tilstand.
Med det samme man begynner å modifisere og trimme da gjelder det HEELT andre regler og kravene til dokumentasjon er så omfattende at slike tester ikke utføres i Norge. CO på tomgang og på lett rusing betyr ingenting i denne sammenheng.
Nei, men det er det de godkjenner etter [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
ja er det. var det 3,5% CO det sto i kjøretøyforskriften? Prata med biltilsynet på tlf. i går. Der var det lite hjelp og råd å få. Fikk bare beskjed om å sende søknaden på hva jeg hadde tenkt å gjøre.
Ja selvfølgelig. Se post #23 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=23) her: http://forum.vccn.no/showthread.php?70359-Hjelp-med-svar-på-motorbyttesøknad-16v-turbo
Ja stemmer. Får bare prøve å se hvordan det går. Er jeg heldig treffer jeg på en fornuftig og behjelpelig saksbehandler.
Mail sendt til volvo! Men disse forgasseren mine, stammer de opprinnelig fra volvo?
Ring risløkka. De veit hva de snakker om, opp og ombyggnings gruppa. [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men disse forgasseren mine, stammer de opprinnelig fra Volvo?
Nei, Volvo 360 forgasserene er samme Solexforgasser som sitter på Fiat Ritmo Abbarth. Dine forgassere er samme type ekte Dellorto turboforgasser som sitter på Lotus og Lancias turbomotorer.
Hvis du ser etter så ser du at de heter DHLA(H) og (H) betyr at det er "emmisjon" forgassere designet for orginale biler som må klare strenge avgasskrav. ;) Disse forgasserene er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses til å gi like lav CO og forurense like mye som vanlige ettermarkeds forgassere. Det er mange som sliter som makk med å få disse til å fungere tilfredsstillende uten massevis av "miljøvennlig" fusking og nysing p.g.a. det innebygde justeringssikre miljøhensynet. Dette burde være ett greit godkjenningsargument.
Ring risløkka. De veit hva de snakker om, opp og ombyggnings gruppa. [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja spørs det. Der du var å godkjente bilen også?
Nei, Volvo 360 forgasserene er samme Solexforgasser som sitter på Fiat Ritmo Abbarth. Dine forgassere er samme type ekte Dellorto turboforgasser som sitter på Lotus og Lancias turbomotorer.
Hvis du ser etter så ser du at de heter DHLA(H) og (H) betyr at det er "emmisjon" forgassere designet for orginale biler som må klare strenge avgasskrav. Disse forgasserene er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses til å gi like lav CO og forurense like mye som vanlige ettermarkeds forgassere. Det er mange som sliter som makk med å få disse til å fungere tilfredsstillende uten massevis av "miljøvennlig" fusking og nysing p.g.a. det innebygde justeringssikre miljøhensynet. Dette burde være ett greit godkjenningsargument.
Aha. Godt argument. Låner noe av dette i søknaden jeg?
Hvorfor har ikke disse miljøvennlig fjusking? ;)
Ja, var dæ [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha. Godt argument. Låner noe av dette i søknaden jeg?
Hvorfor har ikke disse miljøvennlig fjusking? ;)
Javisst.
Pre-emision forgasserene er annerledes, det er ett mye større utvalg av dyser og de kan derfor dyses mye feitere og mindre miljøvennlig enn det emision forgasserene kan. Denne feitere og mindre miljøvennlige AFR blandingen forhindrer nysing og fusking.
http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-parts/dhla-idle-jet-holder-emulsion-tube/
Grunnen til at dine emision forgassere ikke nyser og fusker slik som de aller fleste andre emison forgasser er at de har fått en omgang "Lurium 1000." ;)
Skjønner :)
Dine forgassere har fått en omgang lurium 1000. ;)
Say no more ;)
Må nok det.
Du kan sikkert med fordel nevne i søknaden din at grunnen til at det finnes og heter "emision" forgassere er at de er såkalt "tamper proof", dvs konstruert slik at det ikke er mulig å dyse og justere dem fra å være miljøvennlige til å bli miljøfientlige.
Sånn i farten mener jeg at slike forgasserene ble brukt på biler inn på 1980 tallet så forgasserene klarer fint de utslippskravene som var gjeldende på den tiden og derfor iallefall de kravene som var gjeldende i 1975. I og med at forgassere dine som nevnt er "tamper proof" emison utgave som ikke "kan" (eller "skal kunne" iallefall ;)) endres i negativ retning, så burde det kunne godkjennes.
Det satt vel tilsvarende Dellorto gassere originalt på en del alfa romeo blant annet?
Jeg ville nok googla litt og funnet biler som er levert med tilsvarende gassere originalt, det kan være det som skal til for å få aksept.
Ja stemmer. Disse ble brukt i Lotus Turbo Esprit på 80tallet står det på nettet. Denne leverte 215hp og 298 nm på en 2,2l. Dette jo rundt det 240 kan godkjennes med. Jeg kjører jo med mindre motorvolum og på realistisk trykk med den lille ET turboen burde jo dette være greit.
fy faen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/634.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150710_131814_zpsc1lpx3cf.jpg.html)
Noen som vet hva denne tykke gule midt på releet er til? tror det er den som har skapt trøbbelet
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/637.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150710_132719_zpsibt9v4kr.jpg.html)
Brønni att deg? [emoji50]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gått ei kule varmt ja.
Alt lyste plutselig og motoren ville ikke stoppe på tenninga :p Har vert noen ruskete elektrikere her oppigjennom tida med strømtjuver og det som verre er. Ikke førstegang det brenner i denna bilen ette jeg kjøpte den ...
Såpass [emoji50]
Stusselig mæ mætti brænn da [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja var ekstralys i grille på'n da jeg kjøpte den men der brant ledninga opp ei uke :p
Neh, kjentfolk her og jo! Visste det kom til å bli no verstingbygg på deg med åra :) skal følge med her.
Neh, kjentfolk her og jo! Visste det kom til å bli no verstingbygg på deg med åra :) skal følge med her.
Jasså, Ilsengs store sønn ;) det må du gjør :)
Stygt red for at jeg må bytte store deler av ledningsnettet. Brent helt inn under dashbordet ser det ut til...
Kontakta inn på lysbryteren var smeltet og koblet utenom. Har vist vert varmt til noen før.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/669.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150710_171330_zps3bh34txn.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/672.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150710_171347_zpsx3a9vvxc.jpg.html)
Tror jeg kommer til å kutte av ledningsnettet der det er i orden og lodde på nytt fra en 79 mod. med b19. (det bør vel passe?) Hvis det ikke ev veldig letvindt å bytte hele nettet da?
Hvordan lyder dette?
Motor
Jeg vil bytte ut den originale sugemotoren (b12a, forgasser) med en turbomotor basert på en Volvo b21et motor. Dette er originalt en insprutmotor. Jeg ønsker å konvertere insprutystemet til to stykk forgasser.
Forgasserne vil bli av typen to-porters Dellorto DHLA 40 (H). Dette er ekte Delloro forgassere som er beregnet for turbo og er av samme type som sitter i Lotus Turbo Esprit motorer fra 1980 tallet. Her leverte de 215hk og 298 nm på en 2,2l turbomotor. Motoren jeg skal bruke har et mindre motorvolum. Dette sammen med den lille originalturboen som er levert av Volvo, mener jeg at motoren vil holde seg innenfor effektkravene for denne bilen.
(H) står for «emmisjon» Forgasserne er altså designet for originale biler som må klare strenge avgasskrav. Forgasserne er såkalt «tamper proof» som er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses og justeres fra å være miljøvennlige til å bli miljøfarligere, for å oppnå høyere effekt. Disse forgasserne ble som sagt brukt på biler ut på 1980 tallet. Altså klarte de avgasskravene som var stilt på 80tallet, vil de klarte kravene for denne bilen fra 1975.
Eksosanlegget blir 3 toms med to lyddempere, like mange som sitter der originalt. Motoren vil forøvrig bestå av originaldeler. Motorvolumet vil bli uendret fra det opprinnelige og effekten vil være lavere en 220hk og 275Nm, med ventilerte bremseskiver (se vedlagt dokumentasjon fra Volvo)
Må bytte ut :
Den lille orginal turboen til orginal turboen.
Å ta vekk att du mener dette vill være
Inne for krava.
Skriv heller att med dette vill den levere ca 180hk.
Benke papirer kan fram legges om ønskelig.
du må for all del huske att du skal ikke mene noen ting i søknaden, du må sende en spørrende søknad, der du skriver nesten som du ikke vet hva du gjør å spørr de om råd.
Siden de er lettere å ha med å gjøre når du spør dem om hjelp i stede for å presentere dine meninger [emoji6]
Ellers virket det greit etter min erfaring med bt [emoji4]
Kanskje en fordel å send denne til opp og ombyggnings gruppa, da je tviler på att det vanlige vegvesenet vill i det hele tatt se på den [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk :) gode råd!
Ja sender du det da bare til Risløkka trafikkstasjon?
Hvordan lyder dette?
Med kontrollmyndighetene må man vokte seg vel for å ikke snakke eller forklare seg inn i problemer.
Jeg mener at man bør unngå ord og uttrykk som åpner for spekulasjon. "Turbomotor basert på" åpner for spekulasjoner om hva som egentlig er gjort.
Foreslår at du vurderer følgende:
Jeg ønsker å oppgradere min originale Volvo B21A motor til Volvo B21AT spesifikasjoner ved å påmontere den Volvo sin B21AT R-sport turbosats som øker effekten fra 112 - 140 hk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/712.jpg
Jeg søker høyere effekt enn 140 hk og ønsker derfor å oppgradere denne turbosatsen fra èn stk. original turboforgasser til 2 stk. dobble originale turboforgassere. Volvo valgte selv denne løsningen med sin R-sport sats til Volvo 340.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/714.jpg
Effektmåling vil bli gjennomført og resultatet dokumentert og fremvist Dem.
Det eneste jeg ikke har rørt eller modifisert på forgasserene dine er tomgangsdysene som er #60 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=60) og ergo litt store. Hvis du skal klare å gjennomføre dette så absolutt MÅÅ!! du unngå å avsløre at motoroppsettet ditt IKKE er så miljøvennlig som det du har påstått i søknaden. Du må derfor beregne å kjøpe tomgangsdyser i størrelse 52 -55 slik at du holder off-idle CO så lav som mulig.
Med en stor og kraftig coil og litt elektronikk kan du kjøre høye AFR uten problemer med fusking og nøling. Her ett eksempel på fuskfri kjøring selv om lambdameteret er langt utenfor skala på magert. 14,7:1 i AFR er midt på det gule feltet.
https://www.youtube.com/watch?v=6fclNrwuuhQ
Sjekk forøvrig forbruket Volvo oppgir i konstant 90 km/t med vanlig fordeler og 2 stk. dobble forgassere, 0,8L mil.
Men jeg har jo byttet til b21et blokk. Vil det ikke spille noen rolle det? eller legger de ikke merke til det?
Kan jo selvsagt sette putte ET stemplene i A blokka også...
Men jeg har jo byttet til b21et blokk. Vil det ikke spille noen rolle det? eller legger de ikke merke til det?
Kan jo selvsagt sette putte ET stemplene i A blokka også...
Mange tenker sikkert at de må forsøke å overbevise trafikkstasjonen om å si ja til en søknad om ombygging og trimming. Dette er vanskelig. Man bør heller søke på en slik måte at det blir vanskelig for dem å forsvare å si nei.
Eks: "Har du dokumentasjon fra VOLVO på at de godkjenner en AT sats på en ET motor?" "Det må vi ha før vi kan godkjenne." Hva gjør du da?
Det viktige er å overbevise dem først og da bør man holde det enkelt. Det tar alltid noe tid fra du sitter og skriver søknaden til du skal vise frem bilen. Det er ikke umulig at du f.eks kan miste viftereimen, koke motoren og derfor bare måtte bytte ut en gammel motorblokk med en annen i mellomtiden. ;)
Takk! Mye god info her. Bør vel greie å få skrapet sammen en vettu søknad nå. Lettere å be om tilgivelse en tillatelse, hehe :p
Skaffe med et dusin eller to av slike i forskjellige størrelser da ;)
http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-parts/drla-dhla-idle-jet/
Takk! Mye god info her. Bør vel greie å få skrapet sammen en vettu søknad nå. Lettere å be om tilgivelse en tillatelse, hehe :p
Skaffe med et dusin eller to av slike i forskjellige størrelser da ;)
http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-parts/drla-dhla-idle-jet/
Det er min erfaring også. :)
Utvalget i tuningdeler til Dellortoforgasserene er stort så de kan virkelig finjusteres, men hvis jeg skal tippe så løser du nok denne utfordringen med ett sett med 53, ett sett med 55 og ett sett med 57 dyser.
Da får jeg prøve det etterhvert. ;)
Kjørt stor-elvdal rundt i dag etter ett ledningsnett som passer. Her er game nettet på vei ut og det nye på vei inn!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/802.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20150712_190459_zpsnl64x73h.jpg.html)
Skal bli godt å få rydda opp hunder der. Er jaggu mye ruskette kobling. Lodde litt til uka så får vi tro det virker og ikke no mere som ryker før "børninga" på Kaupangsmarten :D Bare å ta turen folkens ;)
Håper den er i gang til da vell [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor tar 240 signal til original turteller fra? Coil eller dynamo?
Coil trur jeg [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det j tenkte meg ;) Takk :)
Stemningsbilde fra dagens træl!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/4.png (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/Screenshot_2015-07-17-19-23-43_zpsfmyuf1x6.png.html)
Sendt fra min knuste Samsung
Min er ikke klar, men du laget show du? [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min er ikke klar, men du laget show du? [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei faen..
Må prøve det da. Skal du oppover da?
Har drevet på i hele dag å slitt med oljesøangen tiø turboen. Men nå håper jeg at jeg har løst problemet ;)
Sendt fra min knuste Samsung
På tur nå [emoji6]
Håper da du rekker det [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tøft ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Da var marten over, med bilutstilling og børning ;)
Fikke mye oppberksomhet på utstillinga og folg gliste godt da de kikka nærmere på bilen :D
Under børninga sleit jeg med at motoren kutta etter ei lita stund. Skjedde flere ganger og ca. etter like lang tid utpå hver gang. Tror gasserene ikke får nok bensin og går tørre...
Ellers spant det lett på 3a :D prøvde 4. giret også. Begynte faktisk og spinna men gikk over til å slure [emoji14] se film under
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1232.jpg (http://i1324.photobucket.com/albums/u617/BjornarW/received_10204175217453276_zps9tbhrbv8.mp4)
Her kokte også bilen og fikk aplaus da jeg ble dyttet av bana :D
Her er noen få bilder å. Skal prøve å få skaffet flere fra helga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1233.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/FB_IMG_1437306918566_zpspqsjoz3d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/6.jpeg (http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/received_10204164335781241_zps4phuozzu.jpeg.html)
Sendt fra min knuste Samsung
Da var marten over, med bilutstilling og børning ;)
Fikk mye oppberksomhet på utstillinga og folk gliste godt da de kikka nærmere på bilen :D
Mission accomplished. :)
Under børninga sleit jeg med at motoren kutta etter ei lita stund. Skjedde flere ganger og ca. etter like lang tid utpå hver gang. Tror gasserene ikke får nok bensin og går tørre... Ellers spant det lett på 3a :D prøvde 4. giret også. Begynte faktisk og spinna men gikk over til å slure
Hehehe, originale forgassere er ikke designet for slik bruk så man kan ikke utelukke at større nåleventiler er nødvendig nå.
Se film under
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1232.jpg (http://i1324.photobucket.com/albums/u617/BjornarW/received_10204175217453276_zps9tbhrbv8.mp4)
Takk for titten og for god underholdning. Morro. :) Bare fortsett å legge ut.
Her kokte også bilen og fikk aplaus da jeg ble dyttet av bana :D
Den originale motorviften er kraftig undervurdert når man herjer på denne måten. Hint, hint. Koking VIL gi problemer.
Blir brukt [emoji6]
Var moro å se på da [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her er film av en annen runde. Man ser at bilen kutter tett etter at jeg putter 3a
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/1252.jpg (http://i1324.photobucket.com/albums/u617/BjornarW/Mobile%20Uploads/received_10204175243373924_zpshqzwqdnf.mp4)
Sendt fra min knuste Samsung
Detta er tråd som eg liker :D Eg tråkker vel så godt som 95% av forumet på tærne når eg seier at eg syns at turbomaskiner med hi-tech sprut er kjedelig, men det for nå så være :p
Er så vidt i gang med noe av det samme som du holder på med, bare med 3 doble og japse. Så detta er god motivasjon :)
Takk for det :) er nok mange som hater deg nå ja ;)
Spennende, hva slags bil/motor skal du bygge på? Blir det tråd på ett eller annet forum?
Sendt fra min knuste Samsung
3 dobbel er tøft [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Går hardt for seg her om dagen [emoji14] Spakstellet røk av så det banka i mellomakselen for noen dager siden. Laga en midlertidig fiks i går og bilen har aldr vert så god å gire [emoji14] skal ut med kassa å bytte kjøtsj og urløserlager så da skal jeg ta spakstellet skikkelig da.
Monterte også org turteller i dashbordet og egen tempmåler da jeg ikke stolte på en originale. Ser at det ikke skal mye herjing til før det er oppe i 100 grader.
Sendt fra min knuste Samsung
Samma probleme som på bilen min [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Monterte også org turteller i dashbordet og egen tempmåler da jeg ikke stolte på en originale. Ser at det ikke skal mye herjing til før det er oppe i 100 grader.
Som sagt, motorvifter og skjold er undervurdert. Det samme gjelder å spyle intercooler og radiator med spylervæske e.l. fra en dyse.
Elektriske vifter og en tilhørende radiator med tilfredsstillende kjølekapasitet er for folk flest uhyggelig kostbart. En bekjent har investert til sitt prosjekt, men det passerte kr. 15 000,- for en radiator, to el-vifter og skjold.
Samma probleme som på bilen min [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Problem med spaken du å? Blir litt brutalt med 50cm girspak og kvass giring. ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Som sagt, motorvifter og skjold er undervurdert. Det samme gjelder å spyle intercooler og radiator med spylervæske e.l. fra en dyse.
Elektriske vifter og en tilhørende radiator med tilfredsstillende kjølekapasitet er for folk flest uhyggelig kostbart. En bekjent har investert til sitt prosjekt, men det passerte kr. 15 000,- for en radiator, to el-vifter og skjold.
Får vel prøve det ;) vann fra en spyleveskedunk på radiatoren hadde heller ikke vert dumt nei. Liker slike fattigmansløsninger ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Nei, varmen [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha. ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Får vel prøve det ;) vann fra en spyleveskedunk på radiatoren hadde heller ikke vert dumt nei. Liker slike fattigmansløsninger ;)
Flere rundt her har kjørt dette med suksess.
Det man må være nøye med er dyser som forstøver godt og ikke for store mengder vann. Det er nemlig ikke vannet som kjøler, det er når vannet fordamper at det kjøler. Man skal derfor ikke kjøre på med så mye vann at det kommer vann inn i motorrommet. Målet er at ALT vannet skal fordampe på intercooler og radiator. Ett par, tre topper fra spraybokser med vindusvask o.l. gir god forstøving og passe mengde.
Gode, utspekulerte, uvanlige og velfungerende fattigmannsløsninger er både nyttige, interessante og underholdende, så: Enig med du. :)
Nei, varmen [emoji6]
Elektriske vifter er brukt av komforthensyn som mindre støy og litt lavere forbruk på ROLIG!!! kjøring med ørsmå gasspådrag. De er også egnet til dragracing og til høybudsjett motorsport.
Jeg mener imidlertid at de er lite hensiktsmessig på eldre og rimeligere biler som herjes med gasspedalen i bunn.
Jeg valgte å investere i en slik til mitt prosjekt med dobble radiatorer: http://www.summitracing.com/int/parts/flx-1817/overview/
Sjekk tilbakemeldingene fra kunder som har kjøpt denne viften fra summitracing. ;)
Her flere nyttige og opplysende tilbakemeldinger: http://www.summitracing.com/int/parts/flx-1818/overview/
Tenk hva dette vil bety for kjølingen av ladeluften. ;)
Til orientering: Her en slik elektisk vifte som kunde nr. 2 i den ovennevnte linken snakker om. Nesten 7 ganger så dyr, men den kjøler ikke bedre. http://www.summitracing.com/int/parts/flx-183/overview/
Har desverre ikke plass til slike vifter [emoji53]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har desverre ikke plass til slike vifter [emoji53]
Vel, som du ser, da må kjøle-delen av trim-budsjettet økes kraftig. Jeg mener at man kan, som ett tillegg og som prikken over I`en, montere "vifte-boostere" som kjører høyere volt inn på viftene og øker effekten på dem.
Takk for det :) er nok mange som hater deg nå ja ;)
Spennende, hva slags bil/motor skal du bygge på? Blir det tråd på ett eller annet forum?
Sendt fra min knuste Samsung
Holder egentlig korta litt tett til brystet, men bygger på ein 2,4l rekkesekser fra Datsun. Så til nå er største problemet plass til trykkboks mellom gasserane og bremsekraftforsterker, så skal gå i gang med å få på ein mindre bremsekraftforsterker som står nærmere torpedoveggen. Har jo heil skrudd tryykkboks i alu som bygger 70-80mm ;) Resten for være litt hemmelig ennå :p
Blir mulig ein tråd ein eller ana vei vist e finner et forum som bygget passer innunder ;)
Må linke den turbo-am.
Hvor får man tak i det batland?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor får man tak i det Batland?
Her: http://www.jegs.com/i/JMS/227/P2200/10002/-1?parentProductId=2985408
Her: http://www.amazon.com/PowerMAX-Universal-Cooling-Voltage-Booster/dp/B00J0AM3PG
Det blir rått tror jeg turbo-am ;) er det dellorto du har tenkt å bruke?
Sendt fra min knuste Samsung
Synest jeg tømmer motore litt fort for turtall. Ikke noe stort problem, men over 6000 er det ikke mye å hente med a kammen. Er det D kam som er det neste rette valget og prøve? Hva med M og V kam? Hva med aftermarked kammer? Tenkte også å få porta en topp selv i vinter om jeg får tid. Så kammen kunne jo ha passet sammen med det, samt stivere ventilfjører.
Hadde vert gøy å varve 7500 - 8000 med motoren :D
Sendt fra min knuste Samsung
Synest jeg tømmer motore litt fort for turtall. Ikke noe stort problem, men over 6000 er det ikke mye å hente med a kammen. Er det D kam som er det neste rette valget og prøve? Hva med M og V kam? Hva med aftermarked kammer? Tenkte også å få porta en topp selv i vinter om jeg får tid. Så kammen kunne jo ha passet sammen med det, samt stivere ventilfjører.
Hadde vert gøy å varve 7500 - 8000 med motoren :D
Tenk slik at en kam kun kan sabotere og ikke hjelpe oppsettet. :confused:
Det jeg mener er at dersom du har en fullt bearbeidet topp, KL sitt extrem grenrør og en Holset HX Super 40 så har du oppsett til nærmere 9000 o/min. Hvis du så putter i en A-kam så drar du ikke særlig lenger enn 6300 o/min. uansett.
Hvis man har ett oppsett med 35 mm eksosventiler, F-manifold, 240 eksosmanifold, en turbo med A/R0,48 turbinhus og 2,5" eksos så drar man ikke turtall uansett hvilken kam man putter i.
Kammen må altså komplettere oppsettet og ikke prøve å kompensere for feil og mangler.
M-kammen er ubrukelig og V-kammen har så aggresive ramper at den ikke er egnet til å dra turtall. Folk har faktisk tatt fram trimkam som ligner på V-kammen bare mindre aggresiv for å tåle høyere turtall.
Nei akuratt? Da bør jo jeg kunne med fordel kjøre med en mere turtallsvillig kam?
Sendt fra min knuste Samsung
Nei akuratt? Da bør jo jeg kunne med fordel kjøre med en mere turtallsvillig kam?
Det er riktig, men du må passe på at overlappet ikke blir høyere enn baktrykket ditt tillater. Hvis du har endel baktrykk (dette MÅ måles) så mener jeg at STS237/116 er ett trygt, godt og turtallsvillig valg. Jo lavere baktrykk du har jo mer går det i retning av STS247/110, men da må du ha turbo som er i stand til å levere den nødvendige luftmengden til dette effektpotensialet.
Aha. Baktrykket måles etter turboen?
Sendt fra min knuste Samsung
Baktrykk måles i grenrøret [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leste en plass at det var forskjell på baktrykk som måles etter turbo og mottrykk som måles i eksosmanifolden.... men hva som er rett vet ikke jeg [emoji14]
Sendt fra min knuste Samsung
Bak trykke er i værtfall trykke mellom motor å turbo, fordi det er der det intresange trykket er, etter som det er en indikasjon på om turbo størrelsen er riktig + att du kan få problemer med å få ventilene til å stenge med for høyt baktrykk [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er nok rett ;) holder skikkelig trykkmåler fra tess å måle med med tanke på varme?
Sendt fra min knuste Samsung
Det som endel gjør Bjørnar er å borre et høl og gjenge opp i grenrøret også bruke litt bremserørsdeler også bare bruke en vanlig turbotrykksmåler.
Jeg bruker 2m 6mm bremserør, som er snurra i spiral for og få ned tempen på gassen og inn i en 0-6bar fra tess [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha. Blir vel ikke så mye varme igjen med 1m med tynt kobberrør så ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Jeg bruker 2m 6mm bremserør, som er snurra i spiral for og få ned tempen på gassen og inn i en 0-6bar fra tess [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Høres lurt ut ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Du kan Holde på enden av røret uten problemer [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg på ;) får prøve å få laga til no etterhvert da :)
Sendt fra min knuste Samsung
Leste en plass at det var forskjell på baktrykk som måles etter turbo og mottrykk som måles i eksosmanifolden.... men hva som er rett vet ikke jeg [emoji14]
Når du setter nippel etter turbo og måler trykket i downpipen så er det, på full gass, fullt ladetrykk og fullt turtall, 0, - null- motstand som er målet. Jo dårligere og mindre egnet eksosanlegget er i forhold til trimming, jo høyere trykk vil du måle.
Når du setter nippel i grenrøret eller turbinhuset så avslører du turboen sine egenskaper. Våre målinger har vist at moderne, kostbare turboer er sjokkerende mye bedre enn eldre turboer. Dette tillater som nevnt bruk av betydelig værre kammer og høyere ladetrykk og da bare spruter det ut effekt. (Værste 4 syl. rødmotoren er nå i 1700 + hk. Se siste Bilsport. Også morro se at en slik kar ikke fikk Dellorto og turbo til å fungere skikkelig . ;) )
Jeg bruker 2m 6mm bremserør, som er snurra i spiral for og få ned tempen på gassen og inn i en 0-6bar fra tess [emoji6]
Ser man det du! Hvilket oppsett kjører du og hva har du målt av baktrykk?
Jeg har 945 med OM606, altså Mercedes diesel sekser, med stor turbo å diesel til 600hk, men ikke fått clutchen til å virke etter måler ble montert desverre
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har 945 med OM606, altså Mercedes diesel sekser, med stor turbo å diesel til 600hk, men ikke fått clutchen til å virke etter måler ble montert desverre
Akkurat. Stusset på 0-6 BAR måleren, men nå gir det mening.
Baktrykket bør vel ikke være større en ladetrykket?
Sendt fra min knuste Samsung
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.