PDA

Vis full versjon : Soting/toning av ruter på 2006 v70



Nyland
09/04/14, 22:17
Skal tone/legge på film på rutene i V70'n.

Vet at kjøretøyforskriften sier at sideruter foran og frontrute er off-limits.

Har v70 blitt levert med originaltonede vinduer fremme?
Er er det noen som vet hvor mange % dette er?

Skal få det gjort av et firma, og tenkte å ta med rutene foran i en lysere film en resten.
Noen som har tips til hvor mye man børe sote rutene i %?

Kona ønsker å få sota ruter, samtidig som hun skal kunne se ut av vinduene når hu rygger...
Og jeg gjør bare som kona ber meg om. :)

Alle tips/råd tas imot med takk!

Henrik V.S
10/04/14, 11:31
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=67250&start=0

Der er nyere Volvo iallefall, usikker på V70N. :)

" En gissning säger att fabrikstonade rutor på V70 motsvarar ca 75% film (25% genomsläpp)"



Hentet fra http://www.autooptikk.no:

20% lysgjennomtrengning (tilsvarer original-toning på nyere biler)

Nyland
10/04/14, 16:38
Kjøretøyforskriften er klinkende klar på alt som har med film o.l å gjøre:

Kjøretøyforskriften kap. 31 pkt 3:

3.
Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.



Derimot er originalt godkjent, derfor jeg lurte ;)

FroBe
10/04/14, 22:15
Alle mine ruter har et form for solfilter i glasset originalt, men det er så lyst at man ikke ser det. Ruller man ned en rute ser man at de har en svak fargetoning, og vinduene stopper solvarmen.
Frontlyktene er det eneste glasset helt uten fargetoning.

Ola Hagen
11/04/14, 21:35
Hvis du får brente solfilm på rutene så er de jo vanskelig å oppdage ;) sleng ut ett bilde når du har gjort det :)

aarnes
11/04/14, 22:04
Evt. pulvertoning. da kan de jo pelle så mye de bare orker uten å si at du har klistra eller limt på noe ;D

Elverumawd
12/04/14, 15:26
Jeg hadde 35% rundt hele. kjørte i to år med det uten å bli stoppa, valgte og fjerne de da jeg skulle eu godkjenne den nå :-)

Ola Hagen
12/04/14, 16:15
Jeg hadde 35% rundt hele. kjørte i to år med det uten å bli stoppa, valgte og fjerne de da jeg skulle eu godkjenne den nå :-)

DET er godt gjort å ikke bli stoppa siden du kjører på favoritt veien til BT, elverumawd :p (riksvei3/husum)

Elverumawd
12/04/14, 16:35
Sklir bare naturlig inn vett ;-)

grove skrive feil rettes til galaxy'n ;-)