PDA

Vis full versjon : 240 diff/aksling til drifting - hvilke?



heltgrønn
09/04/14, 02:15
Har en ganske fin 240 som jeg tenker å mekke litt på sånn at jeg både kan kjøre den til vanlig og ligge sidelengs om jeg blir gira på det (er bane i nærheten her). Vet at folk sveiser diffen for å kunne drifte, men det er jeg er ikke så veldig gira på å gjøre. Leser at den da kan bli litt kjip å kjøre til daglig. Finnes også noen differ som funker til begge deler, så vidt jeg har skjønt, men disse koster kanskje mer enn det smaker i forhold til hvor "god" jeg er til å drifte. Så finnes det noen middelvei, eller er det enten eller? Enten sveis eller dyr diff?

Aksling - jeg har fundert litt på å sette turbo på motoren jeg har, evt. sette i annen motor med turbo. Håper å havne rundt 210-220 hk, så noen formening om akslingen som står på tåler det? Alt er originalt.

chbre
09/04/14, 06:31
Truetrack


Sent from my iPhone using Tapatalk

ellingsøyern
09/04/14, 07:25
truetrac fra summitracing.com, søk på "truetrac volvo" så får du opp en som har produktnr:588 til slutt

Daruu
09/04/14, 11:12
Locker da evt, slipper å shimse og de er billige.
Mere ukomfortabel til vanlig bruk, men låser 100 % hver gang, noe ikke alltid truetracken gjør

heltgrønn
09/04/14, 18:30
Aner ikke hva shimsing er en gang.. Hehe! Hva legger du forresten i ukomfortabel?

ellingsøyern
09/04/14, 18:56
den tikker når du svinger. shims er det som er mellom diffklumphuset og lagrene, tynne skiver som er forskjellig fra aksling til aksling. sjekk bakaxel.se å se etter dana 30 aussie locker. denne kan du putte rett i din diff om du har åpen diff. bytter ut tannhjula inni diffen med aussielockeren. koster rundt 3500,- omtrent det samme som truetrac men som sagt over kan du oppleve at truetrac ikke sperrer 100% ut av en sving om du har lite motor.

heltgrønn
10/04/14, 22:34
Hadde feks 200 hk holdt for å få 100% sperring med truetrac?

A.Finstad
10/04/14, 22:58
den spærrer ikke med moment eller hester, det er en momentflytter som flyttermomentet fra det hjulet som spinner til det hjulet med grep å det krever at du har minimum 15% grep på det hjulet som skal ha grep ellers funker den ikke.

å den truetracken som blir solgt nå har lavere pre load en den forgie så de som er nå spinner fortere på et hjul en før ;)

eab
10/04/14, 23:10
Har de sluttet å selge den 588 high preload altså?

Uansett så tror jeg kanskje jeg ville valgt noe annet enn truetrac til seriøs drifting. En truetrac er kjempegod til å få effekten i bakken, men har endel bakdeler som sannsynligvis vil komme til syne i seriøse driftebiler. Et eksempel vil være, som nevnt over, hvis et av hjulene plutselig mister feste/motstand. I en stiv bil som kanskje er litt oppe på curbsen, litt utenfor banen med ytterhjulet, eller bare hopper til litt på en hump så er det gjort.

En skikkelig lamelldiff (nei, ikke nødvendigvis den orginale volvodiffen) ville nok vært hakket bedre.

ellingsøyern
10/04/14, 23:17
588 er fortsatt i produksjon så vidt jeg vet, å den har mye høyere preload en de tidligere truetracene...

heltgrønn
10/04/14, 23:53
Heheh føler meg ikke så veeeldig mye klokere nå, egentlig. :)

ellingsøyern
11/04/14, 00:15
hehe, preload er det samme som forspenn, eller for å blondere det helt: hvor mye som skal til før den spinner på begge..:P

hiv i en aussielocker du, gjort på en helg og trenger ikke noe spess utstyr annet en generelt verktøy, bør låne deg en momentnøkkel, kan finne riktig moment til deg om det trengs/tår i haynes bøkene til rwd volvo. ny difflokkpakning og helst ny olje.

heltgrønn
11/04/14, 10:46
Hehe truetrac it is, da. :) takk for innspillene!

ellingsøyern
11/04/14, 10:52
der gikk det fort så der ble det en skrivefeil, hiv i en aussielocker mente jeg:P

Daruu
11/04/14, 12:51
Du får locker'n billigere om du bestiller fra USA btw.
Mulig det går ann å få rabatter på powertrax locker ennå etter gruppekjøpet å, men det gir jeg omsær ikke ut til ikke betalende medlemmer ;)

heltgrønn
11/04/14, 13:49
Hva er forskjellen på aussie-en og powertrax-en da, og hva koster powertraxen? Hehe og hva koster det å bli betalende medlem? heheh

ellingsøyern
11/04/14, 13:54
forskjellen er ikke stor, du kan søke på dana 30 locker på ebay.com å se litt der, så kan du søke på det samme på summitracing.com

men husk at disse har en litt irriterende klikkelyd om du kjører plasser det er mange svinger


legger ved en film av bakterius her inne sin 242 med aussielocker(vertfal en locker, husker ikke om det var aussie) hør fra 4.15


http://www.youtube.com/watch?v=8DLV1SbNYPA

heltgrønn
11/04/14, 14:17
"Klikkelyd" må vel være tidenes underdrivelse.. Det der er nok helt uaktuelt, gitt.. Hehe!

Hva med lamellsperre? Dukka opp under et søk her, men finner ikke forklaring på hvordan denne funker kontra de som alt er nevnt her. Kan jo virke litt som om jeg ender med å kjøpe en brukt diff og sveiser den for å se hvordan det blir..:)

Edit: Nei, blir nok ikke sveis heller, gitt.. :rolleyes:

ellingsøyern
11/04/14, 14:25
vanskelig å oppdrive å tåler ikke herjing, men den er forsåvidt fin å sladde med om du behandler den fint, daihatsu93 selger en til 2000kr om jeg ikke tar feil.. om ikke den er av interesse kan du bare legge inn bestilling på truetrac fra summit, kommer på rundt 4k+- å da har du holdbar diff som ikke ryker å spinner på begge om du har litt motor å ikke alt for stiv bil,legger ved en video av en bil her fra forumet som har samme diffen, ikke drifting men endel spinning da:P


https://www.youtube.com/watch?v=Apd8L9I3jYA


legger ved link til diffen du trenger, bør levere den til en som har litt peiling om du skal få det til
http://www.summitracing.com/int/parts/dtl-912a588/overview/

heltgrønn
11/04/14, 14:54
Ikke dumt, takk for linken.

Vet du forresten hva slags motor han på videoen har?

The Sven
11/04/14, 14:57
vanskelig å oppdrive å tåler ikke herjing, men den er forsåvidt fin å sladde med om du behandler den fint, daihatsu93 selger en til 2000kr om jeg ikke tar feil.. om ikke den er av interesse kan du bare legge inn bestilling på truetrac fra summit, kommer på rundt 4k+- å da har du holdbar diff som ikke ryker å spinner på begge om du har litt motor å ikke alt for stiv bil,legger ved en video av en bil her fra forumet som har samme diffen, ikke drifting men endel spinning da:P


https://www.youtube.com/watch?v=Apd8L9I3jYA


legger ved link til diffen du trenger, bør levere den til en som har litt peiling om du skal få det til
http://www.summitracing.com/int/parts/dtl-912a588/overview/

Fungerte bra den 740en. Tråd på forumet?

Hadde selv truetrac på min bil, det fungerte helt gull. Merkes ikke det slag ved pen kjøring. Tror nesten den A588 versjonen måtte ha under 5% feste på ene hjulet for å svikte. Opplevde det bare et par ganger, og kun i hårnålssving i veldig bratte bakker.

ellingsøyern
11/04/14, 15:02
Fungerte bra den 740en. Tråd på forumet?

Hadde selv truetrac på min bil, det fungerte helt gull. Merkes ikke det slag ved pen kjøring. Tror nesten den A588 versjonen måtte ha under 5% feste på ene hjulet for å svikte. Opplevde det bare et par ganger, og kun i hårnålssving i veldig bratte bakker.

robinsp heter han vel her inne, jævli rå 740 det der!

link til prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?545-Robinsp-Min-Volvo-740-Turbo&highlight=robinsp

eab
11/04/14, 17:10
Dette er ikke min bil, men det er samme lyd i min "high preload" truetrac (588). Lyden kommer når oljen har blitt varm, og høres ut som sammenhengene hvining ved kjøring i krappe svinger uten gasspådrag. I videoen så dytter han bare bilen sin rundt i sving. "Torsen-egenskapene" forsvinner liksom litt når diffen har så mye forspenn, men samtidig slipper man unna mange av de særtrekkene en torsendiff har.
5cNJAKi5wqI





Her er en film med den gamleste typen truetrac, den uten forspenn og med kleinere innmat enn de som selges nå (den røde 740'n altså). Det er nok fullt mulig å drifte med en truetrac, men skal man bygge seriøs bil og delta i nm/vm/osv så finnes det nok bedre lamell/platediffer å bruke:
S_To97nExxE

Slet ut ytterhjulet mye raskere enn innerhjulet husker jeg, og ikke bry dere om mangelen på kjøreferdigheter eller motoreffekt :)


Summa sumarum så er det enkleste, og billigste, å kjøpe en locker, deretter truetrac og tilslutt noe som er skreddersydd for bruksområdet. F.eks en 1,5 eller 2-veis sperre.

ellingsøyern
11/04/14, 17:42
får vel lockere i samme prisklasse som ikke skal bråke, var overhode ikke klar over at 588 lager slik lyd:P

chbre
11/04/14, 19:06
Nå er jo truetrack en drevsperre da, ikke lameller:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

eab
11/04/14, 20:18
får vel lockere i samme prisklasse som ikke skal bråke, var overhode ikke klar over at 588 lager slik lyd:P

Den skal i utgangspunktet være lydløs, men enkelte opplever at de bråker.

chbre
11/04/14, 20:31
Ingen uling på min:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

ellingsøyern
11/04/14, 23:09
ikke min heller(585)

chbre du har vel gamletypen?

chbre
12/04/14, 01:57
Huskakje kass d va:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

The Sven
12/04/14, 04:46
Skal ikke være sånn lyd eab :p min var også en 588 diff og den lagde aldri en lyd

chbre
12/04/14, 14:01
Monteringsfeil sikkert:p


Sent from my iPhone using Tapatalk

ellingsøyern
12/04/14, 14:31
eller heilt feil olje, aldri hørt at truetrac laga lyd :P

chbre
12/04/14, 23:44
Tenke på feil shims ej


Sent from my iPhone using Tapatalk

ellingsøyern
13/04/14, 00:56
Tenke på feil shims ej


Sent from my iPhone using Tapatalk

tja, meina å ha lest at EAB bruka opp igjen lager:P

chbre
13/04/14, 02:43
Uling kan no au vær sletme lager da!:p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sondre93
13/04/14, 11:54
Vil anbefale spartan locker. Eg kontaktet selger i USA som hadde både Aussie og spartan. Di anbefalte spartan til Volvo fordi den har forsterket den akslingen igjennom diffen. En kammerat tok knekken på flere sveiste differ før han kjøpte locker. Men lockeren har vert veldig holdbar. Sto først i en 244, der merka vi ikkje mykje til den lyd messig. Står nå i en 242, der er det litt meir lyd. Sikkert litt dårligere isolert bil.

Monterte også Spartan locker i en kammrat sin 745tdic i går. Kjapt gjort og fungerte knall fra første sekund :)

Men som flere skriver. Dette er grove sperrer som passer best til herjing/banekjøring. Men etter mi meining et mykje bedre alternativ en sveist.

Prisen ligger på ca 2500kr ink moms levert på døra fra Ebay. Enkel montering, krever ingen form for shimsing :)

eab
13/04/14, 12:42
Hvis dere søker litt rundt på nettet ser dere flere forumtråder hvor dette diskuteres. Nå finner jeg ikke igjen noen av de trådene som inneholder svar fra eaton, men såvidt jeg husker så er dette et "problem" som kan oppstå på grunn av drevene inne i diffen og det er større sjanse for lyd i differ med forspenn. Så det er nok ikke noe galt med verken lager eller olje.

For hvor mange dana30 aksler har dere egentlig sett hvor lagerene har vært utslitt? Jeg har ikke vært borti det enda iallefall :) Poenget var uansett at man kan, dersom man har uflaks, ende opp med en truetrac som lager litt lyd når drivverket er ubelastet og det er hastighetsforskjell på hjulene..

Uansett så holder jeg fast på at en torsendiff ikke er det beste for noen som skal drive seriøst med drifting. Skal man derimot bare dra piruetter på råneplassen er det jo mer enn godt nok

samaron
13/04/14, 16:29
Har selv den typen av truetrac som heter 588. Denne vil lage klunkelyder når jeg kjører sakte og svinger. Typisk når jeg skal rygge inn på en parkeringsplass. Opplevde også at den skranglet ekstra mye i lave hastigheter med sving når jeg hadde kjørt 30 mil. Har lest rundt på nettet og dette virker som er vanlig. Kjøpte akslingen ferdig, og ble forsikret om at den skulle være lydløs. Tror ikke det skal være slik at den lager ulyder. Ulydene jeg opplevde minner veldig om det som er i videoen på forrige side av den bilen som blir dyttet med sving.

Min kjørestil er riktignok ikke herjing eller spinning, så jeg har ikke mishandlet bilen på noen som helst måte. Pent kjørt med andre ord. Litt rart å få ulyder da.

chbre
13/04/14, 17:12
Det du hører er lyder av vanlig sperring:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

eab
13/04/14, 17:29
Det du hører er lyder av vanlig sperring:)


Uling kan no au vær sletme lager da!:p

Tenke på feil shims ej

Monteringsfeil sikkert:p

Så nå er det plutselig ikke feil montering, dårlige lager eller feil shims lenger?

Alle som har kjørt den gamle typen (411, såvidt jeg husker) og har prøvd å få innerhjulet i lufta under pådrag kjenner til lyden. Det er drevene inne i truetrac'en som lager lyden, det har ikke noe med shims eller lager å gjøre...

chbre
13/04/14, 18:08
Har du prøvd å kjøre aussie locker eller sveisasperre? Det han beskriver er kneppene som kommer ved lav fart og mye sving, altså sperra som griper inn ved parkering etc


Sent from my iPhone using Tapatalk

ellingsøyern
13/04/14, 18:27
nei chris, her e drev så forflytta krafta over til andre hjule.. heilt annaleis en locker

eab
13/04/14, 19:08
Har du prøvd å kjøre aussie locker eller sveisasperre? Det han beskriver er kneppene som kommer ved lav fart og mye sving, altså sperra som griper inn ved parkering etc


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har prøvd det ja, men her er det snakk om truetrac, high preload 912a588, som samaron skriver i innlegget sitt...

samaron
13/04/14, 19:45
Hvis det er normalt så er det greit. Ble bare litt urolig. Har selv kjørt med ESAB (sveist) sperre, da hoppet det i hjulene. I dette tilfellet med truetracen var det metallisk skranglelyd som i videoen, men forekommer bare når det er blitt kjørt lenge. Merket det spesielt godt når jeg kjørte fra Bryne til Kristiansand som er en strekning på ca 30 mil. Når jeg skulle parkere så skranglet det mye. Lydløs når jeg kjørte dagen etter.

Dette ble kanskje litt off-topic, men tenkte å dele min erfaring med lydene som jeg ser det var diskutert litt tidligere i tråden.