PDA

Vis full versjon : Volvo 855 2,5l 10v dør når man gir mer en halv pedal. Hjelp !!!



jon.a.gravem
08/04/14, 21:59
Hei :confused:

Har nylig kjøpt meg en Volvo 855 2,5l 10v 1996 mod autolat, men den vill ikke virke når man gir full gass.
Har lett på nettet men finner ikke noe godt svar på hva det er. har skifte gas spjeld, reg. reim og coil.
Det er blitt skiftet mye på bilen før jeg kjøpte den for og prøve og få bort problemet bland annet bensin tank +++
Har også "ødelagt" spjeldet under luft filter boksen for og få inn luft i boksen siden den var tett.

Er det noen som kan hjelpe meg ?

takk på forhånd :D

-Jon Arne. H. Gravem

aarnes
08/04/14, 22:28
Har du forsøkt å koble av LMM (LuftMasseMåler/LuftMengdeMåler) - den sitter ved luftilterboksen.
Det er det første jeg tenker utifra beskrivelsen din.

Koble fra den, se om bilen går noe lettere.

Ser omtrent slik ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/633.jpg

aarnes
08/04/14, 22:31
Mulig du kan finne noen gode tips her også:

http://forum.vccn.no/showthread.php?63577-L%C3%98ST-2-5l-20V-95-mod-mister-kraft-og-d%C3%B8r-helt-plutselig

jon.a.gravem
09/04/14, 08:24
er ikke LMM på den er bare luft temp føler på luft filter boksen her.

det er en måler som står på luft filter boksen med to kontakter.

sån som står på luft filter boksen her (er ikke motoren min): http://i669.photobucket.com/albums/vv56/TheEmil/P4110304.jpg?t=1303072330

ola normann
09/04/14, 12:18
Spiller det noen rolle om motoren er varm eller kald? Dør den når du ruser den også, eller kun når du kjører?

Kan kanskje ligne litt på symptomene med tett katalysator? (men da dør vel ikke motoren, vil bare ikke opp i turtall??)

jon.a.gravem
09/04/14, 18:31
spiller ikke noe rolle om den er varm eller kald, det er ikke katalysator siden jeg har tatt av alt av eksos i dag og ikke noe forskjell :S

850GLTsilver
09/04/14, 18:41
Hei :confused:

Har nylig kjøpt meg en Volvo 855 2,5l 10v 1996 mod autolat, men den vill ikke virke når man gir full gass.
Har lett på nettet men finner ikke noe godt svar på hva det er. har skifte gas spjeld, reg. reim og coil.
Det er blitt skiftet mye på bilen før jeg kjøpte den for og prøve og få bort problemet bland annet bensin tank +++
Har også "ødelagt" spjeldet under luft filter boksen for og få inn luft i boksen siden den var tett.

Er det noen som kan hjelpe meg ?

takk på forhånd :D

-Jon Arne. H. Gravem


Ødelagt spjeldet?
Vel, da spørs det om du kun har "kald" luft inn i boksen eller "varm".
Siden luftmengdekalkulasjonen går på temperatur på disse, så er den svært så avhengig av at det spjeldet fungerer slik Volvo konstruerte det.
Altså at termokroppen i bunnen av luftfilterboksen regulerer spjeldet slik at innsugstemperaturen er så nær 35°C som mulig.
Videre så må tomgangsmotoren din være shipshape.
Står denne pill åpen, eller er låst i en eller annen stilling, vil luftmengdemålingen bli helt feil, og dermed helt gal blanding som følge.

Tipper du har en eller annen feilkode på elektronikken.
Les ut disse.
Mulige feilkoder som dukker opp er:
Short time fuel mixture too rich
Short time fule mixture too lean.

Slike feilkoder vil kunne bidra til å finne ut av hva som skjer.

jon.a.gravem
09/04/14, 19:31
ødelagt det som i å dratt ut spjeldet. skall se om jeg får skaffet nytt :)

jon.a.gravem
21/04/14, 20:24
fant ut hva det var. de som har hatt den før har kjørt på møkete bensin (fra vrakbiler) så det var fult av dritt i filteret i tanken. var til sverige på returbilen og hentet bensin pumpe +++ litt mer deler til 850 og skiftet :) går nå som den skall :)

Takk for all hjelp jeg har fått :)