PDA

Vis full versjon : 3l rekke6 i 745



Jannern
08/04/14, 21:11
Hei. Den motoren som kom i 7serie, 3litern, hva heter den? Type motorkode altså? Har mulighet til å få en slik i bilen min så lurte på hva som må gjøres for å få godkjent og bygd om til en sånn fra en b230f.
Da mtp om girkasse (m47) passer rett på, bygge om bremser, motorfester og slikt må endres? Takker for svar

turb00le
08/04/14, 21:16
B6304 heter den. Kom aldri i 7 serie men i 960. M47 passer ikke, men har sett at det har blitt bygd om for å passe, tviler på at den synes det er særlig stas over tid da den er lagd av glass.
Du kan bruke mesteparten av delene fra 960 så skal det være ganske plug and play.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Jannern
09/04/14, 04:53
Er du helt sikker på at 740 ikke kom med dette? Ble solgt en 740 her på forumet og den mener jeg ble sagt at det satt orginalt 3l 6'er i med automat.. Kan hende jeg husker feil men var mest pga den jeg tenkte å spørre hva som må gjøres får å få noe slikt godkjent i min 745 :)

Agrostar
09/04/14, 05:11
700 serien kom aldri med 3l rekkeseksar. Dei kom med 2,4l rekkeseksar, eller 2,8l V6.

turb00le
09/04/14, 06:32
Du tenker på daisel motor du?

7 serie kom aldri med bensin rekke6 da, kun den nydelige v6'ern.

Skal ikke være noe som helst problem å godkjenne dette, bare å se i Volvos godkjente produktendringer.

Sent from my LT25i using Tapatalk

sikkan
09/04/14, 07:47
Jeg har en 765 som hadde 2,8V6 som er bygget om til 3.0 rekkesekser. Ikke umulig, men ganske mye ledninger, og du bør ha tilgang til en delebil for å få flyt på ombygningen, ikke bare en motor på en pall.

Jeg ville anbefalt en turbofirer. Undervurdert hvor lettvinn den motoren er..

Jannern
09/04/14, 09:17
Er så "kjedelig" med den standar b230'en med snurre. Kunne tenkt meg rekke 6, den ifra 960 tydeligvis. Mente bensin motor ja. Trenger vel bare motornett oh girkasse så er det vel plug and play?

sikkan
09/04/14, 11:15
Kjedelig er den langt ifra, men vanlig og vel utprøvd vil jeg heller si. Og populariteten har den ikke uten grunn. :)

De gangene jeg har drevet med sekserne, så har jeg spleiset en -95 motor med et -88 eller eldre ledningsnett. Det er 0% kompatibelt og ingenting passer rett i. Det er mulig du får det til lettere med et eldre 960 nett mot nyere 740,-det vet jeg ikke nok om, så sjekk dette, det kan være en mulighet for mer kompatibilitet der. Evt skifte ut kabelmatta i bilen mot 960, soe som drar med seg en ny rekke utfordringer. Hvis ikke må du belage deg på timesvis med koblingsskjema og loddebolt for å lage et eget motornett til å passe med 740 nettet. Motorstyringa alene er et femtitall ledninger.

turb00le
09/04/14, 15:02
Ulempen med å hive seg på noe sånt er at prislappen veldig fort går langt forbi hva en småtrimma b230 koster å få i sving.
Det er også en langt mere komplisert motor å holde på med, mindre lettskrudd.

Så hvis du ser på effekt pr krone så hadde jeg heller gått for en b230.

Jannern
09/04/14, 15:20
Nja, det vil jeg ikke si. En turbomotor er det jaggu nok ellers du må påkoste for å sette istand og. Har hatt en alt. Får jo den rekkeseksern billig som sagt. Og er det så mye klunder kjøper jeg datasprut for da må du jo koble uansett :) får vel ett brukt slik til en grei pris og ve

Nå skreiv jeg "kjedelig" da ;) jeg vil heller ha noe som ikke er så vanlig da isåfall :)

turb00le
09/04/14, 15:51
Joda, men du har nok brukt hvertfall 10-15000 før du har en bil som starter. Enda mer hvis manuellgir da de kassene ikke er gratis.

Sent from my LT25i using Tapatalk

sikkan
09/04/14, 21:41
Jeg har bygd en 245 med fk og en 760 med 3.0 24v sekser, og bilen jeg har helt klart mest glede av er turboen. Egentlig på alle måter, så den savner jeg å ha på veien nå. Billigere i drift, billigere slitedeler, enklere å få tak i deler, enklere å mekke på, sprekere og mindre krøll generelt.
Men sekseren er for all del en fin motor. Jeg har hatt den i bruksbilen de siste to årene nå. Den går jevnt og stille når man kjører pent og vræler vakkert når man gir på litt. Så veldig mye knuff har den ikke, men er behagelig på langtur og med tilhenger hvis man ikke har ødelagt den med for grov eksos.

Mekanisk er det ganske plug and pray som nevnt før her, forutsatt at du har tilgang på alle delene som trengs inkludert girkasse med tilhørende spakstell og kardang, men den største bøygen er altså det elektriske som krever litt mer jobb en en enkel lh2.4 konvertering.

Jeg mener ikke at du ikke skal gå for sekseren, for all del - stå på! Jeg har flere sekserkonverteringer på timeplanen selv også. Men ikke hopp i det med troen at det skal gå på en dag eller to å "hive oppi en sekser" og få alt til å virke:)

Dan Bay-Johansen
09/04/14, 21:50
Jeg mener ikke at du ikke skal gå for sekseren, for all del - stå på! Jeg har flere sekserkonverteringer på timeplanen selv også. Men ikke hopp i det med troen at det skal gå på en dag eller to å "hive oppi en sekser" og få alt til å virke:)

Det krever årevis med planlegging :-P hehe! Hvertfall for meg ;-)


Tidl. daain83.

Jannern
13/04/14, 23:47
Da tror jeg det blir 16v istedet :) da får 6'ern vente. Trodde kanskje det var ganske så plug and play jeg bortsett ifra at det er 2 sylindre til altså :)