PDA

Vis full versjon : S60R skiver til 240



Riff
08/04/14, 14:58
Prøver å finne S60R bremseskiver til 240.
Kunne gjerne tenkt meg Black Diamond skiver eller lignende, men sjekket med Protrim og de kunne fortelle at Black Diamond skiver ikke finnes til S60R (330x32).

Til bakaslingen hadde det jo vært fint å hatt noen skiver som har samme størrelse på trommelen som 240 har. Noen som vet om noen slike?

Men om noen andre vet om skiver som passer bra, så er det bare å si ifra :D

Kurt

Kristian N
09/04/14, 09:28
Mener jeg ble fortalt at du må skaffe skiver med løs/skrudd trommel. hvis ikke noen andre har finni noe som passer.

Riff
09/04/14, 09:38
Ah. Ok :)
Ja, kan jo se om noen har funnet noen skiver som passer :D

A.Finstad
09/04/14, 23:20
evnt gjøre som Texascom her på forumet har gjort å brukt ALT i fra S60R/V70R altså bygd en ny plate bak skivene som brekk systemet fra de bilene ligger inni å fungerer som det gjorde orginalt ;)

Riff
10/04/14, 05:02
Det er og en mulighet ja :D Får se innom tråden hans igjen

Mag142
15/04/14, 08:02
Trommelen fra ei original 240 bremseskive passer nøyaktig nedi trommelen på ei s60R skive, så jeg dreiet av trommelen på 240 skiva og sveises den fast nedi trommelen på s60r skive. Sånn kan du bruke 240 håndbrekk. Fungerer perfekt.

Riff
15/04/14, 08:19
Ja, har sett den løsningen på forskjellige forum. Men hvordan stiller BT seg til dette da? Er det ok for dem?

Er jo litt derfor jeg prøver å finne ei skive med rett størrelse på trommelen, så jeg slipper å bygge om noe og at det er lovlig :)

Kristian N
15/04/14, 09:17
Trur BT sliter med og se den ekstra trommelen;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
15/04/14, 10:09
Kan jo være at de spør hvordan en har løst håndbrekk problemet? Uansett litt opp og frem for meg, siden jeg må spare opp til alle delene ;)

Kristian N
15/04/14, 10:39
Ja da er vi i samme båt. Jeg driver og skriver søknad om det i disse dager faktisk. Spent på svaret:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
15/04/14, 11:26
Ja, sitter å prøver å lage en god søknad på det med bremsene.

Er vel mest adapterene jeg er litt usikker på hva jeg skal skrive om. Ser mange lager de i alu, regner med det er alumec eller lignende.
Men får skrive en søknad og se hva de har å komme med.

Kristian N
15/04/14, 11:48
Ja det og kanskje oppgi hvor mange mm tjukke adaptera er! det trur jeg dem kan være interessert i;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
15/04/14, 12:44
Hehe, ja det og :D

Testflyver
10/05/14, 02:40
http://www.ipdusa.com/products/4969/115270-r-brake-conversion-kit-240-models

Riff
10/05/14, 05:55
Kun til fronten det der. Men det var ikke så dyrt da.

Kristian N
10/05/14, 10:10
Sleng på frakt og toll så kan du vel likesågodt leite i Sverige:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
10/05/14, 20:31
Jau :D Største problemet er uansett bremsene bak. En kan enten bygge om håndbrekk mekanismen, kjøpe vanlige skiver og ta bort alt untatt trommelen og sette desse i S60R skivene eller finne skiver med rette trommelstørrelsen og resten etter S60R spec :)

GMV
11/05/14, 01:00
Med R skivene vil du slite med å finne felger som passer også pga lavt innpress på skivene og breie kalippere forran. Super DTM passer ikke lengre og mange andre med brei kant....
Alternativet er noen BMW skiver forran. S60R skivene bak går.

Riff
11/05/14, 06:26
Ja, prøver å finne ut hva som må gjøres i forhold til felger og.
Får se meg litt rundt på nettet om jeg finner noen løsninger.

Kristian N
11/05/14, 12:06
skal du handle nytt? mest kalipere jeg lurte på:p

Riff
11/05/14, 13:38
Blir vel å handle kalipere på ebay eller noe :P Bremseklosser blir ferrodo, og leter jo etter skiver da :P
Ser etter skiver med løst senter, så en kan bestille senteret litt mer tilpasset funksjonen. Hadde jo vært fint å fått brukt f.eks. Ocean MK18 eller superdtm.

Skriver om litt her, så de som leser hit og har noen gode svar ser hva vi er ute etter og svarer på det.

Tanken er å bygge om til S60R bremser, og siden ett av kravene fra BT er fungerende håndbrekk så hadde det vært fint å funnet bremseskiver bak med samme trommelstørrelse som 240 allerede har.
Videre, så ser vi ut fra det GMV skriver, at det også er problem med å få bruke de mest vanlige felgene til 240 (Ocean MK18 og SuperDTM).

Så om du vet om skiver (f.eks. med løs hatt) til frambremsene (330x32mm) som en kan bruke på 240 sammen desse felgene og skiver med samme trommelstørrelse bak som 240 allerede har, så legg gjerne inn en link eller kontakt informasjon til et firma som har dette.

Om skivene i front må bygge såpass inn at det ikke kan bygges uansett, så er du like velkommen til å si ifra om dette :)

Kurt

Daniel V
13/05/14, 12:59
Ocean MK 18 er jo ET 6, så det er jo helt på bærtur uansett.

Kristian N
13/05/14, 13:07
Har du fått svar fra BT? Kan jeg få spørre hva du skrev i søknaden og hva du fikk til svar i så fall?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
13/05/14, 14:16
Ocean MK 18 er jo ET 6, så det er jo helt på bærtur uansett.

Ja, såg det. Blir vel heller å gå for Compomotive istedetfor :)

Riff
13/05/14, 14:18
Har du fått svar fra BT? Kan jeg få spørre hva du skrev i søknaden og hva du fikk til svar i så fall?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke sendt søknaden ennå. Skal prøve å finne ut hva krav de setter i forhold til å få de godkjent.

Kristian N
13/05/14, 14:42
Har ikke sendt søknaden ennå. Skal prøve å finne ut hva krav de setter i forhold til å få de godkjent.

ha! det har jeg prøvd og, men får som regel bare ett nr til en annna kar som kan mer om det. men han veit ikke helt så han skal sende meg en mail osv osv. hørte aldri noe mer. trur jeg må skru opp masinga noen hakk gitt....:confused:

Riff
13/05/14, 14:49
Hehe. Ja, er ikke alltid de svarer heller :P
Har fortsatt ikke fått svar på søknaden min om ombygging til hvitmotor 6'ern :) B6254FS + turbo :P De snakka noe om å sjekke opp papirer og andre ting, men det er vel rundt 9 måneder siden.

Har for det meste bare skrevet litt løst om hva jeg er ute etter. Ikke så mye om spec på de forskjellige delene eller slike ting.

Kristian N
13/05/14, 15:23
Hehe. Ja, er ikke alltid de svarer heller :P
Har fortsatt ikke fått svar på søknaden min om ombygging til hvitmotor 6'ern :) B6254FS + turbo :P De snakka noe om å sjekke opp papirer og andre ting, men det er vel rundt 9 måneder siden.

Har for det meste bare skrevet litt løst om hva jeg er ute etter. Ikke så mye om spec på de forskjellige delene eller slike ting.

Ja det er litt skummelt og gå i for mye detalj om hva du skal gjøre. Det kan fort slå over på at de synes det blir for mye ombygginger og dermed gir avslag på hele søknaden.

Skulle bygge om en chevy van til 7 seter en gang og da fikk vi beskjed om at trepunktseler måtte monteres?? Noe som ikke var på de bila originalt. snakka med en anna kontrollør en uke seinere og da var alt i orden? schizofrene folk detta syns jeg:mad:

Riff
13/05/14, 15:38
Ja, enkelte er veldig flinke til å legge alt over på deg. Må finne ut alt selv, for da kan de holde sine hender rene ;)
Men får se, godkjent skal det nok bli :D

GMV
14/05/14, 22:24
Det du sliter mest med er vel å få det godkjent med å bygge om fra to-krets til en-krets bremsesystem. 240 har jo to slanger til hver kalipper framme, mens på S60R bremsene er det en. Kobler du de sammen vil det bli bare en-krets. Alternativet er vel å bygge om til 240 ABS systemet som har en slange pr kalipper (tror jeg). BT vil sikkert ha en styrkeberegning av adaptrene også regner jeg med :S

Riff
15/05/14, 05:21
Ja, det kan vel kanskje bli ett problem ja. Styrkeberegning er jo mulig å få til, spørsmålet er om det er verdt :P
Får se hva de sier å prøve å rette meg etter det. Men blir ikke handlet inn skiver og kalippere før søknaden er godkjent.

Lasse R
23/06/14, 08:39
Noe nytt her med søknader og svar?

Kristian N
23/06/14, 13:34
Du kan lese i prosjektråden min hva jeg fikk til svar. Ikke veldig hjelpsom for noen men...:-/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
23/06/14, 15:30
Jeg har ikke fått svar på purringen jeg har sendt dem engang..

Kristian N
23/06/14, 19:46
Har jeg ikke vondt for og tru...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lasse R
21/07/14, 09:46
Si ifra hvis du får noe svar da :) er int :)

Riff
21/07/14, 16:52
Kristian N har fått svar at han må legge frem beregninger for å få dette godkjent.

Jeg har hatt en samtale med BT, og får samme svaret, at dette må beregnes eller eventuelt få TUV godkjent adapterene. Har sendt noen mailer til TUV, men blir sendt videre til andre hver gang :P
Men har ikke gitt opp ennå. Men de siste 2 ukene nå, så har jeg vært på jobb så å si hele dagene, så har ikke fått noe tid til overs til å maile de.

Lasse R
21/07/14, 19:19
Ok, spennende. Så de krever beregninger på adapteren ja? Men skulle være mulig å få til det tro?

Riff
21/07/14, 19:27
Joda, burde gå det :) Spørsmålet er vel egentlig mer hvilke beregninger de må ha.
Jobber litt med den biten og, for å finne ut mest mulig om hva som må til.

Lasse R
21/07/14, 20:54
Si ifra hvis du får noen kloke svar da:) jeg skal prøve å undersøke litt sjæl. Lyst til å godkjenne det sjæl :)

Riff
21/07/14, 21:17
Ja, alt jeg finner ut blir lagt ut igjen her etterhvert :D

Lasse R
16/12/14, 14:24
Har du funnet ut noe mer?

Riff
16/12/14, 15:09
Ja, fikk svar her forleden dag.

Det de ville at jeg skulle beregne er innfestningen til kalipperne. Festeøyene som er på fjærbenet altså.
Så måtte jeg beregne bremsemasteren, sånn at jeg kunne vise til at kalipperne fikk nok mengde og trykk..

Riff
16/12/14, 16:33
Fra BT:

"XX 00000 er allerede utstyrt med ventilerte skiver foran, og dermed er kravet fra mht. motorbytte for så vidt innfridd. I en oppfølgingssøknad ønsker du likevel å oppgradere bremsene
med brembo-komponenter fra R-versjonene av Volvo S60 og/eller V70. Antar at det i tillegg til kalipere også da må byttes skiver foran og bak. På generell basis vil vi presisere at det vil
være naturlig å be om dokumentasjon for dimensjonering av hovedsylinder sammen med disse komponentene når vi skal gjøre en slik vurdering. Bremsekraft og blokkerings-rekkefølge
er vesentlige ting som skal kontrolleres, og det vil være viktig at trykkregulering og/eller lastavhengig fungerer og er operativ. Når det gjelder innfestning er det i utgangspunktet "bolt-on"
som gjelder. Jeg vet vi har godkjent en form for utforing/spacere dersom dette har vært påkrevd av plasshensyn. Dersom det må lages nye adapterplater til festing av kalipere må disse
i tilfelle være i et materialstykke. Adapterplater for flytting av kaliper på større bremser, kombinert med større hjul og dekk vil selvsagt påvirke kraftmomentet på spindelens originale
festeører, og vi vil trenge en bedre detaljer skisse/sprengskisse av hvordan dette er tenkt løst før vi kan uttale oss sikkert."

Så utfra dette, så er det vel egentlig bare å sette i gang å 3D modellere fjærben og brakett, og beregne disse. Så får en begynne å lese opp litt på beregning av hovedsylinder, så en kan slenge med det og.

Lasse R
16/12/14, 18:39
Spennende.. Intet er umulig

Riff
16/12/14, 19:01
Ja, tror det skal være overkommelig egentlig.
Satt meg ned sammen med en i klassen som også har gått maskinteknikk, og han hadde allerede skisset opp navet til sin bil, og det er ca samme størrelse som 240 har,
og der tålte festeørene 4,2 tonn før de viste noen som helst belastning som ville være et problem. Men jeg må jo fortsatt få tegnet mine.

Skal se om jeg får hjelp av ham til å tegne det og beregne det, og eventuellt de andre delene for å sende de over til BT og høre hva de sier om det. Om det er godt nok for dem, så blir det å bestille deler ;)

Lasse R
16/12/14, 20:03
Ja, blir spennende å se hva du finner ut. Hadde vært utrolig rått å fått dokumentert alt så biltvilsynet godkjente det. Lyst på detta i vognkort sjøl :)

Riff
16/12/14, 20:15
Ja, er mye jeg kunne tenkt meg i vognkortet :D
Og på denne bilen skal alt være godkjent.. prøve på iallfall. Blir jo noen småting som ikke kommer med (f.eks. 300 oppsett om det blir).

Kristian N
16/12/14, 23:46
Oioioi! Spennende:-) håper på samme svar selv:-) har du handla skiver og kailpere så du har og måle etter eller?

Riff
17/12/14, 05:44
Nei, men en del av målene skal jeg nok finne på nettet tror jeg.
Får jo alltids solgt dem, om jeg ikke skulle få det godkjent, så kan være at jeg går til innkjøp.

Kristian N
17/12/14, 11:22
Jeg har leita litt for og begynne så smått jeg også, men finner lite gitt:-/ så blir nok innkjøp her og gitt:-P

Riff
17/12/14, 17:14
Ja, får se hva jeg finner. Om jeg ikke finner noe så får jeg heller få målene med deg :P

Kristian N
17/12/14, 17:30
Ja, får se hva jeg finner. Om jeg ikke finner noe så får jeg heller få målene med deg :P

Ja null stress! blir først og fremst innmat til motoren når stipendet kommer i januar så etter det blir det ebay-leiting etter r-bremser:)