PDA

Vis full versjon : Tåkelys på V70 fungerer ikke lenger



Arne94
07/04/14, 23:42
som tittel sier. Sikringer og pærer er hele.
Har hatt problem med venstre sokkel tidligere, men høyre sider har bestandig funket! må det gå strøm igjennom begge for at det skal funke?
Hva kan være galt? rele'et?

850GLTsilver
07/04/14, 23:49
Lampesoklene på disse har det med å bli varme, og miste kontakt.
Ta ut kontaktene og sjekk at de er rene og hele og uten tegn til varmgang.

Sagen
08/04/14, 05:46
Bryter, ledningsbrudd....? Som nevnt over; soklene er ikke av beste sort, og kan bli varme. Noe som igjen kan føre til smelting/deformering av holderen/sokkel. Ikke mer enn en uke siden at jeg demonterte en lampe, og byttet om sokkel fra en annen jeg lampe jeg har hatt liggende.. Pusset over med en Dremel og roterende stålbørste. Hvor lenge dette vil fungere er uvisst, da de krever ettersyn og vedlikehold disse sprederene... Om du først plukker lampa i fra hverandre, så puss over kontaktflatene i pæreholderen også.

mrstfu
08/04/14, 08:24
Plukk av pæreholder, stapp inn et voltmeter og se hva du har der. Alt annet enn 12V betyr defekte komponenter, eventuelt dårlig kontakt. Er det mye irr? Gjør som Sagen sier, puss over kontaktene og smør de inn med eksempelvis Biltemas lavtemperaturfett. Holder møkka unna.

Skru av sparkeplata under rattstammen, start bilen, legg huet oppunder rattstammen og trykk på tåkelysbryteren. Hører du releet klikke inn? Gjør det ikke det, har du enten defekt bryter eller rele.

Jeg hadde defekt ekstralysbryter selv, om de brukes mye kan de slites ut. Selve bryterfunksjonen er en stålplate i press mellom selve knappen og noen kontaktpunkter, som flyttes npr du trykker på bryteren. Etterhvert kan disse miste spennet sitt, og miste kontakten. Pell opp bryteren, rimelig lett å forstå, og ikke minst reparere.

daihatsu93
08/04/14, 08:37
Har det samme og si som over her, pæreholder som blir varm og smelter, på min så hadde også kontakta til pæreholderen smelta. kjøpte meg rep. sett på volvo, med ledninger og kontakt. Jeg kjøpte også nye tåkelys med nye pæreholdere på ebay :) har ikke hatt noe problem etter at jeg bytta, hadde masse problemer før det ble bytta :P

Arne94
08/04/14, 14:57
Venstre pæreholder er helt svart på ene polen, antydning til varmgang eller også inni.. er det bare å bytte begge sokklene?

Anders Dybvadsskog
08/04/14, 15:16
Måtte bytte kontakten også selv

mrstfu
08/04/14, 15:51
Venstre pæreholder er helt svart på ene polen, antydning til varmgang eller også inni.. er det bare å bytte begge sokklene?

Ja. Bytt begge.

Arne94
08/04/14, 22:53
Måtte bytte kontakten også selv

Den du kobler sokklene til?

Anders Dybvadsskog
09/04/14, 07:11
Jepp. Helt oppbrent

Arne94
09/04/14, 12:09
Jepp. Helt oppbrent

må han klippe og skjøte ved tåkelysa eller er ledningen delt lengre opp?

daihatsu93
09/04/14, 13:45
Skjøte ledningen ved tåkelysa :)

Anders Dybvadsskog
09/04/14, 16:01
Klipte av rett bak kontakten å bytta ut:)

Arne94
09/04/14, 17:28
Klipte av rett bak kontakten å bytta ut:)
Okei :) takk for svar!