PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer software problem



FolloAuto
06/04/14, 22:31
Timeren min fungerer ikke lenger.

Noen tips?

Direktestart, og autostart funker som bare juling.

degocostly
07/04/14, 05:59
Stilt klokka til sommertid? :p

aarnes
07/04/14, 08:12
Det har vært litt utfordringer med CEM og timer på 2005 og nyere. Løser seg med en CEM oppdatering hos Volvo.
du skriver ikke noe om hva du har. det kan også være lav batterispenning som gjør det.

Torsen67
07/04/14, 12:40
Hva hvis man har lite diesel og bilen står skjevt eller i bakke?

aarnes
07/04/14, 13:18
Hva hvis man har lite diesel og bilen står skjevt eller i bakke?

Da ville den ikke ha startet på direktestart heller.

FolloAuto
07/04/14, 17:22
Batteriet viser 12,8 volt når bilen er avslått. Dette er en 05 modell det gjelder.
Varmeren ble overhalt for ikke lenge siden, og virker som bare juling. Har "alltid" full tank, selv om varmeren går på blanding av parafin/diesel.

CEM oppdatering? Skal dette komme plutselig da?
Direktestart funker som bare juling, og den brenner rent og pent.

aarnes
07/04/14, 20:36
CEM oppdatering ja. på fadern sin skjedde det helt plutselig. aner ikke hvorfor, men en CEM oppdatering løste problemet hans.
Finnes noen tråder om dette i Sverige også.
Du kan jo prøve å koble av batteriet i 10min slik at bilen får nullstilt seg, kan jo ha skjedd noe i CEM når du stilte klokka.
Jeg opplevde at klokka stilte seg automatisk etter at jeg hadde stilt den manuelt, pga tidsuret på varmeren var aktivt.

locked
08/04/14, 21:19
CEM oppdatering? Skal dette komme plutselig da?.
Styreenheten er jo ei datamaskin som køyrer eit lite stykke kode i closed-loop, og som med alt anna datautstyr så kan det oppstå softwarefeil (bugs) etter ei tid. For eksempel kan det vere ein feil i koden som ingen merkar, men på eit gitt tidspunkt etter førstegangsoppstart (intern klokke) så kan heile greia gå i lås.

Dette løysast gjerne med å ta strømmen av den eller ei programvareoppdatering.


Har du VIDA? I så fall, kontroller temperaturfølere. Viss eg ikkje huskar feil er det en følar i kvart sidespeil, den eine (høgre(?)) er til instrumentpanelet og den andre til klimaanlegget. Ein feil her (eller komm.feil med dørstyreenhet) kan muligens lage krøll for deg sidar timerfunksjonen er avhengig av utetemperatur/innetemperatur for å beregne starttidspunkt.

Torsen67
27/08/14, 10:04
Hei FolloAuto. Har sendt deg en pm men innboksen din er full.