PDA

Vis full versjon : Tenne parkeringslys ved åpning av dører?



solbergens
06/04/14, 19:23
Heihei, lurte på om det er noen som har mekket til noe som gjør at parklysene går på når du låser opp bilen? Volvo 855 T5 forresten.... Slik som på nyere biler egentlig, hadde vert litt kult! :)

Eneste ideen eg kan komme på, må være ledning fra lys i taket til parklysene, noe som er veeeeldig tungvindt, og som sansynligvis ikke blir gjennomført... Noen ideeer? :)

Jimmen
06/04/14, 21:01
Heihei, lurte på om det er noen som har mekket til noe som gjør at parklysene går på når du låser opp bilen? Volvo 855 T5 forresten.... Slik som på nyere biler egentlig, hadde vert litt kult! :)

Eneste ideen eg kan komme på, må være ledning fra lys i taket til parklysene, noe som er veeeeldig tungvindt, og som sansynligvis ikke blir gjennomført... Noen ideeer? :)

Godt mulig det finnes annen løsning, men den du nevner er jo ikke noe hardt arbeid?
Kjøp deg ledningsnett for tusenmetringer, så er det bare og koble ivei.

Gjort på 20 min.

*Jording
*Pluss
*Kabel fra taklys eller bryter i døra, Taklys vil være enklest.
*Også kabel til noe som styrer parklys, før sikringsboks eller enklest, lysbryter.

Christian
07/04/14, 01:28
Hvis du kobler parklys og taklys sammen vil taklyse lyse hele tiden.

brynna
07/04/14, 05:21
Hvis du kobler parklys og taklys sammen vil taklyse lyse hele tiden.

Monter en retningsdiode på + ledningen fra taklyset. Altså får du strøm kun fra taklyset ikke tilbake til taklyset.

Les her: http://www.technologystudent.com/elec1/diode1.htm

850GLTsilver
07/04/14, 13:47
Du har jo innstegslyset også.
Så slipper du å opp i taket.

solbergens
07/04/14, 18:59
Godt mulig det finnes annen løsning, men den du nevner er jo ikke noe hardt arbeid?
Kjøp deg ledningsnett for tusenmetringer, så er det bare og koble ivei.

Gjort på 20 min.

*Jording
*Pluss
*Kabel fra taklys eller bryter i døra, Taklys vil være enklest.
*Også kabel til noe som styrer parklys, før sikringsboks eller enklest, lysbryter.

Hmm, ja, men må jo opp i taket og åpne der, samt igjennom veggen osv osv.. (Gjennom veggen må eg uansett da men ;))

solbergens
07/04/14, 19:00
Du har jo innstegslyset også.
Så slipper du å opp i taket.

Jepp, har tenkt på det, men da går ikke parklyset på før eg fysisk åpner døra ;)

850GLTsilver
07/04/14, 19:43
Jepp, har tenkt på det, men da går ikke parklyset på før eg fysisk åpner døra ;)

Du finner ikke noe i taket som gjør det bedre i grunn.
Er kun en annen mikrobryter på samme plass som den som tenner taklyset.

Skjema må konsulteres.

solbergens
07/04/14, 19:49
Du finner ikke noe i taket som gjør det bedre i grunn.
Er kun en annen mikrobryter på samme plass som den som tenner taklyset.

Skjema må konsulteres.

Lysene i taket går jo på når man låser opp bilen... Mye stress å legge ledning fra taklyset og ned til gulv?

850GLTsilver
07/04/14, 20:16
Lysene i taket går jo på når man låser opp bilen... Mye stress å legge ledning fra taklyset og ned til gulv?

Det meste "stresset" er dette: Lampene har alltid +12V.
Hva som tenner lampene er at den andre "enden" av de legges til jord.

Forslag til løsning: Legg på et rele mellom klemme 2 0g 4 på kontakt 24/2B (Rød ledning og Gul/Hvit ledning)
Legg så +12V via relekontakten og ut til parklyset. (klemme 8 på kontakt 24/13B) Husk å ha tilgang på nok strøm på denne +12V
Hent den gjerne oppe i EL-sentralen, fra klemme 7 på kontaqkt 24/13B

PASS OPP: Denne +12V er DIREKTE koblet til batteriet.