PDA

Vis full versjon : 245 hastespørsmål... Demontere bakseterygg, hvordan?



Kodja
03/04/14, 18:08
holder på å skal ta rusta på hjulhuset innvendig på 245n jeg nettopp kjøpte meg, fått av sitteputa bak, men aner ikke hvordan jeg skal få av bakseteryggen!

noen som vet?

ser også at jeg ikke får brukt nøkkelen i bakluka, mulig det er feil nøkkel, men om jeg skal bytte, er det lik dørlås på bakluka som på f.eks. framdørene? bør vell ha låsen på bakluka til å fungere når den blir stående lenge uten oppsyn...

gaupe
03/04/14, 18:30
Du skal bikke det framover, så skal du dra ut akslingen som hågår gjennom i nedkant.

Kodja
03/04/14, 18:39
har bekka det ned, men fant ikke noe å ta tak i for å trekke ut noe aksling, hvor ser jeg den da? eller er det bare å dra setet sidelengs når den er bikka ned?

gaupe
03/04/14, 18:49
I botn av setet har du ein aksling, som bakseteryggen vippar rundt i nedkant. Denne er fjørbelasta, slik at du kan dra den ut sidevegs, ved å bruke eit stort flatt skrujarn f.eks., og så dra setet ut av sporet/haldaren.

Det er typisk ting du skal banne, kjefte, sveitte og Plagast med.

Kodja
03/04/14, 19:00
tok to minutter nå. takk for hjelpa :)

da gjenstår problemet med baklukelåsen :) noen ide der?

gaupe
03/04/14, 19:05
Plagast i to kveldar med dette sjølv :-)

volvo245gl
03/04/14, 19:31
Låsen i bakluken er ikke make til fremdørene. Men prinsippet er enkelt.
Siden du har baksetet ute er det lett å krabbe inn og bak til bakluken. Skru ut de to skruene som holder plasten rundt håndtaket.
Bruk et skrujern og vipp av håndtaket. Gjøres nedenifran. Fjern plastdekselet.
Så er det å nappe av trekket begynn forsiktig i et hjørne. Er greie klipså få ut.
Så bruk en lykt slik at du kan se ned i luken. På høyre side ved midten ser du låsen og i den er det et stag som går fra nøkkellåsen og bort i låsemekanismen.
Denne går tregt/ruster fast hvis det lekker vann inn. Bruk litt olje og se om du frå dradd armen frem og tilbake.
Hvis ikke bruk en god tang og dra den frem og tilbake.
Da kan du låse manuelt. Kan hende klipsene som er festet i armen hopper av til tider. Er lettest å få låst opp og jobbe med luken i åpen stilling.

Håper jeg har forklart godt nok.

Kodja
06/04/14, 08:36
takk. flott forklart. får se om jeg får titta litt på det der i dag nå :) hvis ikke så kan det hende jeg har feil nøkkel. så i instruksjonsboka at det er to nøkkler, en som går til alt, og en som går til bare framdører og tenningslås. frykter det er den jeg har fått med. forrige eier hadde ikke mer enn en nøkkel dessverre heller...

volvo245gl
06/04/14, 13:24
Kjenner til problemet. Har det samme nøkkelproblemet med min 945. Men så lenge sentrallåsen fungerer så går det bra.......

Kodja
06/04/14, 17:34
sant nok. er ikke sentrallås på denne så da blir det værre... :)

har du anelse hvordan man tar ned hele taktrekket med det samme også eller? skulle had det ned, skifta takantenne til radion og trekt opp taktrekket med det samme også...

volvo245gl
06/04/14, 18:47
sant nok. er ikke sentrallås på denne så da blir det værre... :)

har du anelse hvordan man tar ned hele taktrekket med det samme også eller? skulle had det ned, skifta takantenne til radion og trekt opp taktrekket med det samme også...

Det går ganske lett med å få fikset låsen, er hendene for store, så får du få en kvinne med små hender til å få hendene nedi og trekke litt i styrearmen.
Det er lettere å fikse låsen når luken er åpen.

Hvordan du begynner har jeg svart på her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?57270-hvordan-ta-av-taktrekk-p%C3%A5-en-volvo-240-stasjonsvogn&highlight=TAKTREKK

Det er bare å fortsette rundt. Man bør helst være 2 om jobben. Husk å ta ut taklampene først, og solskjermene.
Litt knot å få trekket opp igjen men det går med tolmodighet og godt humør.

Kodja
06/04/14, 20:08
fockit! er det en sånn drittløsning på taktrekket... blir jo sikkert helt jævlig å få det oppi igjen med ny filt over hele vinylen. hadde håpa det var ei skrudd ramme den stod montert på jeg... jaja får se om det blir å ta ned. er tross alt mye finere med filt i taket enn lys gammel vinyl... må vurdere litt.

takk! :)