PDA

Vis full versjon : gaupe og Ola Moen: 1982/1983 Volvo 244 Turbo Intercooler us/euro-bil



gaupe
03/04/14, 15:39
Enkelte har lurt litt på dette, men av dei to bilane som er til vår disposisjon så skal det dukke opp noko som ikkje er ein heilt standard bil, men som kunne ha kome ut av produksjonslinja i 1982 eller 1983. To familiefedre med altfor mykje planar og altfor lite tid, slår seg då saman om å få frå seg eit prosjekt, som vert då ein orginal grombil. Det vert ikkje så mykje jobbing før til sommaren, men ein må samle på seg litt delar før den tid.

Dette er sånn ca det skal ende opp:
4087

4088


Dette er karosseriet, det er ikkje så komplett i dag. Det som må ordnast på det, er litt massering på ein hjulboge bake og bytte batterikassa.
4091
http://forum.vccn.no/showthread.php?31075-gaupe-1982-244-turbo

og dette er delane:
4089

4090
http://forum.vccn.no/showthread.php?54240-gaupe-Europeisk-1983-Volvo-244-Turbo-Intercooler


Den store planen med bilen er:
Europeisk spesifisert 82/83 Volvo 244 Turbo Intercooler med karosseri frå ein 82 244 Turbo (Intercooler), med drivlinje og alt av delar frå ein 1983 244 Turbo Intercooler med svart skinn og det meste av utstyr som var å oppdrive i 1983. Dvs at motoren vert B21ET med K-jet og girkassa vert M46 turbokassa.

Orginal stil, lakkert i fargekode 134, som er US-bilen sin farge, ein farge som vi ikkje fekk på turboen i 81-82, den var derimot vanleg på GLT og GL.

Einaste store utskeiinga utover standard, vert i første omgang Volvo Polaris felg, og får ein sjå om ein skal ha orginal eksos, demparar, fjører osv.

volvobrage
03/04/14, 15:47
Skal følge med her!:)Håper denna blir klar, orginal 240 turbo er drit kult:)

larsverm
03/04/14, 22:09
Kan høres ut som en god og fornuftig plan, og det meste av godsakene får kommet til nytte - lykke til. :)

sekse
03/04/14, 22:33
Moro!!
Liker planene! :)

larsverm
03/04/14, 22:43
Original Turbo med flatt panser smaker av høydepunkt i 200-seriens historie, vil jeg si.

gaupe
03/04/14, 22:50
Original Turbo med flatt panser smaker av høydepunkt i 200-seriens historie, vil jeg si.

83 er eit fint år i så måte :-) Sølvplysj heng jo også høgt, men skinn var over det, men ikkje eksklusivt for turboen. Men det kan ein gjere om på seinare om ein vil.

gaupe
03/04/14, 22:50
Moro!!
Liker planene! :)

Ikkje minst så trur eg dei er gjennomførbare :-)

gaupe
04/04/14, 08:46
Då var i det minste eit slikt sikra:
4094

Øygard
04/04/14, 23:54
Detta må eg følla med på :)

VolvoGLE
05/04/14, 14:02
Detta her kan ikke bli noe annet enn bra! :D Skal følge med på detta prosjektet :)

Hadde jeg vist dere hadde trengt ett slikt intercooler emblem, så har jeg jo liggende noen av de. :P Bra dere fikk tak i ett :)

gaupe
05/04/14, 14:19
Det er ikkje heilt strøkent dette, så har du eit som er bedre så er vi fortsatt interessert :-)

Vi får begynne å lage til ei liste på det vi treng for å få saman ein komplett bil. Det meste er på plass, men det er alltids ein del plukk på vegen.

Ola Moen
05/04/14, 14:28
Grunnlaget i det blå karosseriet kunne ikke vært bedre. Sånn sett er det i grunn en smal sak å bygge sammen bil igjen. Det vi trenger her, er hellakkering og renovering av alle deler. Helt ned til minste skrue. :-) Jeg kunne tenke meg å strippe alt av deler i understell og få det pulverlakkert på nytt i svart matt.

larsverm
05/04/14, 17:06
Så her skal lista legges relativt høyt. :)

Men hvem sin bil er det når dere blir ferdig...?

Ola Moen
05/04/14, 17:10
Det er Gaupe sin bil ;-)

VolvoGLE
05/04/14, 17:32
Skal se på de intercooler emblema om de er bedre eller ikke :)

Har dere mye av det utstyret som var å få tak i 83 da? :)

sekse
05/04/14, 17:33
Grunnlaget i det blå karosseriet kunne ikke vært bedre. Sånn sett er det i grunn en smal sak å bygge sammen bil igjen. Det vi trenger her, er hellakkering og renovering av alle deler. Helt ned til minste skrue. :-) Jeg kunne tenke meg å strippe alt av deler i understell og få det pulverlakkert på nytt i svart matt.

Må vel bli blank svart? :)

Og eloksering av alle skruer/braketter?

Dette MÅ jo bli aldeles nydelig!! Gleder meg til å se!

V90
05/04/14, 17:41
Dere skulle jo ha puttet inn min B21FT som jeg har stående i garasjen ;)

Kult prosjekt!

gaupe
05/04/14, 17:47
Skal se på de intercooler emblema om de er bedre eller ikke :)

Har dere mye av det utstyret som var å få tak i 83 da? :)

Bilen var i utgangspunktet omtrent maska, det einaste store som mangla var cruise control, men forundrar meg ikkje om det var plukka av. Er heller ikkje diffbrems, men det var jo i utgangspunktet ikkje råd å få til turboen. Og elektrisk luke er det heller ikkje, men det var jo også kun ettermontert. Har eit slikt kit liggande, og loket får du i replika i dag.

Er bensinvarmer på den også, plassert framme ved batteriet.

Skal vere spesialkam på den, men det får ein sjå når ein får opna.

VolvoGLE
05/04/14, 18:09
Bilen var i utgangspunktet omtrent maska, det einaste store som mangla var cruise control, men forundrar meg ikkje om det var plukka av. Er heller ikkje diffbrems, men det var jo i utgangspunktet ikkje råd å få til turboen. Og elektrisk luke er det heller ikkje, men det var jo også kun ettermontert. Har eit slikt kit liggande, og loket får du i replika i dag.

Er bensinvarmer på den også, plassert framme ved batteriet.

Skal vere spesialkam på den, men det får ein sjå når ein får opna.

Okay, ja da har dere jo det meste som er å få tak i ;)

Om det skulle være av interesse så kan jeg se igjennom de cruise controll setta jeg har liggende til B21ET/FT om jeg har ett ekstra komplett jeg kan selge.

Er det AC på den også?

gaupe
05/04/14, 18:16
Det er AC ja. Har hendelen til cruise, så det kan jo vere aktuelt å montere. Korleis fungerar noko slikt på ein slik bil då?

VolvoGLE
05/04/14, 18:22
Det er AC ja. Har hendelen til cruise, så det kan jo vere aktuelt å montere. Korleis fungerar noko slikt på ein slik bil då?

Er vacum styrt med egen vacumtank. Skal se hva jeg har liggende av deler.

Ola Moen
05/04/14, 18:42
Ikke blank svart :-) det blir overkill.

Blir ingen B21FT heller. ET'n passer seg bedre :-) Cruise control til K-jet har jeg :-)

240racing
05/04/14, 22:26
Her må det følges med ja! :)

larsverm
06/04/14, 01:05
83 er eit fint år i så måte :-) Sølvplysj heng jo også høgt, men skinn var over det, men ikkje eksklusivt for turboen. Men det kan ein gjere om på seinare om ein vil.

Sølvplysj står høyt fordi at den var eksklusiv for Turbo - men skinn må ha vært dyrere, ja.

Vet ikke om vi helt har fått avklart dette, men jeg har det for meg at sølvplysjen bare var på 81 og 82, og at 83 var litt mer ordinær.

gaupe
06/04/14, 07:50
Sølvplysj står høyt fordi at den var eksklusiv for Turbo - men skinn må ha vært dyrere, ja.

Vet ikke om vi helt har fått avklart dette, men jeg har det for meg at sølvplysjen bare var på 81 og 82, og at 83 var litt mer ordinær.

Hos oss trur eg den var kun i 81-82, men eg ser den fins på tyske 83ar. Tippar på at mange mislikte dette fisefine interiøret når det var standardutstyr og alt utstyret gjorde nok bilane unødvendig dyre når ein samanlikna med konkurrentane.

larsverm
06/04/14, 17:17
Hos oss trur eg den var kun i 81-82, men eg ser den fins på tyske 83ar. Tippar på at mange mislikte dette fisefine interiøret når det var standardutstyr og alt utstyret gjorde nok bilane unødvendig dyre når ein samanlikna med konkurrentane.

Vet ikke om sølvplysj-interiøret i seg selv hadde grunn til å være spesielt dyrt, annet enn kanskje et mindre produksjonvolum? Først og fremst er det vel litt tøft med sine skarpe kontraster mellom lys plysj og andre flater og detaljer i svart. Men jeg ser så absolutt poenget med innsparing på standardutstyret en tid etter at Turbo'en fra begynnelsen av var på det aller "heteste". Jeg tenker at dette kan ha vært et tidlig steg i nedbygging og utjevning av 240-serien etter at 760 kom i salg.

Ola Moen
06/04/14, 17:39
Kan også være den option solgte så lite at de utelot den fra sortimentet. For å spare inn produksjonskostnader, lagerplass, samt slippe å fryse fast verdier i et lager. I 82'-83' slet Volvo AB økonomisk, og forsøkte seg på et mislykket stunt med 7-serien for å komme seg ovenpå igjen. 86' og oppover bar preg av dårligere stålkvalitet, og det syntes godt på endel modeller nå idag. Man kan se at 86'-93' er vesentlig dårligere karosserimessig enn de som er eldre.

gaupe
06/04/14, 17:47
Tenkte mest på at sølvplysjen viser veldig godt slit. Og det var ikkje mange bilar som vanleg folk kunne kjøpe, som hadde eit like upraktisk interiør.

gaupe
06/04/14, 17:49
Men i Tyskland fekk f.eks. snutefront og sølvplysj i 83. Så slikt er jo opp til importøren.

larsverm
06/04/14, 18:53
På andre markeder var det jo mye som kunne være annerledes. Når det gjelder 83-modellen her hos oss, oppfatter jeg det som at sølvplysj ikke bare ikke lenger var standard på Turbo, muligens fikk man det ikke i det hele tatt - jeg synes brosjyrene er litt uklare på akkurat det punktet. Kanskje det var en måte å få brukt opp lageret av sølvplysj på, å la det være forbeholdt begrensede markeder?


Kan også være den option solgte så lite at de utelot den fra sortimentet. For å spare inn produksjonskostnader, lagerplass, samt slippe å fryse fast verdier i et lager. I 82'-83' slet Volvo AB økonomisk, og forsøkte seg på et mislykket stunt med 7-serien for å komme seg ovenpå igjen. 86' og oppover bar preg av dårligere stålkvalitet, og det syntes godt på endel modeller nå idag. Man kan se at 86'-93' er vesentlig dårligere karosserimessig enn de som er eldre.

Mislykket stunt, he he... :D Ja visst, da 760 og 740 ble lagt ned etter noen år, var jo 240 der fortsatt. :)

Når det gjelder stålkvaliteten, ser jeg lite grunn til å tvile på at det kom en nedtur med årsmodell 1986. Men jeg har inntrykk av at dette verst kunne sees på 86-87, og at det tross alt i høy grad ble kompensert med bedre rustbeskyttelse på senere modeller.

VolvoGLE
06/04/14, 19:05
Kunne tenkt meg å sett flere bilder av bilene :) Og hva er planen framover?

gaupe
06/04/14, 19:46
Kunne tenkt meg å sett flere bilder av bilene :) Og hva er planen framover?

Litt samling av delar, restaurering av delar og ikkje minst lakk.

Ola Moen
06/04/14, 20:20
Kvaliteten var merkbart dårligere allerede på 85' modellene. :-)
Man kan i dag ta en gjennomsnittelig 86'-93' på løftebukk, og sammenligne med 10-15 år eldre biler, og rimelig fort trekke den konklusjonen at de eldste har holdt seg best.
Prøver man å skru opp skruer og ta ut bolter, så ser man at det er de nyeste som er mest kranglete. Rustne bruer og bolter. Kalippere som sitter/ går tregt. Osv.
Er en liten erfaring jeg har gjort mengde siste 10 årene. Finnes gode og dårlige i alle årstall, men jeg mener litt sånn gjennomsnittlig.

larsverm
06/04/14, 22:05
Men nå har jo stort sett de dårligste eksemplarene fra for eksempel 70-tallet vært borte så lenge at vi ikke har kunnet se dem på en god del år - mens 86+ i svært stor grad har vært blant oss inntil det siste.

Så hvilke årganger av 240-serien kan antas å være mest bestandige mot rust? For det var da store problemer i perioder tidligere også? Mange peker på at det ble verre med siste årsmodell av 140-serien, 1974 - og at dette hang med i noen år. Står vi eventuelt igjen med ca 1980-84 som en relativt heldig periode?

Ola Moen
06/04/14, 22:07
Jeg vil heller si 78'-84'.

Hvor i landet de har gått, hvor godt de har blitt tatt vare på har også veldig mye å si. :-)

larsverm
06/04/14, 22:14
Akkurat - greit med en "tommelfingerregel" ut fra erfaring. :) Det kan brukes som et utgangspunkt når man ser seg rundt. Samtidig er disse bilene så gamle etter hvert at man uansett ikke skal ta noe for gitt uten å sjekke det aktuelle eksemplaret godt...

ss242
06/04/14, 22:16
79-80 hadde vel litt lakkproblemer, var det ikke da de testet ut "miljølakk"?

sekse
06/04/14, 23:41
79-80 hadde vel litt lakkproblemer, var det ikke da de testet ut "miljølakk"?

Pappas '80 hadde knallsterk lakk i alle fall :)

larsverm
07/04/14, 12:07
Ja ja, litt forskjeller - men de aller fleste biler fra samme periode som ikke heter Volvo, er borte forlengst. :p

ss242
07/04/14, 12:19
Pappas '80 hadde knallsterk lakk i alle fall :)

Litt usikker på nøyaktig periode, men det var en stund de fikk rustblemmer hvor som helst på karosseriet.

gaupe
07/04/14, 12:25
78en eg hadde, var veldig dårleg farge på, oksiderte veldig.

ss242
07/04/14, 17:02
Kanskje det var 78-79, når jeg tenker etter har jeg hatt begge disse årsmodellene med dette problemet.

gaupe
12/04/14, 19:10
Intercoolermerket dukka opp, ok, med litt sår:
4111

Tinnsoldaten
12/04/14, 19:18
Inter cooler? Hva mener vi om det, larsverm?

gaupe
12/04/14, 21:10
Inter cooler? Hva mener vi om det, larsverm?

Blir spanande å høyre dommen :-D IBS FTW ;-)

Ola Moen
12/04/14, 21:14
Huh??

Tinnsoldaten
12/04/14, 21:22
Litt pussig orddeling på emblemet, bare.

gaupe
12/04/14, 22:53
Litt pussig orddeling på emblemet, bare.

Ja, det er det som gjer det spesielt. Dette er det som då var kalla IBS-settet, intercooler boost system, dette emblemet var ein del av det settet. Dette emblemet var det som gjorde turboen til ei myte :-)

Tinnsoldaten
12/04/14, 22:59
Artig. Det gjør jo emblemet til en liten kuriositet i seg selv. Har liggende et emblem fra en 740 TIC, og der er "intercooler" ikke delt.
Har forøvrig ståltrua på dette prosjektet!

Ola Moen
12/04/14, 23:00
Jeg har trua på dette jeg å ;-) Må bare være litt kreativ og nøye :-)

VolvoGLE
12/04/14, 23:03
Så ikke ut som det var så dårlig det emblemet der da :)
Fått tak på no andre deler da?

Tinnsoldaten
12/04/14, 23:44
Jeg har trua på dette jeg å ;-) Må bare være litt kreativ og nøye :-)

To flinke gutter, så det går seg nok til.

gaupe
13/04/14, 19:27
Man får berre ta den tida ein treng, og det vi kan avsjå. Prosjektet er jo eigentleg enkelt nok, men det blir ikkje noko stress :)

Har slått kloa i ein pen trerader :)

VolvoGLE
14/04/14, 16:20
Alltid moro å få tak i brae og hele deler :) Kommer det no flere bilde av bilen/bilene da? :D

Ola Moen
15/04/14, 01:03
Jeg skal ta noen bilder en dag. Må bare få flytta den opp i verkstedet ;-)

Ekren
15/04/14, 20:10
Blir gøy og følge med her fremover vil jeg tro :)
Har et slikt intercooler merke jeg og til min bil.

Ola Moen
16/04/14, 22:11
Har ordna med lakkerer :-)

http://www.wtvideo.com/video/1551/how-to-paint-cars-in-romania

Skårholen
16/04/14, 23:19
Det var en fin patent på lakksprøyte, slipper å tenke på kompressorstørrelse og..

gaupe
05/05/14, 11:55
Litt målerar som manglar og som no er kome i hus:
4142

Treng fortsatt digitalklokka.