PDA

Vis full versjon : S60 vs S40N eller C30



Eirik R
02/04/14, 21:50
Ønsker å høre på hva folket har å si i en liten sak.

Vi lurer på å kjøpe en bil til barna, som de kan disponere. Budsjett på maks 100.000 og kravet er sikker bil, Volvo selvfølgelig. Men det hadde jo vært kjekt med lave driftsutgifter og pålitelighet. De ønsker seg ikke noe stv, men sedan eller coupe.

Ser at innenfor rekkevidde er S60 til ca 03 med ca 200'+ km. Eller S40N med noe under 200' og siste alternativ er C30 med 150-200' km.

Kjenner godt til P2 bilene til Volvo, og vet at en S60 tåler godt kilometerene hvis den blir tatt vare på. Det er verre med kjenskapen til S40 og C30. Har kjørt bilene og det ikke til å legge sjul på at de er noe "simplere" enn tilsvarende S60. Men er det noen som har formening om holdbarhetene på S40/C30? Ser at både 1,8 bensin, 1,6 og 2,0 diesel kan være aktuelle.

Tar gjerne mot råd fra de som kjenner til bilene og har erfaring med disse modellen.

kimove
02/04/14, 22:40
Ønsker å høre på hva folket har å si i en liten sak.

Vi lurer på å kjøpe en bil til barna, som de kan disponere. Budsjett på maks 100.000 og kravet er sikker bil, Volvo selvfølgelig. Men det hadde jo vært kjekt med lave driftsutgifter og pålitelighet. De ønsker seg ikke noe stv, men sedan eller coupe.

Ser at innenfor rekkevidde er S60 til ca 03 med ca 200'+ km. Eller S40N med noe under 200' og siste alternativ er C30 med 150-200' km.

Kjenner godt til P2 bilene til Volvo, og vet at en S60 tåler godt kilometerene hvis den blir tatt vare på. Det er verre med kjenskapen til S40 og C30. Har kjørt bilene og det ikke til å legge sjul på at de er noe "simplere" enn tilsvarende S60. Men er det noen som har formening om holdbarhetene på S40/C30? Ser at både 1,8 bensin, 1,6 og 2,0 diesel kan være aktuelle.

Tar gjerne mot råd fra de som kjenner til bilene og har erfaring med disse modellen.

Min erfaring etter å ha jobbet på bilverksted og hatt en far som har hatt flere volvo drosjer vil det lønne seg å gå for en volvo med volvo motor. (5syl motorene er volvo motorer)

1,8 bensineren er også levert i ford og mazda, og er en motor som man bør styre langt unna. På 3 måneder hadde vi innom 2biler som hadde mistet kompresjonen på en sylinder som ville resultert i en heller dyr reperasjon skulle de blitt fikset. Angående 4 sylindrig diesel er både 1,6 og 2literen en psa motor (fransk) og vi hadde innom en del av de (c30, s40, v50, div peugot osv) og en stor del av de hadde feil på dieseladditiv systemet.

Så hadde det vært meg som hadde vært på jakt etter en så ny bil hadde jeg kommet til å sett etter en V70/S60 med D5 motoren (de tidligste var 163hk på 2,4l 5syl diesel) vi er på vår fjerde drosjebil med den motoren og har enda ikke hatt en eneste feil på noen av de, ikke byttet så mye som en sensor (motorene). Den ene har gamlingen beholdt som privatbil og er en -06 mod awd med automat og er gått 320000 :)

Edit: ser jeg glemte å nevne noe om 1,8bensineren, vi fikk beskjed av skroter rundt omkring at den motoren der hvis vi skulle bytte en sånn måtte vi med sikkerhet finne en som var gått mindre enn 50000km og da var den allerede på overtid :p i tillegg sa han at de var dyre da markedet på vrakabiler med den motoren var støvsugd og fant man en var de dyrere enn de var værdt

Torsen67
03/04/14, 08:27
D5 finnes også i "nedgradert utgave" som har 131hk. Min søster har hatt en V50 1.6d i flere år nå (pre-facelift) og har ikke gjort annet enn å ta service. Hvor langt hun har kjørt er jeg usikker på.

Eirik R
03/04/14, 12:51
Takker, er godt kjent med de forskjellige utgavene av Volvos modeller og motorer.

Men det jeg er mer i tvil om er kvaliteten på de Ford/PSA leverte motorerene. Videre om hvor godt S40/V50/C30 klarer mange km?

De mest vanlige 1,6d er jo levert i en rekke biler, og har fått mye skryt for kraft i forhold til størrelse. Men hverken PSA eller Ford biler er jo kjent for å være biler som tåler km godt, så jeg har ingen intrykk om hvordan de egentlig er.

Ola Hagen
03/04/14, 19:30
Jeg har en v70n D5 2002 modell med gåtte 334 000km. Vurderte i vinter å kjøpe en v50 i vinter som var diesel. Lånte en som hadde gått 150 000 ca, tok med den på jobben og så over den med to volvo mekanikere som nå jobber hos oss.
Bilen var utrolig god å kjøre! lett og god.
MEN veldig mye rust på bakre delen av bilen under og framme bak framhjula mot kanal, oppheng og alt. Og motoren som er psa er veldig god motor, men de sliter med lekkasje rundt dysene og denne bilen var gjennomvåt av olje ++
Dette var en 2006 modell med veldig pen karosseri.

Grunnen til at jeg så på denne var at jeg syntes v70n er en ganske dyr bil å reparere og vedlikeholde så jeg ønsket en billigere pendlerbil. Men etter å ha sett på en mazda 6 og denne v50n så kom jeg fram til at v70n er mye mer bil enn desse her.
Og begge to var rustne, men min v70n har jeg ikke funnet noen antydning til rust utenom bitte litt overflate rust på enkelte deler under bilen som er ikke noen fare.

Hvis man tenker på andre bilmerker i den aldersklassa v70n og s60 har/er vært i, så holder de seg mye bedre i verdi og tilstand virker det som.
Har ikke sett rustne og fæle v70n utenom en hvit ex politi bil som var fra 2001.
På høggern står det ford mondeo og focus og mazda og mitsubishi som er nyere enn 2001, sammen med alle desse gamle 80- 90 tallsbila.

TommyG
04/04/14, 08:26
Nå vet ikke jeg hvordan kjøremønster dine barn har, men min oppfattelse er at unges kjøring blir mye småkjøring. Det har vel ikke en diesel motor så godt av

Eirik R
04/04/14, 10:35
Da var kontrakt underskrevet, hørte på råd og det ble S60 2,4d.
Mandag blir bilen sjekket, prøvekjørt og hentet hjem viss alt er som selger sier.

C.Erstad
04/04/14, 11:13
Du kommer nok ikke til å angre!
Gratulerer med ny bil :)