PDA

Vis full versjon : Kan en polere for hånd, og likevell få godt resultat?



HoJ
31/03/14, 20:18
Hvordan skal jeg gå frem for å få god resultat ved polering for hånd? Steg for steg...

Ben
02/04/14, 17:29
vask bilen godt før polering og tørk. Bør vel heller ikke polere i steikende sol, men det er vell ikke noe problem enda :). Har ikke så mange tips når det gjelder spesifik poleringa, men skal vist faktisk bli et bedre resultat når du ikke bruker for mye poleringsmiddel på kluten, eller hva du bruker. Altså ikke klin på med masse.

Bruk god tid :)

larsverm
02/04/14, 19:17
Spørs jo hva du mener med "godt resultat", men jeg vil si at hvis utgangspunktet er greit, fin lakk, kan man ha igjen for å polere for hånd, for eksempel hver vår og høst. Dette altså hvis målet er vedlikehold og motstandskraft mot skitt. Hvis lakken er matt og jævlig ellers, bør det noe annet til.

HoJ
03/04/14, 05:48
Takker dere, for min det snakk om vedlikehold, bilen har fin farge i lakken.
Hvilke produkter anbefales? Har brukt Turtle-Vox før, er det noe som er vesentlig bedre?

ovlov86
03/04/14, 07:47
Det er VELDIG mange produkter som er bedre enn Turtle-Wax ja.

Om du har spørsmål vedrørende polering ville jeg tatt en tur inn på detailersclub.no. Der er det mye å lære!

Det er selvdølgelig mulig å få lakken finere med håndpolering, men som jeg også har erfart så er maskin veien å gå. Går mye fortere, får bedre resultat og det er også mye gøyere siden det ikke er så slitsomt.

Her et 50/50 bilde fra døra på min mors Peugeot etter maskinpolering av høyre side.

http://i73.photobucket.com/albums/i218/ovlov_2006/Peugeot%20307/20140401_121028_zpsu6mzoplo.jpg

turb00le
03/04/14, 09:12
Du får nok ett OK resultat, men du får nok ikke bort noe særlig med riper osv uten maskin.
Det er ganske enkelt å polere med maskin, også er det faktiskt ganske artig når en første kommer i gang.

HoJ
03/04/14, 11:39
Tror ikke jeg tar meg råd til en poleringsmaskin ennå, de koster vel litt penger..

turb00le
03/04/14, 11:54
Du kan fint starte med en billig skrotmaskin fra europris.
Jeg har pensjonert min siden den ble så varm at klistremerkene rant av.

Tror du får en fjong Scholl maskin for typ 2-2500kr hos en eller annen gnukkebutikk på nettet i Norge.
Da følger det med litt guffe så du burde ha nok til hvertfall en polering.

mrstfu
03/04/14, 13:03
Har hatt noen timer med en Meec-maskin og må si meg ganske happy med den. Koster ikke mange hundrelappene, og dekker behovet til de fleste på hobbynivå. Jula-vare, om den feiler innen kort tid har du uansett garanti, ei heller har du tapt mange hundringsene.

HoJ
03/04/14, 13:58
Noen som har prøvd Biltema sin to-hoder? NAF ga den ganske grei karakter.

mrstfu
03/04/14, 14:01
Jeg hadde den, likte den ikke i det hele tatt... men dobbelthodede oscillerende har jeg aldri likt, mulig du har ee annen erfaring.

ovlov86
03/04/14, 14:58
Jeg bruker Kestrel Das-6 Pro. Koster ca 1500 på bilnerden.no, veldig verdt pengene. Men fikk greie resultater med en vanlig eksentersliper med poleringspads på. Tar bare mye lenger tid.

Uansett, Øyvind.G her på forumet er guruen på polering her. Send han en PM om du lurer på noe, så hjelper han deg sikkert. ;) Eller besøk detailersclub.no