PDA

Vis full versjon : Chippe bort EGR og Startsperre på B230FK



kimove
31/03/14, 09:04
Hei :)

Jeg har da hentet meg en -96 940 som jeg har tenkt å flytte motoren til en -85 244

Jeg har en 90 mod 240 med B230F som jeg skal ta ledningsnettet fra å bruke i 244en, men denne har verken EGR eller startsperre, så jeg lurer da på om det er noen som lager eller vet om chipper (helst original da det skal godkjennes) som ikke har EGR og starsperre ?

Jimmen
31/03/14, 13:01
EGR har ingenting med hjernen eller chipper og gjøre :)
EGR er rett og slett gjenbruk av eksos, ett rør som går fra manifold til innsug.

hva er nr på hjernen du skal bruke da? er der startsperra ligger.

Christian
31/03/14, 14:09
Egr systemet sitter i tenningshjernen, bruk en hjerne til turbobil uten egr så slipper du feilkoden. Startsperre sitter i bensinhjernen, kan chippes bort.

kimove
31/03/14, 14:43
EGR har ingenting med hjernen eller chipper og gjøre :)
EGR er rett og slett gjenbruk av eksos, ett rør som går fra manifold til innsug.

hva er nr på hjernen du skal bruke da? er der startsperra ligger.

Når det er elektronisk styring eller termostat med tilbakemelding på egr systemet så får man feilkode hvis man bare plukker ut kontakten ;)

Ergo, bruker man ledningsnett til en motor uten EGR på en motor og hjerne som har EGR vil det indikeres en feilkode :p

kimove
31/03/14, 14:51
Egr systemet sitter i tenningshjernen, bruk en hjerne til turbobil uten egr så slipper du feilkoden. Startsperre sitter i bensinhjernen, kan chippes bort.

Pokker heller :p

Da må jeg på leting etter en hjerne uten EGR da :p

Jimmen
31/03/14, 16:20
Når det er elektronisk styring eller termostat med tilbakemelding på egr systemet så får man feilkode hvis man bare plukker ut kontakten ;)

Ergo, bruker man ledningsnett til en motor uten EGR på en motor og hjerne som har EGR vil det indikeres en feilkode :p

Takk for lærdommen :)

Daniel.B
31/03/14, 18:11
Om man har motor og ledningsnett som ikke har EGR og har tenningshjerne m/EGR, da vil man få en feilkode. Men vil feilkoden ha noe å si? Eventuelle symptomer?

Christian
31/03/14, 18:18
Ja, fordi hjernen leter etter et signal som ikke er der. Får ingen konsekvenser annet enn at lampa tennes.

Daniel.B
31/03/14, 18:29
Ja, fordi hjernen leter etter et signal som ikke er der. Får ingen konsekvenser annet enn at lampa tennes.

Takk for svar. Veit at den vil dra en kode, men var usikker på om det påvirket motoren i noen grad. Noe den da ikke gjør.

ArneR
31/03/14, 18:32
Lampa tennes når det er oppstått feil som har med miljø og avgass å gjøre. Konsekvensen av dette er låst tenningstidspunkt og dårlig ytelse.

Men jeg er ikke så sikker på at den vil tenne om ledningsnettet ikke har egr. Det er jo bare å prøve. :)

kimove
31/03/14, 21:01
Får gi den et forsøk å se hva som skjer :)

Startspærra må jeg uansett få bort for å i det hele klare å få start :p

C.Erstad
31/03/14, 22:12
Ja, fordi hjernen leter etter et signal som ikke er der. Får ingen konsekvenser annet enn at lampa tennes.

Hjerne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1989.jpg

Styreenhet:
http://109.247.33.11/bilder/B179.jpg