PDA

Vis full versjon : ISOFIX ettermontering i volvo 850



ludvigsen
13/06/10, 13:41
Noen som vet om det er mulig å få tak i? Jeg har akuratt kjøpt et isofix barnesete, så det hadde vært greit å kunne brukt det.

Kjell V70
13/06/10, 16:18
Hvorfor kjøpte du med isofix? Jeg og samboeren min titter etter nytt sete til ho lille, da ho vokser litt i sitt første år, men vi kommer til å kjøpe uten isofix.. fordi vi ikke har det... :)

MrX
13/06/10, 16:42
Tror det skal gå og ettermontere, har det for meg at jeg har sett en bil med ISOFIX. Jeg driver også og vurderer det til min bil.

locked
13/06/10, 19:34
du får kjøpt det du trenger i et sett på volvo. bare å ta en telefon dit...

Karsko1
13/06/10, 19:36
Da jeg kjøpte nytt barnesete til min søster på Volvo, spurte de om jeg trengte ISOFIX ettermonteringssett. Så det er nok fint mulig:D

engkar
13/06/10, 20:53
Jeg ser selv etter barnesete om dagen. Har en 2000 mod V70, men etter at de hadde sjekket litt hos Volvo Jessheim kom de fram til at det ikke gikk å ettermontere ISOFIX. Hadde gått ut av produksjon tror jeg.. Må vel over på det nye karosseriet for at det skal være mulig.

ludvigsen
13/06/10, 23:54
Her var det jaggu mange meninger gitt!

@Kjell V70: Tenkte at hvis jeg bytter bil så er det greit å ha isofix anyways.. Men jeg skal ringe volvo i morra og høre om det er mulig å få tak i ettermonteringskit til ISOFIX hos dem.. Vet det er mulig å få tak i til audi osv, så det burde jo være mulig å få tak i til volvo også.. Dere skal få info når jeg har snakka med dem :)

Kjell V70
14/06/10, 09:46
Setet er jo i utgangspunktet, like dyr, eller dyrere enn vanlige seter som blir festet med seler. Så kommer prisen på ettermonteringsettet i tillegg. hvis du ikke har planer om å bytte bil de første 5-10 åra, ville jeg heller invistert i et vanlig sete uten ISO, til en billigere penge, så kjøpt nytt med ISO den dagen du skal bytte bil, og solgt det gamle da..

Sikkerheten er det ikke forskjell på, de hadde jo ikke solgt andre seter uten isofox hvis sikkerheten er for dårlig...

Bare mitt synspunkt da jeg er veldig fornøyd uten isofix, og ikke har planer om å bytte bil de neste 10 åra... :)

MrX
14/06/10, 11:16
Jeg vurderer ISOFIX siden da kan jeg bruke base på setet slik at jeg lett kan ta junior ut av bilen uten og vekke han.

En annen fordel med ISOFIX er at man ikke kan montere setet feil med det, noe som er lett og gjøre om man bruker vanlige seter.

Tore
14/06/10, 11:27
Jeg vurderer ISOFIX siden da kan jeg bruke base på setet slik at jeg lett kan ta junior ut av bilen uten og vekke han.

En annen fordel med ISOFIX er at man ikke kan montere setet feil med det, noe som er lett og gjøre om man bruker vanlige seter.

Trenger ikke ISOFIX for dette; Da mine var små hadde vi Akta Graco Autobaby som er en babystol med base der basen kan fastmonteres i bilen og selve stolen kan kneppes ut i en fei. Enkelt og greit.

Ser ut til at denne har gått ut av produksjon og erstattet av Graco Logico S HP (evt De Luxe) som ser ut til å være "samme" produkt:

Link til stol: http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8A96/PEGE/
Link til base: http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8A98/

Når det kommer til det med feilmonteringer liksom er så mye mindre med ISOFIX så er vel dette mer ett salgstriks enn en reel frykt; leser man bruksanvisningen og monterer som det står der så er det vel ikke noe problem?

Kjell V70
14/06/10, 11:35
Trenger ikke ISOFIX for dette; Da mine var små hadde vi Akta Graco Autobaby som er en babystol med base der basen kan fastmonteres i bilen og selve stolen kan kneppes ut i en fei. Enkelt og greit.

Ser ut til at denne har gått ut av produksjon og erstattet av Graco Logico S HP (evt De Luxe) som ser ut til å være "samme" produkt:

Link til stol: http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8A96/PEGE/
Link til base: http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8A98/

Når det kommer til det med feilmonteringer liksom er så mye mindre med ISOFIX så er vel dette mer ett salgstriks enn en reel frykt; leser man bruksanvisningen og monterer som det står der så er det vel ikke noe problem?

Vi bruker Akta Graco Logico S nå, med fastmontert base. Forsåvidt veldig kurant, enkelt å løsne setet fra basen. Idiotsikker montering av basen, og når ungen vokser, gjerne i vekt, blir det tungvint å bære med seg setet på armen med ungen i, på den ukentlig handelturen på Coop Obs.

Nå sover jo ikke ungen vår så mye i bilen lenger, så vi kommer til å kjøpe BeSafe IZI Combi X3 uten ISO, og innen vi skal bytte bil, så er ungen(e) så store at de kan sitte i pute med rygg, eller bare pute... :)

MrX
14/06/10, 14:39
Jeg har BeSafe izi sleep eller noe slikt til junior. Der fikk jeg beskjed om at man måtte ha isofix for og kunne bruke base.

ludvigsen
14/06/10, 17:38
Jeg var i bunn og grunn bare ute etter å vite om volvo selger ettermonteringskit for ISOFIX i denne tråden, jeg.. Så da fikk jeg konstatert at de muligens gjør det. Kontakter volvo i morgen :)

engkar
17/06/10, 17:37
Har du fått hørt på Volvo? Litt spent på hva du har fått til svar.. Kunne godt tenkt meg å ettermontere selv om det er å oppdrive

ludvigsen
20/06/10, 17:06
Han sa at det ikke er levert til 850, men at det skal kunne brukes fra førstegenerasjons v70 og at det ikke skulle koste så alvorlig mye for et slikt ettermonteringskit, så jeg skal ta turen på volvo for å sjekke når jeg har fått bilen på veien å kjøpe for så å prøve å montere.. Tilbakemelding om det passer kommer fortløpende :)

grimfer
20/06/10, 20:38
Jeg er også interessert i isofix-ettermontering.

Ser det er mange meninger og antakelser ang isofix mtp sikkerhet og slikt, og jeg er litt uenig i det enkelte skriver her.

1. Isofix-seter er sikrere enn seter uten isofix. Seter som festes med setebelte er sikre nok for å bli godkjent, men tester viser at de beveger seg mer i kollisjon, særlig når kreftene går sidelengs, eller bilen ruller. Det kan føre til at beskyttelsen ikke virker like bra.

2. Seter uten isofix MÅ festes stramt, noe som gjør festingen mye mer tidkrevende, samt at det trengs mer trening til for å få det til skikkelig. Slitasje på belterulla/strammeren kan gjøre dette vanskelig.

3. Seter uten isofix er MYE lettere å feilmontere, noe som kan føre til at setet vrir seg og snur 180 grader ved stor belastning, noe som igjen er livsfarlig.

4. Isofix sørger for at setet kan "klipses" fast, noe som gjør at å flytte sete fra bil til bil er mye lettere og tryggere. Vi må flytte setet ganske ofte, da det hender at ungens besteforeldre skal være barnevakt/hente i barnehagen osv.

5. Isofix sørger for at setet barnesetet står på blir mindre belastet, fordi det ikke presser like mye ned i setestoppen.

MEN:
Spedbarnseter kommer ofte med base som settes fast, og det er oftest enkelt å feste med sikkerhetsbelte. Så det første setet er som regel like bra og sikkert så lenge du velger et sete med base.

Problemet vi har erfart oppstår når barnet blir større, og trenger et sete som sitter skikkelig fast. Vi har ikke isofix i vår bil, men ser at det er mye lettere og mindre tidkrevende å feste i bilen med isofix. Når barnet er 15 kg+, må vårt sete justeres og etterstrammes rett som det er.

Dette ble kanskje litt langt og kjedelig, men jeg er nå en gang lang i praten.

ludvigsen
21/06/10, 13:27
Da har jeg vært på tråden med teknisk avdeling hos volvo personbil norge og fått bekreftet at det altså ikke er mulig å få monteringssett til ISOFIX til volvo x70 og 850 serien. Dette var synd, men heldigvis er den basen jeg kjøpte mulig å feste med sikkerhetsbelte også, så da går det egentlig greit.. Grunnen til atjeg ville ha isofix er fordi det skal være enklere for konemor å plukke ut og inn guttungen av bilen og at ho slipper å holde på å makke med dt jæ*** sikkerhetsbeltet hver gang..

Men vertfall så finnes det ikke isofix til disse modellene, men de fleste seter med isofix base går det an å feste basen med hjelp av sikkerhetsbeltet:)

MrX
21/06/10, 14:17
Jeg vet at jeg har sett en 1. gen V70 med orginal ISOFIX ettermontert. Så kan det være at han du snakket med ikke viste hva han snakket om, eller er det kansje tatt ut av produksjon? Volvo var jo en av de som utviklet ISOFIX på 90 tallet, merkelig da at de ikke skulle ha til den mest utpregede familiebilen i programmet.

mathisen
21/06/10, 14:25
Synes det er mystisk att dem ikke har for å montere i...har isofix i 2006 mod v70, men skal selge den grunnet huskjøp..så d kan hende jeg tar ut isofixfeste å tillpasser det i 1999 modellen..er jo bare 2 bolter som holder det fast...Så det skal ikke være noe problem

Per Turbo
21/06/10, 14:33
Ikke noe originalt ISOFIX utstyr som er å finne i dele- eller tilbehørskatalogen for 850/SVC70 ihvertfall. Men klart det kan ha vært uoriginale sett å få tak i :)

mathisen
21/06/10, 14:34
Er det noen som er flink å finne ut det:)?har sett på mekonomen og diverse men finner ingenting

Kjell V70
21/06/10, 15:16
http://www.volvocars.com/de/sales-services/service/aftersales/Documents/VOLVO_Zubehoer_PL%20850_S70_V70_C70_Stand_091111.p df

Side 10

Fant denne på google: Det fins isofixbase til c70 03modell(30758234), men åssen vil den eventuelt fungere i 850/V70 er setene tålelig like? Jeg vet ikke åssen basen er festet, såklart hvis det mangler noen festepunkter, så er jo det kanskje dumt... isofix er vel isofix, så et sete med isofix vil vel passe uansett...?

ludvigsen
21/06/10, 15:30
http://www.volvocars.com/de/sales-services/service/aftersales/Documents/VOLVO_Zubehoer_PL%20850_S70_V70_C70_Stand_091111.p df

Side 10

Fant denne på google: Det fins isofixbase til c70 03modell(30758234), men åssen vil den eventuelt fungere i 850/V70 er setene tålelig like? Jeg vet ikke åssen basen er festet, såklart hvis det mangler noen festepunkter, så er jo det kanskje dumt... isofix er vel isofix, så et sete med isofix vil vel passe uansett...?

ISOFIX base er det som du setter barnesetet i, ikke de bøylene du monterer i dørken bak under seteryggen.

mathisen
21/06/10, 15:31
isofix rammen er festet i samme festene som sikkerhetsbeltet..

Kjell V70
21/06/10, 15:48
ISOFIX base er det som du setter barnesetet i, ikke de bøylene du monterer i dørken bak under seteryggen.

Tysk er ikke min sterkeste side:confused: Leste siden på norsk nå og skjønte fort at det var barnesete og base som var listet opp der... My bad:D

ludvigsen
22/06/10, 20:44
Tysk er ikke min sterkeste side:confused: Leste siden på norsk nå og skjønte fort at det var barnesete og base som var listet opp der... My bad:D

Nobody is perfect my friend ;)

JP_Ra©ingTeam
03/07/10, 00:15
vell.. nå har du vell konstatert at Isofix ikke passer i 850/x70 .. hehe :P

ludvigsen
03/07/10, 08:14
vell.. nå har du vell konstatert at Isofix ikke passer i 850/x70 .. hehe :P

Ifølge Volvo Personbiler Norge så passer det IKKE, nei :p

JP_Ra©ingTeam
03/07/10, 08:53
tengte nå mer på mathisen, som fyskisk har prøvd :)

ludvigsen
03/07/10, 08:59
tengte nå mer på mathisen, som fyskisk har prøvd :)

My bad :)

mathisen
03/07/10, 20:47
Etter 5 tima med bannskap kan jeg si at d ikke går ann å bygge omm isofix feste fra 06 til v70 99mod..Så måtte bare bite i det sure eplet å kjøpe ny stol..fikk heldivis solgt isofixstolen..Jauda:)

JP_Ra©ingTeam
03/07/10, 22:53
jasså.. kjøpe..? trodde du fikk ny stol gratis :P