PDA

Vis full versjon : dekk størrelse spørsmål



Morgis
29/03/14, 14:35
Må skifte dekk på sommerfelgene. Originale 18" Cratus felger.
Mener det er 245-45-18 som står på nå.
Hva er maks dekkdim på disse felgene og bilene generelt?

Og må nyere haldex ha lik dekkdim foran og bak ?
235-45-18 foran og 265-35-18 bak..?

Aleks_
29/03/14, 20:22
http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

Sjekk linken. :)
Finn frem felgen din, så står ET og bredde på innsiden av felgen. Om de er som mine 19" R-design felger, så har jeg et fjernt minne om at de er ET50 og 8" breie(med fare for å ta grundig feil her).
Jeg kjører på 245/45-19, og har god plass.
Når jeg undersøkte litt hva som passer og ikke passer på disse bilene kom jeg over et par med 255/55-19 i dimensjon. Fant aldri ut om det hadde blitt gjort noe spesielt for å få plass til såpass. Gutta på BCB mente 255 skulle passe greit om man hadde Summum bil, pga styrestopperene.
Sånn plassmessig vil jeg nok tro at det skal være greit nok med plass til 265 bak.
Men det er ikke verre å måle opp hvor mye klaring du har bak, og legge det inn i kalkulatoren i linken over.

Men, med tanke på haldex-systemet, kan jeg umulig tenke meg at to forskjellig dekkdimensjoner vil være bra.
Bakhjulenes omkrets vil være 82mm kortere, og dermed vil framhjulene rulle 3,9% fortere enn bakhjulene.
Bakhjulene ligger jo ikke inne med drift når man kjører normalt, men om du ligger på feks en grusvei å fremhjulene plutselig slipper litt vil jo bakhjulene kobles inn.
I 50km/t vil jo, med firehjulstrekken innkoblet, bakhjulene rulle 2km/t saktere.
I mitt hode, så vil et system fullt av tannhjul, viskoseklutch og akslinger ikke like en sånn forskjell.

Har absolutt null fakta å bakke det her opp med, bare tenker litt logisk. Kjør diskusjon :)

Holern
31/03/14, 09:55
Må skifte dekk på sommerfelgene. Originale 18" Cratus felger.
Mener det er 245-45-18 som står på nå.
Hva er maks dekkdim på disse felgene og bilene generelt?

Og må nyere haldex ha lik dekkdim foran og bak ?
235-45-18 foran og 265-35-18 bak..?

Skal det ikke være 245/40-18 da?? Det er i allefall det som skal være på min V70 D5....vel og merke uten AWD

Morgis
31/03/14, 10:00
245/40-18 ja, det er riktig. 18x8 felger

AWD'n ligger inne hele tiden på dem, kanskje opptil 100% ved igangstarting, så slipper det nok opp litt ved normal kjøring.

Noe ala PreX systemet til R-bilene.