PDA

Vis full versjon : Lambdasonen lyser i dashen



twistmaker
28/03/14, 00:52
Hei!

Etter mye om og men gir jeg litt opp nå. Har byttet Tomgangsregulator, LMM, Vakuumslanger, sveiset til ny fleksirør for det gamle var hull før lamda og mer for å få ned tomgangen på den, men nå lyser lambdaen konstant. Jeg måtte lage nytt hull til den lamdaen i eksosen da fleksirøret var lengre enn det som var på fra tidligere. Under ombyggingen kom en venn av meg litt bort i med sveis på lamdaen, så det hadde festet to små sveiseklumper på den (Vet ikke om det kan ha betydning?).

Den har virket greit før. Den har kommet av og på til tider, men nå er den på konstant, som sagt.

Leste feilkode, og får opp blant annet:

212 Front HO2S signal
514 Engine cooling fan low speed signal

Tomgangen er forøvrig fin og holder seg lav per nå.

95 Volvo 850 T-5.

Svirre
28/03/14, 13:58
Lambdaindikatoren i instrumentpanelet er egentlig tegnet for motorlampa, så det behøver ikke nødvendigvis bety at det er noe feil med lambdasonden/luftinntaket.

212 feilkoden kan komme av for mager blanding slikt jeg tolker den. High O2 (oksygen) Signal. Sjekket at det ikke er noen vakumlekkasjer noen steder? Feil på lambda sensorene kommer ofte av det. Hadde feilkode på fremre lambda selv med for fet blanding. Jeg tok en risk og blanda 60/40 med 98 blyfri/E85. Etter å ha kjørt en stund på dette så har det renska opp mye :)

514 er reléfeil. Prøv å bytt det og se hva som skjer. Når du har gjort noe med begge kodene, prøv å slett de (om det trengs) og se hva som evt. dukker opp igjen ;)

BTW: Google er også en god venn.