PDA

Vis full versjon : Hvordan tømme dieseltank



Jan
27/03/14, 22:05
Hei
Noen som har en fremgangsmåte for tømming av dieseltanken på en V70 D5 2006 )

SFredrikstad
28/03/14, 09:49
kjøre til det stopper?


unnskyld for et skikkelig usaklig svar xD

SFredrikstad
28/03/14, 09:51
er ikke sikker, men kan være at det går.. ut ifra det jeg har hørt, så kan det gå skikkelig ille og kjøre en eldre dieselbil tom,(lufting av hele systemet osv?) mens på nyere biler sånn som din, så skal det vel bare være og fylle på diesel igjen og kinne til den starter igjen...

Jimmen
28/03/14, 10:37
er ikke sikker, men kan være at det går.. ut ifra det jeg har hørt, så kan det gå skikkelig ille og kjøre en eldre dieselbil tom,(lufting av hele systemet osv?) mens på nyere biler sånn som din, så skal det vel bare være og fylle på diesel igjen og kinne til den starter igjen...

På eldre biler må man lufte dieselsystemet for at det skal starte igjen, men at det skader noe tviler jeg på.
Nyere biler har automatisk lufting, nyere og nyere, bilene startet jo med det i starten på 90 tallet så :p

Men, om du kjører til det stopper vil ikke tanken være helt tørr.
Du må plukke tanken helt av og tømme den..

Får jeg spørre hvorfor du skal gjøre det? :)

Christian
28/03/14, 13:01
På nyere biler idag så kan man ikke kjøre tom for diesel, da skader man dieselpumpa. Den tåler ikke å gå i luft.

Svirre
28/03/14, 13:15
Om du har mulighet til å løfte opp bilen så kan det vel kobles av et rør/slange under bilen slik at man kan kjøre pumpa i tanken for å få tømt den? i Verstefall så kan jo tyngdekraften hjelpe til med å tømme. Veit om flere bergningsselskaper som gjør dette, fyller på riktig drivstoff etter feilfylling og kinner til den starter. De gjør dette med alle biler de får inn uten problemer.

Jan
28/03/14, 18:38
Det er ca 25% bensin på tanken

NAF Solokork står nå på ønskelista

Jan
28/03/14, 19:21
Har vert inne på tanken å kjøre dieselpumpa for å tømme men om det er tilrådelig med 70 liter 75% diesel ?

Svirre
28/03/14, 19:47
Slipp på en 3-4 dl med 2-taktsolje og fyll resten med deisel. Jeg ville ha gjort det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

aarnes
30/03/14, 21:00
De fleste verksteder har vakuumutstyr som de bruker om man har fylt på feil drivstoff. fungerer kanonbra. han som kjøpte min S60 fylte bensin på dieselmotor og kjørte til bilen stoppa, med bensin (ca 1mil) - fikk bilen til det lokale verkstedet som tømte med dette flotte utstyret. fylte på diesel og bilen gikk som den skulle

jerognal
31/03/14, 11:55
Har fått høre at bensin i diesel som oftest går bra. Kjører du diesel på bensin går det visst lukt til h....

Har kjørt diesel med bensin i på min V70 TDI og det gikk fint. Men er jo ikke samme motoren....

Somsagt over: Fyll på litt totaktsolje og topp opp så mye du klarer med diesel så tror jeg det går bra.

Svirre
31/03/14, 12:38
Det går bra med diesel på besinmotor, men det er bensin på dieselmotor som er værst. Grunnen til det er at dieselen har litt smøring i seg, det har ikke bensin. Derav så kan bensinen tørke inn pakninger og dieselpumper kan skjære seg. Derfor så er det lurt å ha på litt totaktsolje og fylle opp diesel. Da går det bra.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

locked
31/03/14, 22:02
Du sier du har 25% bensin, kor mykje er det totalt på tanken?

peri_lund
04/05/14, 13:07
Det er ikke helt enkelt og tømme tanken din uten og bruke pumpa. Grunnen er at tanken har så rar fassong, mere som to tanker. En på hver side av eksosanlegget på en måte. En pumpe som pumper drivstoff fremover. Og en pumpe som pumper fra ene halldelen og over til den andre så hovedpumpe får tak i drivstoffet. Så om du trer en vacumtømmer ned i påfylingsrøret så får du tømt bare det ene kammeret. Og enda har du mye igjen. Jobber på mekonomen, og vi har hatt inn mange feilfyllinger av denne sorten. Enkleste er og ta av slangen som kommer frem i motorrommet, og sette på tenning og la pumpene gjøre jobben.

Jakke
04/05/14, 15:46
Snu bilen opp ned