PDA

Vis full versjon : Hvilken olje v70Tdi Automat?



Petter M
27/03/14, 21:51
Heihei,,:)


Når gir oljen er mørkgrå, så er det vel på tide å bytte den:p Den har sikkert gått på samme olje i 430.000km:P

Hvilken olje er å anbefale? Er biltema bare drit, eller er det gode greier?

Skal også bytte motor olje i samme slengen.. hva er å anbefale der?

Bilen er en 98 V70 2.5 Tdi Automat.

jerognal
28/03/14, 12:59
har kjørt på Biltema Dexron3 jeg uten problemer. Men du bør iallefall spandere på deg 15 ltr og flushe kassen. Å bare tappe av og helle på ny er som å pisse i buksen....

Selv bruker eg Biltema oljen til flushing og så hiver eg på ny Valvoline Maxlife etterpå. Unødig å bruke dyr olje til flushingen...

jerognal
28/03/14, 13:03
Og ang. motorolje så kjøp en olje som er god nok og skift heller oftere. Long-life er bare tull er nå min mening...

Europris har f.eks Mobil olje på kampanjer innimellom og da kjøper eg Mobil 3000 helsyntetisk. Den er godkjent for de VAG-motorene....
Ellers har også Felleskjøpet 20 ltr dunker helsyntetisk som også har VAG-godkjenning.

Svirre
28/03/14, 13:35
Mobil1 olje er ikke den beste oljen. Biltemaolje er bare å holde seg unna når det kommer til motorolje. Automatoljen skal jeg ikke uttale med om, men den er sikkert kjøpt inn fra samme leverandør. Anbefaler deg Castrol, Valvoline eller Royal Purple.
Når du skal flushe kassa så heller du på et rensemiddel først og følger veilidningen til det produktet du kjøper, deretter flusher du kassa og får ei kasse som er så og si god som ny. Ang. motoroljeskift så kan det være fordel med innvendig motorrens. Følg veiledningen til det evt. produktet du kjøper og bytt olje og filter etter dette. Til det første skiftet så kan du nøye deg med halvsyntetisk olje f.eks. og kjøre halve intervallet før du skifter en gang til og bruker helsyntetisk på skift nr.2 etter rens. Skift også filter denne gangen. Da har du fått rensa motoren rimelig innvendig!

EDIT: Castrol har en genial side som forteller deg hvilken olje hver enkelt motor er anbefalt å kjøre med og mengde. På enkelte (de aller fleste) så er det også oppgitt oljetype og mengde på servo, kjølevæske, girolje etc). I ditt tilfelle så anbefaler castrol:

Motor (DT) 6.0l

Best EDGE Pro. A3 0W-40
Bedre EDGE Pro. A3 5W-40
God Magnatec Pro. A3 10W-40

http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9041420&contentId=7074860

Tore
28/03/14, 13:54
Poenget med flushing er at man aldri får byttet oljen i disse kassene, man bare blander ut den gamle oljen med ny olje.

Det blir derfor slik jeg ser det "feil" å flushe med en billig olje og så ha må en god olje til slutt, soden den nye oljen bare vil blande seg med den oljen som er i kassen og overskuddet av blandet olje kommer ut og forkastes. Det vil derfor hele tiden eksistere rester av tidligere olje.

Automathavari er noe du ikke ønsker - derfor ville jeg forholdt meg til volvos automatolje og brukt denne, både til flush og fyll... Koster noe, men alternativet er dyrere.

Har selv vurderert "uorginal" olje til min bil - og selv om biltema har olje som etter spec skal kunne brukes ble jeg frarådet å benytte denne av deres egen kundeservice. Det er faktisk ikke automatoljen som koster med å ha bil, derfor har jeg endt opp med volvos automatolje ;-)

Petter M
29/03/14, 08:11
Takke folkens:)

Sondre93
29/03/14, 09:12
Men når vi først er inne på saken. Tips til hvordan vi flusher på en kjapp og enkel måte?

Tore
29/03/14, 10:44
Men når vi først er inne på saken. Tips til hvordan vi flusher på en kjapp og enkel måte?

Les og lær :-)
http://forum.vccn.no/showthread.php?23-850-X70-Flushing-av-automatkasse

Sagen
31/03/14, 07:07
V70'n passerer snart 360K km, og jeg har brukt Finamatic HP på automatkassa de siste ca 150' km. Har flusha hver 40-50K km. Synes den olja har vært bra, og kassa oppfører seg fint. Har flusha ca 12 liter hver gang.

Jimmen
31/03/14, 13:00
Kost gjerne på deg ett oftere intervall på motorolje.. på min TDI bytter jeg hver 5000, og oljefilter hver 10.000.
Trenger kanskje ikke så ofte, men disse motorene er kresne på oljen :)

jerognal
31/03/14, 13:35
Anbefaler deg produkter fra QMI. Min TDI Automat er nå passert 460.000 km. Samme kasse og samme motor. Alt funker som da det var nytt.
QMI har innvendig motorvask som jeg bruker før behandling med QMI produktet.
Har gjort det samme med kassen.

Snart blir det XC70 og den får samme behandlingen. Garantert!

Når det gjelder oljetyper så gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige: Bruk en olje som er tilfredsstiller smørekravene og bytt ofte. Hva den oljen koster har mindre betydning. Det er mange oljefabrikanter som har VAG-godkjent olje. (Er vel 505.000 som gjelder på motoren).

(Biltema har kun 1 olje som er godkjent. Men den er ikke spesielt billig så da kan du like godt kjøpe en anerkjent type). Har sett at FK har en VAG godkjent helsynt. olje i 20 ltr. Den er sikkert god nok.....

Kassen må flushes jevnlig. Første gangen må du ha iallefall 15 ltr olje for å få rensket opp. Du finner endel filmer på You-tube som viser framgangsmåten og...
På kassen har eg Valvoline Max-life ATF. Den får du i 20 ltr. dunk til en bedre pris.

Svirre
31/03/14, 16:25
Allerede anbefalt :) QMI er produsenten, produktet heter Royal Purple ;)

T90
05/04/14, 16:29
Automattransmisjon (AW55-50) Mobil ATF 3309 7.5 l 1999-2000 mod
Automattransmisjon (AW50-42) Mobil 1 Synthetic ATF 7.6 -1998

Sondre93
08/04/14, 15:56
Automattransmisjon (AW55-50) Mobil ATF 3309 7.5 l 1999-2000 mod
Automattransmisjon (AW50-42) Mobil 1 Synthetic ATF 7.6 -1998

Koss finn du ut ka kasse du har? ;)

T90
08/04/14, 18:00
står oppå kassa eller så er du bare om du har W, E, S knappene betyr at du har aw 50-42
OG kun w er 55- 50 kassa.