PDA

Vis full versjon : eiker e1 felger



evenambj
27/03/14, 16:20
hei har en 240, og ble stoppa av vegvesenet i dag. de klagde på at jeg måtte godkjenne felgene mine siden de var så store. det er helt vanlige eiker e1 17 tommere, så det jeg lurer på er om noen har den dokumentasjon som man trenger for å få dem godkjent på biltilsynet?

Christian
27/03/14, 16:40
I utgangspunktet skal man ikke trenge dokumentasjon på de hjula. Du må nesten bare prøve.

Etern1ty
27/03/14, 17:45
må ha dokumentasjon på de hvis de ikke er godkjent i vognkort, de er for store i tommer i forhold til originale 14" for og ikke trenge godkjenning. men ta det med en klype salt da jeg ikke sitter med STRO boka foran meg... med mindre 240 er godkjent med alternativ størrelse?

Daniel.B
27/03/14, 19:32
Jeg lurer også på dett med godkjenning av Eiker E1 på 240.
Jeg skal inn til Vegvesenet på Risløkka og godkjenne motorbytte og senkefjører. Kan jo like gjerne også godkjenne hjula da. Jo mer jo ber.

240n min har originalt 175/SR/14. 80 profil?
Eiker E1 felga har jeg 225/45/17 dekk på. Rulleomkretsen vil da endres -0.2%. Dette er jo innafor.
Innpresset på felgene er jo likt som originalt.

Burde vel ikke trenge noen mer for å få dette godkjent? Bare si hvordan felger jeg har og dim på de og si at jeg vil ha de inn i vognkortet.
Har noen eventuelt noen tilhørende papirer?

Refinement!
27/03/14, 20:27
Trenger ingen papirer for å føre disse inn i vognkortet sålenge dekka er innenfor krava.

evenambj
27/03/14, 22:21
da vegvesenet stoppa meg så sa han at jeg måtte finne noe dokumentasjon på felga og på kontroll lappen stod det at jeg må dokumentere felg/dekk kombinasjon. noen som har noen anelse om hvilken dokumentasjon han mener?

Christian
27/03/14, 23:25
Problemet er at han ikke vet det selv heller.

oar83
27/03/14, 23:32
Heilt riktig det som blir skrive over her av refinement. Viss dekk/felg oppfyller krav iht vognkort og STRO-normen så slepp du å godkjenne felg/dekk. Og i ditt tilfelle her er allt lovleg. Lovverket er enkelt å framlegge visst De er i tvil.

Refinement!
28/03/14, 08:33
Du har to valg;

- drit i godkjenning, disse felgene er lovlige på bilen med riktige dekk
- dra på bt som kontrollerer et/dim osv og få det innført i vognkort, koster en femhundrelapp

evenambj
28/03/14, 23:57
ok takk for svar da har jeg skjønt det