PDA

Vis full versjon : "Choke" skrur seg ikke av



Roye
25/03/14, 22:50
Sliter med høy tomgang etter at motor har blitt varm, akkurat som "choken" ikke skrur seg av. Skrur av og på tenninga og turtallet detter ned til normalt. Noen som vet hva dette skyldes?

Bilen er en 1996 940LT

Arne94
26/03/14, 00:57
Hadde et sånn problem på min 940 også, men det varrierte veldig! om du kjørte den veldig hardt en stund så gikk den opp på ca 1500rpm og datt sakte ned.
fant aldri ut noe på min.

René Fredriksen
04/04/14, 11:47
Har samme problem på min og det har nesten blitt en vane og kjøre den halvlunken for og nappe tenningen av og på, Motor er totalt overhalt med alt av pakninger,lagre,stempelringer,honet, og samme problem enda, Byttet lamda,temp sensor,lmm,tomgangsreg, dyser, bensintrykk regulator, gasspjeld er renset og ny pakning og o ring til tps. Finner selv ikke ut av det. så jeg har lakt det i glemme boksen og inn i vane boksen :) Om jeg lar den stå 1 min på tomgang før kjøring så skjer det ikke, bare om jeg starter og kjører med en gang. Motor er B230FK LH2.4 og vikin ecomax ( har prøvd en annen chip å)

Roye
05/04/14, 17:12
Takk for svar

Agrostar
05/04/14, 18:23
Har du lest ut feilkodar? Kan hende hjernen manglar speedometersignal.

TomX95
08/04/14, 19:33
Klyp slangen fra tomgangsmotoren, den ska da dette ned på 750 omdreininger. Gjør den ikke det stiller du bunnstilling av spjeld så det treffer sånn cirka. Helst litt under. Etter det stiller du TPS så du akkurat hører ett "klikk" når spjeldet er i bunnstilling. Har ordna samme problemet for meg på ein 940 med FB.

Roye
13/04/14, 20:32
Prøvde å klemme igjen tomgangsslangen men da var det like før den ble kvalt, er det normalt?

TomX95
13/04/14, 20:36
Prøvde å klemme igjen tomgangsslangen men da var det like før den ble kvalt, er det normalt?

Nja, er i alle fall stillt feil. Dette må gjøres på varm motor... Den skal lande på 750 rpm ca når den er strupa. Kan bli ukontrollert tomgang om grunnturtallet er for lite.

Roye
13/04/14, 20:45
Så når den går på 1300omdr, og ikke vil gå ned, klemmer jeg slangen og den skal stoppe på 750omdr?
Eller uansett om den går på 1300 eller ca. 800 (vanlig tomgang)?

TomX95
13/04/14, 20:50
Så når den går på 1300omdr, og ikke vil gå ned, klemmer jeg slangen og den skal stoppe på 750omdr?
Eller uansett om den går på 1300 eller ca. 800 (vanlig tomgang)?

Den ska dette ned på 750 rpm uansett. Det er grunnstilling. ;) Er ikke sikkert dette er feilen. Men er en plass og starte. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt ut styreboksen, finni pin`sa te temp følern og ohma den.

Roye
13/04/14, 21:01
Ok, måle motstanden i hjernen mao...?
Men det er som oftest, som Rene Fredriksen sa, å bare la den stå å gå i ett minutt, eller noe, til at den går ned selv. Da går det bra.
Min har også Ecomax-chip, kan det være at min type hjerne eller den chipen funker sånn på noen hjerner (enten en programmerings-bug eller at det er en sikkerhetsfunksjon av en eller annen grunn)?

René Fredriksen
13/04/14, 21:31
Ok, måle motstanden i hjernen mao...?
Men det er som oftest, som Rene Fredriksen sa, å bare la den stå å gå i ett minutt, eller noe, til at den går ned selv. Da går det bra.
Min har også Ecomax-chip, kan det være at min type hjerne eller den chipen funker sånn på noen hjerner (enten en programmerings-bug eller at det er en sikkerhetsfunksjon av en eller annen grunn)?

Jeg har 977 styreenhet med ecomax i. Jeg har og prøvd en annen ecomax chip i den uten hell. Har og prøvd en original styreenhet uten chip og samme problem

TomX95
13/04/14, 21:31
Ok, måle motstanden i hjernen mao...?
Men det er som oftest, som Rene Fredriksen sa, å bare la den stå å gå i ett minutt, eller noe, til at den går ned selv. Da går det bra.
Min har også Ecomax-chip, kan det være at min type hjerne eller den chipen funker sånn på noen hjerner (enten en programmerings-bug eller at det er en sikkerhetsfunksjon av en eller annen grunn)?

Nja, det kan jeg ikke svare på. Veit att flere kammerater og meg selv har kødda med akkurat dette, og i de fleste tilfellene var det vann og irr i kontakten til temp føler. Men kan jo være no annet :) Men når gassen er i slept, hører du ett lite klikk da? I tps`en er den en bryter som skal gi signal til hjernen om att den må ordne skjøl nå. Er den ikke stillt blir den også sånn. Da ligger den kjempehøyt på turtall nesten hele tia.

Roye
14/04/14, 07:59
Ok, skal prøve å vaske spjeldet i løpet av dagen og sjekker tps'en samtidig.
Sjekker også tempføleren. Takk for gode tips så langt :)

Roye
28/04/14, 22:05
Vaska spjeldet i dag, ca 1mm med slam i bunnen av det, samt justerte lukkinga med den tomgangsskrue-lignende skruen og TPS til det sa klikk, selv om TPS virket å være i rett posisjon fra før av. Strammet også vaier og justerte kyllingbein-overføringa. Turtallet ble mere stabilt og har ikke opplevd a "choken" blir hengende på enda.
Sliter fremdeles litt med ujevnt tomgang når den blir varm, virker nesten som den feiltenner litt. Noen som har opplevd det?

98945LT
28/08/17, 04:03
Hei.
Fant tråden din nå. Fant du noen løsning på problemet? Har en -98 940 som oppfører ganske likt.
Link til min tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?70299-H%C3%B8y-tomgang-98-lt&highlight=h%C3%B8y+tomgang