PDA

Vis full versjon : mister lakk, klarlakk+ ripe



Ben
24/03/14, 22:17
Hei

Lakken og klarlakken begynne å flasse litt av på den ene bakskjermen min på 940n, har også fått en ripe på samme område, så vurderer jo å få ordnet opp i dette.

Lønner det seg å pusse ned hele bakskjermen på sia den er stygg og så lakke opp igjen eller noen tips til dette? skal jeg pusse bare av klarlakken så lakke eller? har aldri gjort noe som dette før, men regner jeg får det til med litt tips og hjelp herfra, .

kan også poste bilde av bakskjermen imorgen i lys :)

Ben
25/03/14, 18:20
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1547.jpg

Øyvind G
27/03/14, 19:12
Delene som klarlakken slepper på må lakkeres ja. Tror ikke det finnes andre løsninger på dette dessverre.

Ben
27/03/14, 21:13
Delene som klarlakken slepper på må lakkeres ja. Tror ikke det finnes andre løsninger på dette dessverre.

mm, regna med det, men bør jeg da pusse ned hele feltet, så grunne, lakke og så klarlakk?

Øyvind G
27/03/14, 21:46
mm, regna med det, men bør jeg da pusse ned hele feltet, så grunne, lakke og så klarlakk?

Å lakkere er dessverre ikke mitt felt så dette må nesten noen andre svare på.

Tinnsoldaten
27/03/14, 22:10
Her har du jo en gyllen mulighet til å bli kvitt rustflekkene i samme rennet også.

Fjern rust (helst sandblås), grunning på det bare metallet og så sparkler og sliper du det jevnt. Jeg ville brukt kloss til det, har bedre kontroll på den enn en maskin. Bruk hele hånda og lange bevegelser til å kjenne etter ujevnheter. Hvis du bare kjenner med fingrene, får du ofte ikke med deg alt.
Så sliper du hele flaten som skal lakkeres, gjerne med maskin med 240-320 korning. Siden klarlakken din er så dårlig, ville jeg pusset den helt bort.
Så legger du fyller, og våtsliper den med 600-800.
Når det er gjort, er det bare å blåse på fargen, la den tørke HELT, og avslutt med et par runder klarlakk.
Blir fort litt appelsinhud når man lakker på egenhånd. Den blir du kvitt ved å våtslipe og polere. Begynn f.eks. med 1200 papir, og avslutt med 2000-3000. Så går du på med polish.

Slik pleier jeg å gjøre det, og det pleier å bli bra.
Nå er ikke jeg proff, så de som kan det må gjerne korrigere hvis de mener jeg er på bærtur.

Ben
28/03/14, 21:57
Her har du jo en gyllen mulighet til å bli kvitt rustflekkene i samme rennet også.

Fjern rust (helst sandblås), grunning på det bare metallet og så sparkler og sliper du det jevnt. Jeg ville brukt kloss til det, har bedre kontroll på den enn en maskin. Bruk hele hånda og lange bevegelser til å kjenne etter ujevnheter. Hvis du bare kjenner med fingrene, får du ofte ikke med deg alt.
Så sliper du hele flaten som skal lakkeres, gjerne med maskin med 240-320 korning. Siden klarlakken din er så dårlig, ville jeg pusset den helt bort.
Så legger du fyller, og våtsliper den med 600-800.
Når det er gjort, er det bare å blåse på fargen, la den tørke HELT, og avslutt med et par runder klarlakk.
Blir fort litt appelsinhud når man lakker på egenhånd. Den blir du kvitt ved å våtslipe og polere. Begynn f.eks. med 1200 papir, og avslutt med 2000-3000. Så går du på med polish.

Slik pleier jeg å gjøre det, og det pleier å bli bra.
Nå er ikke jeg proff, så de som kan det må gjerne korrigere hvis de mener jeg er på bærtur.

takker for svar :) hadde muligens tenkt å pusse bort rusten, slipe ned hele sia med 500 papir, så grunne, sparkle og lakke+ klarlakk, men skal jeg bare grunne der det går ned til metalet, ikke nødvendig å grunne hele sia etter jeg har pussa ned med 500 papir?

volvoRsport
28/03/14, 22:27
Mest sannsynlig så har det blitt gjort en dårlig opprettings-/lakkjobb på den skjermen en gang i tiden, så jeg ville sett hva som befant seg under lakken.

Ben
28/03/14, 22:55
hm, ja kan være en god ide