PDA

Vis full versjon : Høyre xenonlampe har sluttet å lyse.



Torsen67
23/03/14, 17:22
Etter vask for ett par dager siden så er lykta full av dugg igjen. Har tettet alle kriker og kroker men tydelighvis ikke godt nok. Nå vil ikke nærlyset lengre. Hva kan ha skjedd? Pæra er så og si ny. Er det ballasten som kortslutter?

Nero
23/03/14, 17:29
Sliter du med dugg i lykter også? Har satt på nye glass på min S80 med xenonlamper, brukte butyl som pakning, deretter godt med tec7 mellom lykt og glass til slutt. Dugger enda om jeg setter på lokk bak på lampene, tar jeg de av så dugger det ikke selv når jeg vasker!? Har kommet frem til at jeg må gjøre noe lurt med lufting av lampene da jeg tror det er mitt problem, hvordan fukt kommer inn i lampa kan jeg ikke skjønne...

Torsen67
23/03/14, 18:15
Sikker på at du ikke har noen sprekker i plasthuset bak på lykta? Det er det som er problemet mitt etter at jeg kjørte på ett rådyr. Lyktene er skikkelig utsatt for vann som renner ned ifra panser og mellom skjermen.
Men det er lett å lage lufting. Skru av lokket til nær eller fjernlys. Borr et hull i dette med 10-15mm borr. Så limer du bare på en slik rist som sitter ytterst i ei vannkran med tech-7 eller lignende. Funker gull.

Torsen67
23/03/14, 21:11
Kanskje jeg skal sjekke sikringen;) Regner vel med att den går hvis det kommer vann i ballasten. Men tar ingen sjanse på å bytte den før lykta er tørr igjen.

immortal92
26/03/14, 20:06
Har bytta ballast 2 gonga pga ditta, skikkelig irriterande.. Dårlig gjennomtenkt plassering av ballastane, kan redde dei med å bruke silikon rundt kontaktene og lage et hol i plasten so vatnet kjem ut.. Eg bytta til uoriginale ballasta til slutt, dei er tette :)

Torsen67
26/03/14, 21:57
Jeg fant nå ut at det også er sikring til lyktene i motorrommet. Den har røket. Men tar ingen sjanse på å bytte den før jeg har fått vannet ut av lykten. Hvis du satte på uoriginal ballast, fikk du da den originale kabelen opp til pæra til å passe?

Link?

Jakke
26/03/14, 22:43
Det er vel bare å bytte kabel evnt kjøpe uoriginal tenner også

immortal92
26/03/14, 23:40
Sia sikringen har røke so tippa eg ballasten er gåen.

Du må ha uoriginal tenner og ballast, eg har dinna tenneren: http://www.dioder.no/nettbutikk/biler/xenon/dioderno-hid/1838
Ballast kan du bruke alt mulig berre det er 35W med samme kontakt (standard), men anbefala å ikkje kjøpe slim ballasta da dei blir dårlige etter kort tid etter min erfaring iallefall.
Det er iallefall en mulighet, alt fungera som originalt men kan såklart ikkje bruke skruhola for å feste ballasten. Eg teipa igjen der den originale ballasten stod og la den uoriginale sånn at eg får tak i den ovenifra i tilfelle den blir dårlig og må byttast ut. Kan også nevne at den klemma som helde tenneren på plass er for "stor" for en uoriginal tenner, men kan legge ka som helst i mellom :)
Dette har iallefall fungert på min 2.0T i ca 1,5 år :)

Morgis
27/03/14, 08:32
lyktene må være tette alle plasser bortsett fra i bunn.
Det må være litt lufting for å få ut fukt.
Værforandringer og raske temperaturendringer blir fukt inni ei tett lykt.

Torsen67
27/03/14, 10:00
Er skikkelig grønn på dette. Kan noen av dere gi meg link på hva jeg trenger hos dioder.no for å få dette opp å gå igjen? Flott hvis jeg kan bruke den originale tenneren. Pæra er D2R.

immortal92
27/03/14, 10:44
Du kan ikkje bruke den originale tenneren om du skal bytte til uoriginal ballast.
Men om du vil beholde originale tenneren so får du billige originale ballasta på ebay, f.eks dinna: http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-Valeo-01-09-Volvo-S60-S80-V70-XC70-XC90-Xenon-BALLAST-HID-CONTROL-UNIT-/350951266593?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51b6535921
Knapt en 1000 lapp er billig :)

Torsen67
27/03/14, 12:50
Kunne tenkt meg å styre unna ebay i denne sammenhengen i tilfelle det skulle bli noe kluss.

Morgis
27/03/14, 14:06
kjøp original ballast. blir fort kluss med jallatennere fra kina

Torsen67
27/03/14, 14:59
Vel, nå er det jo flere som sier de har suksess med de fra dioder.no

Jimmen
27/03/14, 18:44
Aldri vært plaget med fukt i lyktene mine, aldri hatt antydning til det.

HELT til denne tråden dukket opp, nå idag fikk svarten meg jeg og det :p

Torsen67
28/03/14, 01:29
Er jo til å bli sprø av;)

Jimmen
28/03/14, 10:39
Vasket motorommet igår da, noe jeg ikke har gjort siden sist sommer.
Så, bilen står med lyktene mot sola nå, satser på at de blir tørre og kanskje ikke får fukt igjen :p

Torsen67
28/03/14, 11:51
Mens vi er inne på Xenon, vil facelift xenon passe på 02 mod så lenge jeg allerede har det klart?

immortal92
28/03/14, 18:31
ballasten du tenke på? Det er berre å sjekke om det e 4-pins kontakt, da skal den passe :)

Torsen67
28/03/14, 19:01
Tenkte på hele lykta.

immortal92
29/03/14, 01:34
Usikker, mena ledningsnetter er forskjellig. Rett meg om eg tar feil, heilt sikkert noken som veit.

Torsen67
29/03/14, 21:44
Prøvde å bytte sikring i dag. Sikringen går ikke igjen, men ikke no lys. Er ballasten som har røket da?

C.Erstad
29/03/14, 22:31
Demonter lykte. Skru ut ballasten. Hvis du har den som ballasten ligger i bunn på så deler du ballasten og renser den for vann.
Blåsespiss og kontakt rens. Blås den tør for vann. Så dynker du den i kontaktrens. Så blåser du den tør og tester :)
Funket for meg 2 ganger.

Torsen67
29/03/14, 23:03
Hmm, da skal jeg teste. Går det an å kline inn noe silikon eller noe for å gjøre den tettere?
Hva er blåsespiss? Blåselampe?

Torsen67
30/03/14, 10:27
Blåsespiss = høytrykksluft. Måtte google det;)

C.Erstad
30/03/14, 15:00
Hmm, da skal jeg teste. Går det an å kline inn noe silikon eller noe for å gjøre den tettere?
Hva er blåsespiss? Blåselampe?

Det gjør det ikke. Ballasten trenger kjøling. Og hvis du tetter den med silikon så brenner den opp/ utvikler så mye varme at du får dårligere lys :)

Torsen67
30/03/14, 18:42
Da ble det full "vask" med elektrorens, blåst rein med trykkluft på boks og tørket med hårføner.
Johoo! Da ble det lys igjen!

NB: det rant godt med vann ut av ballasten.

Tror jeg også fant årsaken til at det kommer vann inn. Sokkelen til parklys og blinklys sitter veldig utsatt til når man spyler lykta med feks høytrykk. Det sitter en tjukk pakning på parklyset som samtidig skal virke som en fjær når du skrur inn sokkelen. Denne hadde tørket inn og det er fritt frem for vann å renne inn i lykta. Sjekk denne hvis du har problemer med fukt.