PDA

Vis full versjon : bygge om fra high performance til premium sound xc70 2011



Vatnehol
23/03/14, 07:24
Har sett på en del xc70'er i det siste, og kjenner det brenner mer og mer.
Fant en som jeg er veldig interessert i, men denne har da high performance
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1348.jpg

ser denne har navigasjon og, hvordan er det å oppgradere til premium sound i denne, i lag med 7" skjermen ?
eneste jeg fant hos volvo var http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/XC70%2808-%29/2011/D5%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-470554
Infotainmentnivåer uppgradering (Ch -187062)

må da øverste delen av dashen byttes ut og?

må software til og ?
Da jeg har gamle s60'n med premium så er det forsterker, høytalerene, hu og annet dørtrekk fremme.
Hva er forskjellen på pa3 ?

har funnet litt på volvowebpartsstore
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1180042&ukey_make=865&ukey_model=12013&modelYear=2011&ukey_category=7854&ukey_driveLine=11321
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1349.jpg
fire forskjellige dasher, mistenker dette kan bli en veldig dyr affære ?

er det mulig elektronisk med oppgradering, dvs om jeg kjøper delene vil de da snakke med hverandre ?
Er vel most system dette ?

er på veldig tynn is med 2008+ modelle til volvo og prøver å sanke så mye info jeg klarer, var ikke akkurat så mye teknisk info det jeg fant når jeg søkte.

håper det er noen her som har litt peiling på dette.

Stig-Arne
23/03/14, 09:50
Så lenge Volvo ikke tilbyr dette som ett tilbehør, så får du problemer med å få Volvo til å legge inn nødvendig programvare.

Morgis
27/03/14, 08:53
alt av software ligger på vida.

Dashbordet trenger du ikke å skifte.
Sat nav skjerm, eller ei, det har lite med premium sound å gjøre.
Alle høyttalerene i premium er fra Dynaudio.
Forsterkeren er vesentlig større.
Tror kabelmatten er lik.

Anbefaler original aktiv subwoofer. Bra lyd, men da må gulvet i bagasjerommet byttes til "høyere type".

Refinement!
27/03/14, 09:31
Premium har vel senterhøyttaler som sitter sammen med navi på dashbordet?

volvoRsport
27/03/14, 12:34
Alle høyttalerene i premium er fra Dynabel.

De er fra Dynaudio.

Morgis
27/03/14, 14:05
De er fra Dynaudio.

rikti rikti :)

SagaPer
27/03/14, 16:21
Original Volvo sub i bagasjerommet kan ikke ettermonteres i biler som ikke var bygget og levert med original sub. Har noe med fiberkabling å gjøre. Det samme gjelder ettermontering av DAB-radio i biler som ikke har fabrikkforberedelse for dette (DAB-prep). Disse sakene har vært diskutert opp og i mente i norsk og svensk forum. Sånn er det desverre.

Holern
31/03/14, 09:38
Ikke for å stjele tråden eller noe, men det kan være relevant...
Jeg har Premium sound, med sub og høyttalere fra Dynaudio. Er det noen som vet om det er mulig å bytte disse (ikke sub'en) til Harman eller andre typer høyttalere???
Har ikke den beste erfaringen med Dynaudio sine...litt under pari kvalitetsmessig.

Under en fjelltur i fjor høst kom jeg i snakk med en svenske som hadde jobbet med produksjon av lydsystemer for Volvo, og han nevnte at samarbeidet med danske Dynaudio ble avsluttet etter relativt kort tid.
Grunnen var for dårlig kvalitet på høyttalerne (ikke lydmessig, men holdbarheten), noe jeg også mener. Har byttet i begge framdørene mine.
I dag er det vel H/K som leverer lyden til Volvo...?

Morgis
31/03/14, 10:08
Harman Kardon har overtatt kontrakten for premium systemene til volvo fra 2014 modellene.
Hadde H/K anlegg i landroveren jeg hadde, med subwoofer. Kunne ikke sammenliknes med Dynaudio anlegget i volvoen. Mye mer trøkk i Dynaudio anlegget. Dog en annen bil, så kanskje vanskelig å sammenlikne.
H/K er en stor produsent, og de kan nok virkelig levere når dem bare vil.

M;ener det var et annet lydanlegg fra 2012 modellene ?

MadAss
31/03/14, 17:19
Første bilene med Sensus (fra 2010/11) frem til og med 13 hadde Bose som leverandør. Volvo har vel aldri hatt dårligere lyd i dette århundret enn med denne produsenten.
Lydkvaliteten i Dynaudio er jo fantastisk. Har ikke testet HK så mye enda, men lover bedre enn Bose.

Sent from my Galaxy Note 3

HoJ
01/04/14, 09:57
Hva slags høyttaler sitter i original V70 Momentum fra 2012?

aarnes
05/04/14, 22:32
Original Volvo sub i bagasjerommet kan ikke ettermonteres i biler som ikke var bygget og levert med original sub. Har noe med fiberkabling å gjøre. Det samme gjelder ettermontering av DAB-radio i biler som ikke har fabrikkforberedelse for dette (DAB-prep). Disse sakene har vært diskutert opp og i mente i norsk og svensk forum. Sånn er det desverre.

Det var det samme svaret jeg fikk når jeg skulle ettermontere SUB i C70en min. KUN fordi det ikke lå tilgjengelig som "utstyr for ettermontering"
Var bare å tråkke opp riktig kabling i VIDA samt lese litt om hvor div. kabler gikk så var det fort gjort å ettermontere. software lå tilgjengelig i VIDA.
Endte med at jeg kjøpte TO kabler, en Y-splitt til fiber samt siste del av kabling til elementene samt software for 500kr. etter det dunka det som rakkern i seteryggen ;) og SUB kom opp som en aktiv styreenhet både i VIDA og steroen.

knuppen
09/04/14, 19:44
Har en V70 2012 mod med premium sound, men tok ikke med sub da jeg kjøpte bilen ny. Har i etterkant lyst til det.....og etter litt lesing på nettet, virket det umulig. Er da kjekt å se at aarnes har klart det kunststykket :)

Stig-Arne
09/04/14, 19:49
Men nå er vel C70en noe gamlere i arkitekturen til lyd systemet vel?

Mener det handler om at Volvo rett å slett ikke slipper programvaren til biler som ikke har dette som en forberedelsessats.
Det vil si, uansett hvor mye du klarer å koble dette inn på anlegget, så sliter du med å få det til å fungere uten programvaren som Volvo sitter på.

Systemene blir jo bare mer å mer komplisert

aarnes
09/04/14, 19:52
jeg skal ikke påstå at det er mulig å gjøre på V70 nyere modeller, og som Stig-Arne skriver, det forutsetter at det finnes programvare for dette.
jeg kan sjekke hva jeg finner i VIDA. om SUB Applikation finnes der, så vil jeg påstå at man kan ettermontere sub :-)

SagaPer
13/04/14, 12:57
Hei aarnes, dette er litt interessant både i forhold til diskusjoner om ettermontering av original sub og dab-radio i V70/XC70II (fra 2007). Fra Volvo sin side er status at det ikke kan ettermonteres original sub og at dab-radio kan ikke ettermonteres dersom bilen ikke har dab-prep.

Er det slik å forstå at du mener at det går an å legge opp manglende kabelmatte/antenne/dab-boks og deretter laste opp manglende programvare i bilen? Siste melding om dab som jeg postet her i forumet var omtale av en melding fra Volvo om at man nå jobber med en løsning for de bilene som ikke har dab-prep. Antakelig en løsning der man tar inn dab-signal og sender dette inn til fm-delen av radiosystemet.

Fint om du har oppdatert informasjon rundt disse problemstillingene fra Volvo som du kan dele med oss andre.

aarnes
14/04/14, 12:18
Hei aarnes, dette er litt interessant både i forhold til diskusjoner om ettermontering av original sub og dab-radio i V70/XC70II (fra 2007). Fra Volvo sin side er status at det ikke kan ettermonteres original sub og at dab-radio kan ikke ettermonteres dersom bilen ikke har dab-prep.

Er det slik å forstå at du mener at det går an å legge opp manglende kabelmatte/antenne/dab-boks og deretter laste opp manglende programvare i bilen? Siste melding om dab som jeg postet her i forumet var omtale av en melding fra Volvo om at man nå jobber med en løsning for de bilene som ikke har dab-prep. Antakelig en løsning der man tar inn dab-signal og sender dette inn til fm-delen av radiosystemet.

Fint om du har oppdatert informasjon rundt disse problemstillingene fra Volvo som du kan dele med oss andre.

Hei SagaPer,
Det stemmer - veldig mye er status fra volvo at det ikke kan ettermonteres - fordi det ikke selges som tilbehør. men reservedeler er alltids mulig å få tak i.
jeg kan ikke påstå at dette lar seg ettermontere på V70, men på C70, som også benytter MOST lot det seg gjøre å ettermontere sub, etter å ha trålet delekatalogen og kjøpt nødvendige deler.
Jeg er av typen som prøver for å feile, og tar det heller som en bonus om det faktisk fungerer.

Jeg har på ingen måte noe info fra Volvo rundt dette, det er min egen konklusjon etter å ha blitt fortalt gang på gang at det lar seg ikke ettermontere, men i realiteten gjør det faktisk det.

Edit: på svært mange biler står det i config "Without preparation for ditt og datt" - men det betyr ofte at det bare ikke er lagt opp kabler og vice versa.

Stig
07/05/16, 13:28
Er det noe problem på P1 bilene og ettermontere sub?