PDA

Vis full versjon : Tips til coilovers V70 1997



Sondre93
22/03/14, 10:01
Sommeren nærmer seg og v70en må ned på bakken! Har søkt litt rundt og funne ut prisforskjellen mellom TUV godkjente senkefjærer og coilovers kun ligger på rundt 2000kr. Så legger heller litt meir i det og kjøper coilovers.

Har funne 3 alternativer som er TUV godkjent med tanke på godkjenning hos BT. Men hvilke ville dere valgt? Alle ligger på rundt 4000kr:

TA TECHNIX JUSTERBART SENKESETT 4250kr
http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/produkter-for-bil/volvo/ta-technix-justerbart-senkesett-850.aspx

JOM Coilovers 4000kr
http://www.senking.no/produkt/senkesett/volvo/v70850/justerbart/jom-coiloversvolvo-850v70

ValueLine 4190kr
http://www.senking.no/produkt/senkesett/volvo/v70850/justerbart/valueline-coiloversvolvo-850v70

Har forstått det slik at technix er det mest brukte, og kanskjer derfor det beste alternativet? Men vil hørre om folks erfaring på di to andre alternativa også :)

Sondre93
08/04/14, 15:49
Ingen med erfaring? :)

Arne94
08/04/14, 22:57
Jeg har JOM på V70'n og det er jeg fornøyd med, kunne godt vært litt stivere dempere forran da etter min smak! disse har jo også TUV papir som gjør det mulig å godkjenne i vognkort!

Helt greit senkesett til lavpris :)

mrstfu
09/04/14, 07:02
Jeg har gjort en liten helomvending på dette punktet.... på en bruksbil, med det norske klimaet, tror jeg ikke jeg tør å kjøpe billige coilovere, pga risikoen for at gjengepartiet ruster eller irrer i filler, eventuelt fylles med møkk og ødelegges når det skal justeres på, om man ikke klarer å spyle bort absolutt alt under vask.

Senkefjører og skikkelige dempere gir deg mye mindre feilkilder, i mine øyne. Kun min mening, dog.

Sondre93
09/04/14, 15:06
Jeg har gjort en liten helomvending på dette punktet.... på en bruksbil, med det norske klimaet, tror jeg ikke jeg tør å kjøpe billige coilovere, pga risikoen for at gjengepartiet ruster eller irrer i filler, eventuelt fylles med møkk og ødelegges når det skal justeres på, om man ikke klarer å spyle bort absolutt alt under vask.

Senkefjører og skikkelige dempere gir deg mye mindre feilkilder, i mine øyne. Kun min mening, dog.

Men igjen er ikkje dette justerbart visst bilen blir for lav/høg. Evnt ved heving på vinteren.

Alle disse coiloverene er galvaniserte og det skal mykje til for at dei rustar sundt.

Men eg er med på ka du meine ja :)

mrstfu
09/04/14, 15:45
Men igjen er ikkje dette justerbart visst bilen blir for lav/høg. Evnt ved heving på vinteren.

Alle disse coiloverene er galvaniserte og det skal mykje til for at dei rustar sundt.

Men eg er med på ka du meine ja :)

Får liksom ikke begge deler, nei.

turb00le
09/04/14, 15:49
Billige coilovere er som regel stive og stumpete. Støtdemperne er ikke akkurat noe å juble over. Ett sett fra kW koster noen kr men vil gi bedre komfort og kjøreegenskaper.

Ang rust så skal ikke det vi noe problem, men lønner seg nok å sette de inn med f.eks tectyl når de er innjusterte. Får da en jobb med å få det vekk hvis de skal stilles om menn burde bevare gjengene ganske bra.

Sent from my LT25i using Tapatalk

mrstfu
09/04/14, 18:54
Grove mengder gjengefett er og en utvei, om enn midlertidig. Driten med billigere coilovere er at det som regel dreier seg om helt vanlige dempere, ikke nødvendigvis konstruert for å ha så kort vandringsvei som settet tillater. Slikt sliter, og det er ikke bare gjengestussen som er feilkilder her.

Skjønner hva du vil, ha varisbel senk basert på sesong og humør, jeg har vært på samme tankene selv. Jeg landet dog på senkefjærer, og 40mm senk på en V70 var ikke noe problem på Østlandsvinter.

Martin.S
09/04/14, 18:59
Grove mengder gjengefett er og en utvei, om enn midlertidig. Driten med billigere coilovere er at det som regel dreier seg om helt vanlige dempere, ikke nødvendigvis konstruert for å ha så kort vandringsvei som settet tillater. Slikt sliter, og det er ikke bare gjengestussen som er feilkilder her.

Skjønner hva du vil, ha varisbel senk basert på sesong og humør, jeg har vært på samme tankene selv. Jeg landet dog på senkefjærer, og 40mm senk på en V70 var ikke noe problem på Østlandsvinter.

Fett på gjengene er ikke noen utvei nei. Da blir de magnetinske for støv og småstein. Og til slutt tørker fettet og støvet til en hinne rundt gjengene som er mye verre å få av en kun støv og møkk.

Om det bekymrer noen, så kjøp et par bokser bremserens og spyl gjengepartiet rent. Er ikke store området som skal vaskes uansett, trenger ikke heve bilen 80mm selv om det blir vinter.

mrstfu
09/04/14, 20:59
Selvfølgelig ingen permanent utvei. Mer en midlertidig løsning som burde friskes opp ved dekkskift, eksempelvis.

Martin.S
09/04/14, 21:03
Permanent utvei er å la de være som de er. Har hatt det på to biler å det har aldri vært noe problem.

locked
09/04/14, 21:22
Eg har eit sett med KW Inox variant 3 (er det ikkje det dei heiter) til V70 FWD med papirer. Fint brukt, har ikkje gått særleg mangen kilometer. 5000 kanskje?

Petter M
09/04/14, 21:23
Kjøp ikke TA ivertfall.. gå for kw :)

Sondre93
13/04/14, 10:41
Enda på eibach 60/40 fjærer og kule koni dempere. Får håpe eg blir fornøyd. Fekk et billig sett som kun har vert prøvemontert på bil.

Fant forresten TA coilovere til under 3200kr visst noen er på jakt etter billige coilovere :)
http://www.racespec.no/understell/full-suspension-kits/coilover-volvo-850-s-v70-91-00.html

T90
15/04/14, 20:40
hvilke senke fjærer bør jeg gå førr? har per idag bilstein hd dempere på bilen og orginalfjerer.

Sondre93
16/04/14, 14:57
Enda på eibach 60/40 fjærer og kule koni dempere. Får håpe eg blir fornøyd. Fekk et billig sett som kun har vert prøvemontert på bil.

Fant forresten TA coilovere til under 3200kr visst noen er på jakt etter billige coilovere :)
http://www.racespec.no/understell/full-suspension-kits/coilover-volvo-850-s-v70-91-00.html

Blei ikkje eibach fjærer på meg like vell. Fant ut at det var erstatningsfjærer til R. Så senket kun 25-30mm. Men lurer fælt på KW, sjølv om prisen er noe høyere enn planlagt :)

Per Turbo
16/04/14, 19:36
Hatt KW på en 98 V70, gromt :)

Martin.S
16/04/14, 19:47
Synd coilover "kitene" som er linket til her kun inneholder coilovere forran.