PDA

Vis full versjon : STC vs DSTC



Eirik R
21/03/14, 14:56
STC - Stability Traction Control og DSTC - Dynamic Stability Traction Control
Hva er forskjellene på disse systemene?

Jeg vet hvordan DSTC, men fungerer STC som et stabilitetssystem altså at den hjelper deg hvis du mister kontroll på bilen?

Eirik R
21/03/14, 15:03
http://volvoclubdc.com/s80info/page10.htm

Fant svar i det store internettet. Men hvordan fungerer STC i praksis?

aarnes
21/03/14, 19:34
STC hjelper deg kun ved hjulspinn, altså antispinn mens DSTC hjelper deg med å rette opp bilen

locked
22/03/14, 21:13
TRACKS (850 + S/V70 AWD) Her bremses det hjulet som spinner (foran) opp til ca 40km/t
STC (S/V70/V70N) Samme som TRACKS + kraftreduksjon fra motor for å motvirke hjulspinn også i større hastighet (for å hindre bilen i å gå rett fram i en sving, derav stabilitetskontroll)
DSTC samme som STC, men denne har også aktiv YAW control og kan individuelt bremse ett og ett hjul for å rette opp bilen dersom det er avvik mellom styrevinkelen og fartsretningen på bilen. Retter både over og understyring. Det er dette systemet som er kjent under ESP.

DSTC kjem og med panikkbremseassistent/nødbremseassisten (std. fra 2007 trur eg). Dersom eg trykker raskt på bremsepedalen berre forsvinn pedalen i bunn, bilen bremsar meir enn meg fordi det er bevist at ein i en nødsituasjon sjeldan greier å trykke hardt nok på bremsa. Good brakes, good brakes! :)

Jimmen
22/03/14, 23:57
Jeg har STC bare, og opplever den som helt vanlig antispinn.

Derimot en veldig god antispinn, hakker ikke bilen i stykker om man spinner men kutter i motorkraften..
Kjempekjekt opp en bakke på vinteren, bare gi full gass og bilen styrer resten :)

Ola Hagen
23/03/14, 13:54
Jeg har STC bare, og opplever den som helt vanlig antispinn.

Derimot en veldig god antispinn, hakker ikke bilen i stykker om man spinner men kutter i motorkraften..
Kjempekjekt opp en bakke på vinteren, bare gi full gass og bilen styrer resten :)

ulempen min er at denne systemet bremser motoren så mye at jeg mister mye av farta for å komme opp lange, bratte bakker... Så i vinter har jeg koblet ut denne to eller tre ganger da jeg ikke kom opp bakken og måtte prøve på nytt.

Jimmen
23/03/14, 15:59
ulempen min er at denne systemet bremser motoren så mye at jeg mister mye av farta for å komme opp lange, bratte bakker... Så i vinter har jeg koblet ut denne to eller tre ganger da jeg ikke kom opp bakken og måtte prøve på nytt.

Den er jeg litt enig i, men har som regel berget greit hos meg. :)

larsverm
23/03/14, 16:55
Det er vel den fornuftige grunnen til at det finnes en knapp til å koble ut systemet. :)

Jakke
23/03/14, 18:22
For informasjon kobler den bare ut T'en i DSTC, stabiliseringa fungerer enda. I know, for å leke med AWD må nemlig sikring 19 ut (ABS og DSTC)

locked
23/03/14, 19:28
For informasjon kobler den bare ut T'en i DSTC, stabiliseringa fungerer enda. I know, for å leke med AWD må nemlig sikring 19 ut (ABS og DSTC)

Då slutta og AWD'en din å virke :p

Texascom
23/03/14, 20:33
Tar man den sikringen til ABS pumpen funker fortsatt AWD'n :)

locked
23/03/14, 20:37
Tar man den sikringen til ABS pumpen funker fortsatt AWD'n :)
Berre delvis.

Texascom
23/03/14, 20:39
Ikke på min R da jeg testet dette :)
Grunn for test var å unngå ABS på isbanekjøring ;)

locked
23/03/14, 21:06
Ikke på min R da jeg testet dette :)
Grunn for test var å unngå ABS på isbanekjøring ;)
Det virkar litt, men eg prøvde litt og for å sei det sånn så var det framkommelighet som en FWD når sikringen var ute, og når eg sette sikringen på plass igjen så var det berre såvidt eg kom meg laus.. Idet hjula fekk litt bevegelse og ABS lampa slokna skaut bilen fart..

Jakke
24/03/14, 05:55
Nope. Det er tre ABS-sikringer, nr 14 og 19 under panseret (på bensin iallefall), og en i dashen. Tar du ut nr 14 (eller 19, kanskje jeg husker feil), så får du FWD, den kobler AWD helt ut. Kobler du ut den andre derimot, så funker det fjell.

http://www.youtube.com/watch?v=d5oYotsh8vE

Ikke helt konge alt av bbcodes på forumet.. YouTube funker ikke for meg iallefall.

https://www.youtube.com/watch?v=d5oYotsh8vE

Kodja
24/03/14, 08:38
på C70n min med STC så kjenner jeg godt at den bremser opp på hjula om jeg sklir litt sidelengs om jeg kommer litt skeivt ut i svinger i alle fall.

Jakke
24/03/14, 13:03
Jepp min også, veldig rask å hente seg inn er den og.

larsverm
24/03/14, 22:05
På min S80 (med STC, ikke DSTC) har jeg også følelsen av at det er noe som "tar tak" når det er på grensen av godt veigrep i sving på glatt føre - men jeg har ikke gått inn for å teste det ut.

Jakke
25/03/14, 10:39
Jeg glemte meg av på E6 sør for Fauske når jeg og en kompis henta min i Kristiansand, kom inn i en krapp høyresving i 80 på snøføre, så kjente jeg rompa gled ut, så var det akkurat som om noen tok tak i rompa på bilen og løfta den på plass igjen.

mathiasa96
29/03/14, 11:35
På V70R/S60R med DSTC kan man vel koble ut DSTC'en helt, ved å slå av og på DSTC'en 5 ganger. Da er systemet helt utkoblet, ikke bare begrenset. Dette fungerer bare på R-utgavene ;)

gaupe
29/03/14, 14:45
Berre nesten heilt utkobla, er litt funksjon igjen.

Texascom
29/03/14, 15:42
På R er det helt utkoplet etter fem trykk på knappen ja :) Kun ABS igjen.

Jakke
29/03/14, 20:34
Yep, hørt det jeg også. Kjipt at ikke min har det. Men ABS-sikringsmetoden funker flott den også! :D

gaupe
31/03/14, 10:33
På R er det helt utkoplet etter fem trykk på knappen ja :) Kun ABS igjen.

Ikkje heilt, det er litt funksjon igjen, dessverre. Men du skal vere heilt idiot for å nå grensene der.

Texascom
31/03/14, 18:10
Tipper jeg ville ha merket det i så fall.. :cool: Men har ikke gjort det, og jeg har satset en del med min på isen.

gaupe
01/04/14, 08:59
Tipper jeg ville ha merket det i så fall.. :cool: Men har ikke gjort det, og jeg har satset en del med min på isen.

Er litt forskjellig oppsett på V70R og S60R, på V70R klarar ein temmeleg enkelt å slå den ut.

Slo opp i instruksjonsbøkene som ligg på volvocars.no, der er ikkje deaktiveringa av DSTD på R nemnt ein gang, meinar dette står i den norske boka for 06en.

Men det som er skrive rundt om, er at, sjølv om DSTC er deaktivert, så er ABS og TRACS innkobla. Men eg meinar også at YAW-control henta deg inn når du var totalt idiot, sjølv med DTSC deaktivert.

I 2004 boka på svensk (http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=0CEYQFjACOAo&url=http%3A%2F%2Fesd.volvocars.com%2Fsite%2Fowners-information%2FMY04%2FV70%2FV70_owners_manual_MY04_ SE_tp6725.pdf&ei=s3c6U-UVpL_KA7uogoAJ&usg=AFQjCNGi7zBnUXhtnb53kv6RCHGWpEx7Wg&sig2=QwQhut4xXx8i7-ADXoDGIw&bvm=bv.63934634,d.bGQ) er AYC nemnt, men meinar det skal vere nokre forskjellar som kom i 05/06 på dette også.

RFD, road friction detection, er også nemnt, det har eg aldri sett på ein bil før.