PDA

Vis full versjon : Hvordan rette opp lufta før LMM?



ChrML
12/06/10, 20:49
Noen som har noen ideer på hvordan man kan fjerne turbulens i et 3" rør før LMM? Er det bra nok å sveise inn to rette plater et stykke før LMM, eller vil det lage turbulens isteden? Får man ferdig innsats man bare kan slide inn i røret før LMM?

Er lei av at bilen kødder opp og ned på tomgang når man trykker inn clutsjen og noen ganger kveler seg. Spesiellt ille like etter start. Er ganske overbevist om at turbulens rundt LMM forårsaker det. Det er ca 25cm med rett rør før LMM og en sving litt etter. Men det er ikke godt nok. Det er samme symptomer som når LMM-en sto rett etter en 90 grader sving, bare langt fra like ille, mye svakere. Bilen skal jo gå rimelig jevnt på tomgang og holde en ganske stabil A/F, ikke rote opp og ned som den gjør nå :p.

kermitt
12/06/10, 21:18
lengre rør er det jeg kommer på som er garantert resultat, men det er vel begrenset med plass?

ChrML
12/06/10, 21:30
lengre rør er det jeg kommer på som er garantert resultat, men det er vel begrenset med plass?
Ja. Lengre rør er vel igrunn ikke mulig. Kan tyne det maks til 30cm hvis jeg kjøper nye bend, men tror ikke det er løsningen.

Ser at løsningen mange andre bruker på dette problemet er honeycomb filter inn på LMM. Litt av samme greia som nettingen som sitter på LMM originalt (den er jo der for å rette opp litt luft og), bare at den er litt breiere. Men sliter med å finne noen som er til 3" eller som det i heletatt er oppgitt mål på.

Skulle hatt noe jeg enkelt kunne fått inn i 3" røret mitt for å rette opp lufta. For det blir helt klart mye turbulens av å montere en LMM på trykksiden og jeg får den ikke til å gå like reint som når den står på originale filterboksen som den gjør originalt.

ChrML
12/06/10, 22:45
Har sitti noen timer på nettet å kikka nå. Ser ut som dette er et vanlig fenomen, spesiellt blandt alle de som har hørt at hvis man fjerner honeycomben som sitter originalt på mange LMM-er som skal rette opp lufta så tjener man hestekrefter. Og så griner de over at bilen går urent etterpå :p. Problemene som oppstår er samme som mine, dvs går veldig urent på tomgang/veldig lav belastning, kan stoppe når man slipper gassen inn mot kryss osv...

Har kommet frem til at å få tak i en honeycombplate og begynne å skjære til og montere foran LMM-en kan bli litt jall. Mtp at det blir klipp og lim bokstavelig talt, og ting kan løsne og forårsake skade.

Så har funnet ut at det beste må være å sveise inn 2 rette plater i deler av røret før LMM sånn at lufta får en sjans til å rette seg opp. Men klarer ikke helt å bli enig med meg selv hvor det er best å sveise de inn. Noen som har peiling på fysikken rundt flow og turbulens som kan hjelpe meg?
http://img132.imageshack.us/img132/4475/turbulens.jpg

jonass
12/06/10, 23:20
Tror du virkelig er inne på noe her ja, eller jeg vet.
Skulle tro og sveis inn plater i kryss hvis du skjønner vil funke.

ChrML
12/06/10, 23:31
Tror du virkelig er inne på noe her ja, eller jeg vet.
Skulle tro og sveis inn plater i kryss hvis du skjønner vil funke.
Ja, har tro på det jeg og. Spørsmålet er bare hvor det vil funke best å sveise den inn. Enten i starten rett etter IC sånn at det grovretter vekk det værste, så de resterende 20 cm med rør kan ta seg av finrettingen. Eller om det hadde vært best å hatt krysset like før LMM. Har mest troa på å ha den i starten. Sånn at resten av røret kan brukes til å jevne ut luften så det flyter likt i hele røret etter at det meste av turbulens er borte.

GeTReibeAktienGesellschaf
13/06/10, 02:07
På bassrefleks rør til høytalere kan man fylle de med sugerør for å fjerne turbulens som lager ulyd. (mene ikke at du skal putte det i røret, bare ett eksempel)

Vil tro at avstanden på det du skulle velge å bruk i forhold til tråden i LMM vil være veldig avgjørende.
Vil tro at det "honeycomb" filteret burde være mere effektivt en det orginale gitteret og kanskje mindre følsomt i forhold til plasering i forhold avstand fra wiren.

Hvor henter LMM luft temperatur referanse fra? sitter denne internt i enheten?
I såfall vil den funke i temperaturer som er endel høyere enn normal luft temp?

ChrML
13/06/10, 08:42
På bassrefleks rør til høytalere kan man fylle de med sugerør for å fjerne turbulens som lager ulyd. (mene ikke at du skal putte det i røret, bare ett eksempel)

Vil tro at avstanden på det du skulle velge å bruk i forhold til tråden i LMM vil være veldig avgjørende.
Vil tro at det "honeycomb" filteret burde være mere effektivt en det orginale gitteret og kanskje mindre følsomt i forhold til plasering i forhold avstand fra wiren.

Hvor henter LMM luft temperatur referanse fra? sitter denne internt i enheten?
I såfall vil den funke i temperaturer som er endel høyere enn normal luft temp?
Mm, masse sugerør i røret er i praksis et honeycomb filter. Bare at honeycomb filteret er mye kortere. Problemet er at det ikke er plass til å feste et honeycomb filter i det originale sporet. Så da er det bare mulig å få til med noe lim og kan bare ikke se for meg at det kan bli bra.

Den har ingen referansetemperaturgiver utenfor boksen. Det sitter en temperaturføler inni der i tillegg til tråden som er forhåndskalibrert etter hvilke verdier den har ved forskjellige temperaturer. Men det burde igrunn ikke være problemet, for problemet er at signalet oscillerer veldig. Om temperaturgiveren har noen prosent avvik så har ikke det så mye og si fordi det vil skje likt hver gang, altså hjernen lærer seg det og kompanserer etter lambda. Tilfeldige svingninger og dårlig repeterbarhet er et mye større problem, for det kan ikke hjernen lære seg.

ChrML
13/06/10, 21:37
Da har jeg funnet løsningen tror jeg :). Her er litt lesestoff for de som er interessert. Skal bestille Honeycomb filter nå, så får vi se hvor mye det hjelper.



Hi !

I have NOT seen THIS(wait) before in any thread. I have a "Z06"(?) alu housing MAF close to 100mm mounted close to my Tony ported LS2 throttle body/FAST intake. LS2 block based engine. AFR 59cc/G5X1 etc.. Car is C5-2000MN6. My problem was a HORRIBLE MAF output and some serious bucking in some low speed cruising.
In idle, it always jumped between 4 cells(MAF Hz). At full throttle, Input from the MAF looked like the Alps, jumping up/down 15-20%. Wow ! Needed a solution. Found this honeycomb
http://www.saxonpc.com/7-inch-black-cell-honeycom7.html

Ordered a couple of the "3/4" Thick 3/16" Cell Aluminum" ones.
...waited a week or two....

Cut out a circular piece of the VERY thin high quality honeycomb and pressed in carefully into the MAF housing. Honeycomb ended up around 1/2 inch from the MAF measuring device. Didn´t really secure the honeycomb any more at this stage. Have some ideas how to do it.

Tested my solution and BOY did it work well
MAF is moving like 1,5 cell in the scanner at idle(cammed car) and even more stable when revving. Have problems now to test full throttle in the street due to rain and 5 deg Celcius. (Sweden)

This honeycomb may well NOT be the perfect sized one. Cells could be i bit smaller. But it shure seems to work and you guys are free to try to find a better one

I´d like to se someone else test this solution. Maybee one of the guru guys ? I will work some more on this and probably make my own proper airflow total filter+airflow solution(my friend is an aerospace engineer) this winter. (Example : The connection to the air filter housing should be BIGGER that the MAF housing - don´t want the air pressure dropping from filter to MAF)

Will try to get a picture of the MAF asap.




I also used the 3/4" honeycomb from Saxon PC, and then a fine aluminum screen, much like household window screen. MAF output is steady as a rock. Before, the car wouldn't idle, and even under hard acceleration the MAF signal looked like a rusty sawblade. Now it is straight and solid.

Cheers,

Mike




anyways,

here is some pics of the screen i installed.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/892.jpg

sorry about the messy workbench.

i put a little JB weld on the inside of the tube and fins and just pushed it right in, nice and flat
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/893.jpg


p.s. notice the sweet RX7 threw the MAF!

all done..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/894.jpg

after the jbweld sets, i will do some scans and see how much the Freq Hz straighten out compared to no screen.



Also posted on the CF::

well, dont have time for a bead, going to the track tommarow.

here is the resulting scan before and after installing the screen
Before:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/895.jpg

After:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/896.jpg

now the MAF Low table is only using 1 maybe two cells for idle.

my air/fuel raiti seems more stable as well.

cheers yall, will let yall know how i do at the track!

jonass
13/06/10, 22:12
Blir det så du bestiller slikt? Du hadde ikke gidda og solgt meg en bit så jeg også hadde fått testa?

ChrML
13/06/10, 22:14
Blir det så du bestiller slikt? Du hadde ikke gidda og solgt meg en bit så jeg også hadde fått testa?
Har bestillt to biter på 7x7 tommer nå, en til meg selv og en i reserve eller som jeg kan sende deg hvis det ikke går til helvete når jeg skal tilpasse min egen :p.

jonass
13/06/10, 22:21
Det høres ut som en deal du:D da kanskje jeg også peiser lmm på trykksiden igjen.

jonass
13/06/10, 22:22
men 7x7" så burde man jo få til noen til lmmer da

ChrML
13/06/10, 22:25
men 7x7" så burde man jo få til noen til lmmer da
Ja, tror en bit skal holde til fire 3" LMM-er :).

jonass
13/06/10, 22:32
Det burde det jo ,med mindre man har fylle nerver til tusen når man driver på og skjelver det til:D

Mr. Crepsley
13/06/10, 22:37
Sånn jeg har det nå, skulle knapt få cola flaska til kjeften...

-Shark-
13/06/10, 22:45
Smart løsning !

jonass
14/06/10, 23:23
Har du fått testa?

ChrML
14/06/10, 23:24
Har du fått testa?
Tar jo en stund før jeg får de :p. Får sikkert ikke testa før 2 uker minst.

jonass
14/06/10, 23:26
A, trodde du hadde kjøpt jeg ikke bestilt. Så treig kan man være. Kan nesten ikke vente med og høre serdu:D

gaupe
15/06/10, 19:15
Kanskje noko slikt hadde vore eit godt alternativ?
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RC-5052AL

ChrML
15/06/10, 19:16
Kanskje noko slikt hadde vore eit godt alternativ?
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=RC-5052AL
Tror ikke den hjelper så mye.

gaupe
15/06/10, 19:24
Tror ikke den hjelper så mye.

Dei påstår den rettar opp lufta før MAF, så det ser ut som dei har tenkt på det.

ChrML
15/06/10, 19:31
Dei påstår den rettar opp lufta før MAF, så det ser ut som dei har tenkt på det.
Mm, men kan jo ikke slenge en sånn midt på trykksia :). Tviler på at den hadde passet så bra på sugesiden eller.

TeamBørnOut
18/06/10, 06:46
Har du prøvd å flytte på nettingen som sitter orginalt? Rart du fikk dette problemet egentlig. ikke opplevd før. Kun skjedd i tilfeller hvor man har hatt litt gass og "pulsene" kødder til for lmm(derfor lmm har en "delay" også, som vi snakket om i en annen tråd). Det vi gjorde da var å flytte litt på lmm bare. til rett etter ic. men det ble jo værre for deg :D
prøv å ta nettingen fra din lmm og monter den litt lengre frem?

ChrML
18/06/10, 08:47
Har du prøvd å flytte på nettingen som sitter orginalt? Rart du fikk dette problemet egentlig. ikke opplevd før. Kun skjedd i tilfeller hvor man har hatt litt gass og "pulsene" kødder til for lmm(derfor lmm har en "delay" også, som vi snakket om i en annen tråd). Det vi gjorde da var å flytte litt på lmm bare. til rett etter ic. men det ble jo værre for deg :D
prøv å ta nettingen fra din lmm og monter den litt lengre frem?
Er et honeycomb filter på vei nå så får vi prøve det :). Skal få det til å passe veldig bra der nettingen satt istedet for den. Et honeycomb filter retter jo lufta ganske mye mer effektivt enn den nettingen gjorde.

ChrML
04/07/10, 15:36
Kommer tilbake med en liten oppdatering angående dette! Har fått honeycomb filterene. Fikk han til å skjære rundingene ferdig så sitter her med 4 rundinger på 76mm som passer med litt press inn i en 3" LMM. Passer med litt ved å skvise noen av de ytterste cellene inn i et 3" alu rør.

Tenkte jeg skulle prøve dette i morgen hvis han som skal sveise har tid. Har presset honeycomb filteret mitt nå inn i 3" røret like før LMM-en. Skal få han til å sveise noen kanter etter jeg har presset det inn som det ligger an mot og eventuellt prøve å få punktet det fast hvis det er mulig.

Tok hvertfall ut LMM-en nå for å se litt. Motoren hadde slukt litt av originalgitteret (:D) og det hadde løsnet fra festene (var i ganske dårlig stand fra før) så kjører uten gitter nå for øyeblikket til jeg får på honeycomben. Veldig merkbar forskjell på hvordan den går uten det gitteret da det har en liten luftrettefunksjon det og. Nå varierer den mellom 13.9 og 15.4 ca på tomgang :p. Mot 15.0 og 14.3 ca med gitteret. Blir spent å se hvordan den går med honeycomben foran!

Kalsn
06/07/10, 15:20
Kommer tilbake med en liten oppdatering angående dette! Har fått honeycomb filterene. Fikk han til å skjære rundingene ferdig så sitter her med 4 rundinger på 76mm som passer med litt press inn i en 3" LMM. Passer med litt ved å skvise noen av de ytterste cellene inn i et 3" alu rør.

Tenkte jeg skulle prøve dette i morgen hvis han som skal sveise har tid. Har presset honeycomb filteret mitt nå inn i 3" røret like før LMM-en. Skal få han til å sveise noen kanter etter jeg har presset det inn som det ligger an mot og eventuellt prøve å få punktet det fast hvis det er mulig.

Tok hvertfall ut LMM-en nå for å se litt. Motoren hadde slukt litt av originalgitteret (:D) og det hadde løsnet fra festene (var i ganske dårlig stand fra før) så kjører uten gitter nå for øyeblikket til jeg får på honeycomben. Veldig merkbar forskjell på hvordan den går uten det gitteret da det har en liten luftrettefunksjon det og. Nå varierer den mellom 13.9 og 15.4 ca på tomgang :p. Mot 15.0 og 14.3 ca med gitteret. Blir spent å se hvordan den går med honeycomben foran!

har du fått testa? spent på svar!

ChrML
07/07/10, 00:47
har du fått testa? spent på svar!
Han som skal sveise litt aluminium for meg hadde ikke tid før i morgen :). Så blir sveiset da. Rekker nok ikke å prøve noe i morgen, men regner med å komme med en oppdatering på dette på Torsdag.